Behövs det hårdare straff?

Behövs det hårdare straff?

• Antal röstningar
    0
Jag tror att hårdare straff kan hjälpa mot mindre allvarliga brott, alltså brott som kanske begås av gärningsmän som inte är psykiskt störda, desperata, eller vad det nu kan vara. Jag tänker då exempelvis på såna som far runt och oprovocerat slår folk på käften eller rånar folk på mobiltelefoner och småpengar bara för att vara lite coola. Det tror jag att vissa skulle låta bli ifall dom visste att dom riskerade typ 1-2 år i fängelse istället för bara skadestånd och samhällstjänst.

Konstigt resonerat tycker jag. Bara handeln i sig skapar ju en massa oreda som du säger. Sen det dom säljer används och för med sig ännu mera oreda. Smugglaren är helt klart roten till mkt ont så det är ju DOM man ska sätta dit.

Nu ansåg ju jag det inte så att langarna ska helt gå fria utan att straffen borde inte vara så hårda jämfört med andra brott, var det inte två langare som fick 10 års fängelsestraff nyligen för just smuggling? Jämför det mot att misshandla någon till döds tex som alltför ofta inte kommer upp i de straffen. Sen så kan man inte lägga hela skulden på langarna då missbrukarna har rätten att välja. Det stora problemet som jag ser det är den tillhörande brottsligheten till knarkindustrin (escobar är ett bra exempel)

klart att det borde vara lite mer "förmildrande omständigheter" på vissa saker..

ex: om nån dödar en våldtäktsman som förgripit sig på en anhörig

skattebrott har ju helt sjukt höga straff o det spelar ju ingen roll vare sig det handlar om 100 000 kr eller x antal miljarder...

narkotikabrott hade ju tidigare haft ett övre "tak" på straffet på 10 år... , det spelade ingen roll om du har 1-2kg eller 100kg "pulver" (amfetamin/kokain) mm du fick högst 10 år... numera så kan man ju få upp till 18 år tror jag det e.. efter det så utdöms ju "livstid" dock kan man ju bara få "livstid" för mord o landsförräderi tror jag de va ...

Jag tror att hårdare straff kan hjälpa mot mindre allvarliga brott, alltså brott som kanske begås av gärningsmän som inte är psykiskt störda, desperata, eller vad det nu kan vara. Jag tänker då exempelvis på såna som far runt och oprovocerat slår folk på käften eller rånar folk på mobiltelefoner och småpengar bara för att vara lite coola. Det tror jag att vissa skulle låta bli ifall dom visste att dom riskerade typ 1-2 år i fängelse istället för bara skadestånd och samhällstjänst.

¨nu får ju bara de som e unga men fortfarande myndiga (18-21 år) som kommer undan me samhällstjänst för så grova brott som rån i kombination me misshandel...

typiskt "nysvenskt" beteende ...

misshandel av medelgrad (knutnäve , spark mm) ger ju 4-12 mån. fängelse... rån ligger ju ungefär i samma straffskala...

mvh.T

Nu ansåg ju jag det inte så att langarna ska helt gå fria utan att straffen borde inte vara så hårda jämfört med andra brott, var det inte två langare som fick 10 års fängelsestraff nyligen för just smuggling? Jämför det mot att misshandla någon till döds tex som alltför ofta inte kommer upp i de straffen. Sen så kan man inte lägga hela skulden på langarna då missbrukarna har rätten att välja. Det stora problemet som jag ser det är den tillhörande brottsligheten till knarkindustrin (escobar är ett bra exempel)

antar att du tänkte på detta: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7740080.ab

jag skrev ju i ett tidigare inlägg att maxstraffet e 10 år.. de hade fått 10 år för 1-2 kg kokain me... men nu var det 100kg+

men du lär ju tänka på att många människor blir skadade av all dessa narkotika samt att det kostar samhället extremt stora summor att ta itu me de efterföljande problemen av missbruket...

rent personligen så bryr jag mig inte om folk som "drar en lina" när det e fest... o sköter sig för övrigt... har jobb mm... just när det... som det oftast brukar:huvet...eskalerar som det gör för de flesta o kostar samhället pengar som jag blir lite "anti"...

mvh.T

Last edited:
vad e skillnaden på intagna på 7-5 SÄK. o 9-1 REST. då???

hur som så var personalen på 7-5 SÄk. riktigt roliga t.o.m så jag skickade in en "dagens ros" i om det var aftonbladet eller Expressen vilket uppskattades till den grad att jag fick tårta o nån pizzabit mm :tummenupp

mvh.T

SÄK e alltid säkerhet, speciellt klentel speciellt utbildade plitar
REST, restriktioner, vanligt bus vanliga plitar

¨nu får ju bara de som e unga men fortfarande myndiga (18-21 år) som kommer undan me samhällstjänst för så grova brott som rån i kombination me misshandel...

Jag tycker att dom också ska få sitta ett år minst. Det är väl dessutom mest såna som gör såna saker.

misshandel av medelgrad (knutnäve , spark mm) ger ju 4-12 mån. fängelse... rån ligger ju ungefär i samma straffskala...

Minimum borde vara 12 månader. Och då menar jag att man ska få sitta 12 månader och inte få komma ut efter 2/3.

Ska det inte ganska mycket till för att man ska få sitta 1 år? Tycker alla man hör om så åker dit för sånt där får sitta max nån månad.

Hur många pundare bryr sig egentligen om vilket straff de får? Det är drogerna som styr hjärnan där.

Dito för ekonomiska brottslingar? De räknar knappast med att åka fast...

Misshandel? där är det ofta impulshandlingar med alkohol inblandad.

Våldtäkter? Brukar ju mest vara mannen som våldtar sin egen kvinna enl statisitiken. (alkohol, vårdnadstvister m.m.)

Så strängare straff rent generallt har bara en marginell avskräckande effekt tror jag. Ger mest en tillfredställelse för forumspoliser som hämdreaktion. De "stamkunder" som åker in och ut från fängelset behöver andra åtgärder för att bryta sitt mönster.

Däremot tror jag på att ta hand om/uppfostra/sätta in åtgärder tidigt för ungdommar som halkat lite snett. Inte att öka ev fängelsestraff, då är det redan för sent, utan straffarbete med til exempel ta bort klotter, städa gator och torg, jobba på en återvinningsstation. Men dessutom att stötta och hjälpa dem med att ändra attityder, lära sig att räkna och skriva ordentligt eller annat som de behöver hjälp med.

Hur många pundare bryr sig egentligen om vilket straff de får? Det är drogerna som styr hjärnan där.

Dito för ekonomiska brottslingar? De räknar knappast med att åka fast...

Misshandel? där är det ofta impulshandlingar med alkohol inblandad.

Våldtäkter? Brukar ju mest vara mannen som våldtar sin egen kvinna enl statisitiken. (alkohol, vårdnadstvister m.m.)

Så strängare straff rent generallt har bara en marginell avskräckande effekt tror jag. Ger mest en tillfredställelse för forumspoliser som hämdreaktion. De "stamkunder" som åker in och ut från fängelset behöver andra åtgärder för att bryta sitt mönster.

Däremot tror jag på att ta hand om/uppfostra/sätta in åtgärder tidigt för ungdommar som halkat lite snett. Inte att öka ev fängelsestraff, då är det redan för sent, utan straffarbete med til exempel ta bort klotter, städa gator och torg, jobba på en återvinningsstation. Men dessutom att stötta och hjälpa dem med att ändra attityder, lära sig att räkna och skriva ordentligt eller annat som de behöver hjälp med.

grattis du fick alla rätt... :tummenupp

hela texten e ju faktiskt 100% sant...

mvh.T

Jag tycker att dom också ska få sitta ett år minst. Det är väl dessutom mest såna som gör såna saker.

Minimum borde vara 12 månader. Och då menar jag att man ska få sitta 12 månader och inte få komma ut efter 2/3.

Ska det inte ganska mycket till för att man ska få sitta 1 år? Tycker alla man hör om så åker dit för sånt där får sitta max nån månad.

så dy tycker att man ska låsa in en person som går i gymnasiet pga ett "fylleslagsmål" , sen e det ju inte alla gånger som BO e helt oskyldig heller... , många ggr så provocerar ju folk som druckit alkohol andra o kan sen inte ta att de får "pisk":whip.... , kan man inte låta bli att käfta eller slåss bara för att man har druckit så ska ma n då fan inte dricka heller...:mattias

mest löjligt när folk som springer runt o slåss o sen inte kan ta att de blir sönderslagna...:smasha

om det ska bli som du vill så lär vi ju ändra hela lagboken...:va

åter... det kostar runt 1 mille/år att ha nån intagen på anstalt så det blir ju en rätt dyr "misshandel" :gnissla

sen sker ju de flesta misshandlar under påverkan av alkohol hos både BO o GM , det skulle inte vara ekonomiskt försvarbart att låsa in alla personer som misshandlar folk på fyllan... då lär vi nog "narkotikaklassa" alkohol alt. införa nån typ av "behörighet" för att få dricka o inte bara en åldersgräns...:fakta

mvh.T

Om det är sant att du läser på högskola och medvetet a) går ovetenskapligt tillväga och b) förutsätter att urvalet på sporthoj.com är brett, så ska du ha underkänt så det viner om öronen på dig.

:fakta

Bra tänkt av dig. Jag tänkte bara ta en koll på hur folket här inne ser på saken. A) Jag har aldrig påstått att jag går vetenskapligt tillväga. B) Urvalet på SH förutsätter jag inte är ett tvärsnitt av samhället. Detta är inte en grund för en doktorsavhandling, inte heller en uppsats. Jag tänkte bara väga vad dagens "motorburna ungdom" har för åsikt ställt mot vad statsfinansierade forskare har för åsikt. Denna lilla, högst ovetenskapliga undersökning har inget som helst med att göra med huruvida jag kommer att få godkänt på kursen elller inte.

bättre me samhällstjänst:tummenupp

mvh.T

Det ena utesluter inte det andra. Det stora felet är att det i dagsläget är antingen eller. Antingen två samtal med kurator eller skaka galler.

Den där gymnasieeleven som spöar på folk på fyllan får prata kurator trots att han spöat en varje helg hela första och andra ring... Sen blir han plötsligt 18 och han anses så mycket mer vuxen så spöar han en till och får 6 månader.

Ge honom samhällstjänst efter första misshandeln så kanske han lär sig att handlingar kan ge konsekvenser så blir det inte lika kul att nöjes-spöa folk på helgerna.

Som jag ser det är det där det stora felet ligger i hur man hanterar unga brottslingar. Det krävs så mycket innan det faktiskt ger konsekvenser eftersom man inte har någon vettig konsekvens att skrämmas med innan de gjort sig förtjänta av fängelse på riktigt.

Har en kompis som pluggade i USA ett år och han och några andra blev haffade för att de satt och söp på läktaren när det var fotbollsmatch. De fick tvätta skolbussar i två veckor för en vanlig tonårsfylla. :hihi :tummenupp

Vad mig beträffar kunde jag inte bry mig mindre om mördare får 18 eller 25 år. Jag tror inte det mördas mindre oavsett vad straffen är när man väl passerat 12-15 år...
Däremot stör det mig att grov misshandel endast ger 18 månader i snitt. Våldsbrott bör definitivt ge hårdare påföljder men viktigast av allt är att unga på glid märker att handling ger konsekvens mycket tidigare.

Det ska inte vara kuratorsnack, kuratorsnack, kuratorsnack, fängelse...
Snarare kuratorsnack, samhällstjänst, ungdomsvård, fängelse.

Edit:
Upprepad brottslighet skall definitivt innebära att det blir de övre delarna av aktuell straffskala som används.

Last edited:
Det ena utesluter inte det andra. Det stora felet är att det i dagsläget är antingen eller. Antingen två samtal med kurator eller skaka galler..

"villkorlig dom" borde ju endast de som har jobb få... alla andra borde få en ordentlig samhällstjänst där de verligen får jobba av skadan de orsakat!

Den där gymnasieeleven som spöar på folk på fyllan får prata kurator trots att han spöat en varje helg hela första och andra ring... Sen blir han plötsligt 18 och han anses så mycket mer vuxen så spöar han en till och får 6 månader..

nu ska ju nån som e 18-20 år misshandla en annan person rätt duktigt för att få 6 mån. o oftast så blir det ju iallafall villkorlig dom ev. me "samhällstjänst" de flesta dommar under 6 mån. ger ju villkorligt pga ekonomiska aspekter...

Ge honom samhällstjänst efter första misshandeln så kanske han lär sig att handlingar kan ge konsekvenser så blir det inte lika kul att nöjes-spöa folk på helgerna..

helt klart... en dömd person som har "samhällstjänst" borde precis som i USA få gå runt me en sjysst "Orange overall" som det står "SAMHÄLLSTJÄNST" på ryggen...:tummenupp

Som jag ser det är det där det stora felet ligger i hur man hanterar unga brottslingar. Det krävs så mycket innan det faktiskt ger konsekvenser eftersom man inte har någon vettig konsekvens att skrämmas med innan de gjort sig förtjänta av fängelse på riktigt..

åter... en samhällstjänst vore nåt.. :tummenupp

Har en kompis som pluggade i USA ett år och han och några andra blev haffade för att de satt och söp på läktaren när det var fotbollsmatch. De fick tvätta skolbussar i två veckor för en vanlig tonårsfylla. :hihi :tummenupp.

nu e ju det inte ett brott att att vara full på offentlig plats...

men visst... för riktiga brott såvore det på sin plats me me lite "klottersanering/dikesstädning/gatustädning/" mm...

Vad mig beträffar kunde jag inte bry mig mindre om mördare får 18 eller 25 år. Jag tror inte det mördas mindre oavsett vad straffen är när man väl passerat 12-15 år...
Däremot stör det mig att grov misshandel endast ger 18 månader i snitt. Våldsbrott bör definitivt ge hårdare påföljder men viktigast av allt är att unga på glid märker att handling ger konsekvens mycket tidigare.
.

mord gav ju förrut högst 10-12 år...sen vart det livstid , nu har de ju höjt gränsen till 18 år.. sen blir det livstid...

Det ska inte vara kuratorsnack, kuratorsnack, kuratorsnack, fängelse...
Snarare kuratorsnack, samhällstjänst, ungdomsvård, fängelse..

:tummenupp

Edit:
Upprepad brottslighet skall definitivt innebära att det blir de övre delarna av aktuell straffskala som används.

nja... grov misshandel ligger ju inom straffspannet 1år till 6 år eller om det t.o.m e 10 år.... blir ju drygt om få 6-10 år för en "krogboxning" o framför allt inte ekonomiskt försvarsbart...

mvh.T

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...