Behövs det hårdare straff?

Behövs det hårdare straff?

• Antal röstningar
    0

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag läser en kurs på Malmö Högskola och skulle behöva lite draghjälp. Med tanke på detta forums bredd både när det gäller ålder och utbildning kanske ni kan tänka er att diskutera lite kring en fråga som dyker upp varje gång det är val eller något uppmärksammat brott begås.
Behöver vi hårdare straff i Sverige? Argumentera gärna lite om varför ni tycker vad ni tycker.

Last edited:
Hur hänger det ihop med din kurs? Ska ni sitta och läsa inlägg här sen LR what is the plan?

Hårdare straff behövs för att upprätthålla tilltron till systemet, om det har direkt påverkan på brottsligheten råder det delade meningar om men indirekt fattar vilken kackerlacka som helst att det spelar en jävla roll om det finns bret förtroende för systemet eller inte.

Hur hänger det ihop med din kurs? Ska ni sitta och läsa inlägg här sen LR what is the plan?

Hårdare straff behövs för att upprätthålla tilltron till systemet, om det har direkt påverkan på brottsligheten råder det delade meningar om men indirekt fattar vilken kackerlacka som helst att det spelar en jävla roll om det finns bret förtroende för systemet eller inte.

The plan is: Jag ska skriva ett så kallat paper där jag argumenterar för och emot fängelser. Eftersom det är den "hårdaste" kriminalvårdspåföljd som finns tänkte jag, på ett ganska ovetenskapligt sätt, kolla av vad den breda massa här inne anser om saken och sedan väga det mot vad krimonologerna anser.

Vad är det för kurs du läser? Kommer du publicera pappret här?
Krimogerna är fån, och Leijonhufvudet och Ramberg. Losers. :fakta

Vad är det för kurs du läser? Kommer du publicera pappret här?
Krimogerna är fån, och Leijonhufvudet och Ramberg. Losers. :fakta

Kursen heter "Socalt arbete inom Kriminalvården" och är obligatorisk om man ska jobba som Kriminalvårdare och inte tidigare läst liknande kurs på högskolenivå.

Straff är inte till för att vända rätt på brottslingar (som Bamse sa: "ingen blir snäll av stryk"), de är till för att avskräcka från brott. Och vem fan blir avskräckt av hot om ett eller ett par års lyxsemester?

Se till att konsekvenserna av folks handlande svider ordentligt istället, så kanske de tänker efter före.

Jag tycker att straff rent generellt ska bli hårdare med undantag för ekonomisk brottslighet vilket de skulle kunna lätta lite på så att det blir kul att driva eget företag igen......:yoparty

Ja vi behöver hårdare straff.
Jag tror inte att hårdare straff i sig avskräcker från brott (se ex USA) däremot så är det ju solklart att så länge de sitter inlåsta kan de inte begå nya brott.
Jag vet att jag sett statistik över hur många av våldsbrotten som faktiskt begås av återfallsförbrytare och det var många (säkert kan du själv hitta den statistiken), vilket innebär att sitter de värsta busarna bakom lås o bom så blir samhället en bättre plats för oss andra.

Många brottslingar är ju hopplösa återfallare, då är det ju en viss skillnad om dom sitter inne 3år och är ute och gör brott i 6 månader eller om dom sitter i 6år innan dom får komma ut och begå brott i 6 månader.

Dom hinner göra hälften så mycket skada.

Nu kommer snart SH's egen kriminalvårds expert och säger att hårdare straff inte fungerar, det skiten jag i, det fungerar inte att dalta med brottslingar heller, då är det bättre att dom hålls inlåsta så att vi slipper dom.

Nu kommer snart SH's egen kriminalvårds expert och säger att hårdare straff inte fungerar, det skiten jag i, det fungerar inte att dalta med brottslingar heller, då är det bättre att dom hålls inlåsta så att vi slipper dom.

I de flesta våldsbrott till exempel hjälper ju inte hårdare straff, då brottslingen inte väger gärning mot straff då dådet utförs.

Därför exempelvis SD:s politik att lösa våldtäkter med högre straff känns väldigt befriat från insikt. :fakta

Exempelvis ekonomisk brottslighet kan däremot stävjas med högre straff, med samma grund.

Jag tror inte att hårdare straff i sig avskräcker från brott (se ex USA) däremot så är det ju solklart att så länge de sitter inlåsta kan de inte begå nya brott.

jag tror inte längre straff komemr sänka brottsligheten pga rädsla.
Jag tror inte kriminella resonerar alternativkostnader mm och väger om brottet är värt det eventuella straffet, kriminella räknar inte med att åka fast.
Visst svenssons gör det säkert när dom funderar på att fiffla lite med skattepapprena men jag tror inte kriminella ressonerar riktigt likadant

Lite offtopic till frågan, men jag skullle vilja se en snabbare hantering från brottstillfället tills gärningsmannen döms. Att behöva vänta månader eller till och med år innan rättegång och straffpåföljd kommer till stånd är inte bra.

Vittnen glömmer med tiden, bevisen riskerar att bli svagare, den åtalade glömmer och hoppas på att åtalet läggs ned p.g.a tiden och det finns risk för att brottslingen fortsätter med sina brott så länge tills han blir inburad.

Nej, vi behöver inte hårdare straff. Däremot behöver polisen bli effektivare så att de klarar upp de brott som begås. Problemet i dag är att risken att åka fast är så liten att brott verkligen lönar sig.

Allmänhetens uppfattning tenderar vara att hårdare straff behövs. Den kriminologiska verkligheten, baserad på år av studier, säger som du vet att det inte fungerar i praktiken.

Jag skulle vilja ha en straffskala som ger ett hårdare straff till en person som kört ihjäl nå´n på fyllan, än en som blir fälld för häleri.

Straff är inte till för att vända rätt på brottslingar (som Bamse sa: "ingen blir snäll av stryk"), de är till för att avskräcka från brott. Och vem fan blir avskräckt av hot om ett eller ett par års lyxsemester?

Se till att konsekvenserna av folks handlande svider ordentligt istället, så kanske de tänker efter före.

Lyxsemester???? :va tydligt att du aldrig suttit på kåken....

mvh.T

Allmänhetens uppfattning tenderar vara att hårdare straff behövs. Den kriminologiska verkligheten, baserad på år av studier, säger som du vet att det inte fungerar i praktiken.

Lyckligtvis har du fel i den punkten om allmänhetens uppfattning. I alla fall om man ska tro den här artikeln i DN:
http://www.dn.se/debatt/krav-pa-skarpta-straff-saknar-stod-hos-folket-1.1154702

Sporthoj-klientelet är lyckligtvis inte representativt för allmänheten :galen

Jag skulle vilja ha en straffskala som ger ett hårdare straff till en person som kört ihjäl nå´n på fyllan, än en som blir fälld för häleri.

Så är det också, men det finns förmildrande omständigheter. Observera att fylla aldrig är en förmildrande omständighet, tvärtemot vad vissa här på forumet regelbundet hävdar. Däremot kan exempelvis ålder ge en viss rabatt på straffet.

Du kan säkert länka exempel som bevisar att du har rätt, och ja, jag håller med dig, men jag tror att exemplen du tänker på är extrema undantag.

Last edited:
För att ett hårdare straff ska fungera i avskräckande syfte måste brottslingen kalkylera med att åka fast. det gör den inte.

Annars hade inte länder med dödsstraff haft folk sittandes på death row eller funnits snattare i Iran etc

Däremot är jag för att skydda samhället emot pedofiler, våldtäktsmän, incesct dömda och yrkeskriminella återfallsförbrytare som gärna kan sitta livet ut.
Alla är inte rehabiliteringsbara, släpp inte ut dem!

Lyxsemester???? :va tydligt att du aldrig suttit på kåken....

mvh.T

Håller med, det svårt att uttala sig om hur hårt ett straff är utan att ha avkänat det.

Last edited:
Därför exempelvis SD:s politik att lösa våldtäkter med högre straff känns väldigt befriat från insikt. :fakta

Exempelvis ekonomisk brottslighet kan däremot stävjas med högre straff, med samma grund.

Håller med om att ekonomisk brottslighet är något som förmodligen stävjas mest med höga straff (och det finns redan) men tror även att antal sexualbrott och pedobrott kan minskas rejält med betydligt högre straff. Då kanske inte pga skrämselfaktorn utan för att de helt enkelt inte kan våldta när de sitter inlåsta.

Man måste även se till rättvisefaktorn och hänsyn till brottsoffer/framtida brottsoffer när man utdömer straff. Jag kan ta att killen som gjorde inbrott hos mig bara fick en månads fängelse(plus en månad från tidigare villkorlig frigivning) och skadestånd på 13500kr till mig. Han hade väl förmodligen inte ens fått det om han inte torskat för vapenbrott och olovlig körning, för tusende gången.

Men detta är inget som har förstört mitt liv. Jobbigt läge, men inga men för livet. Desutom har jag säkert haft 10 andra inbrott, så man är luttrad. Däremot att se att en våldtäktsman eller kvinnomisshandlare komma ut efter några månader är ett skämt. Så respektlöst mot brottsoffret så man blir spyfärdig. Och så sitter äckliga Ohly och vill ge ännu mer straffrabatter. Ibland önskar jag nästan att såna som han får någon nära anhörig utsatt för ett riktigt otäckt brott. Inte PK, men en känsla man får.

Det är mycket snack om empati från vänstern som väl helst vill se medling och två veckors klottersanering för seriemördare men deras egen empati verkar vara som bortblåst när det kommer till brottsoffer. Har aldrig förstått den inställningen.

Håller med om att ekonomisk brottslighet är något som förmodligen stävjas mest med höga straff (och det finns redan) men tror även att antal sexualbrott och pedobrott kan minskas rejält med betydligt högre straff. Då kanske inte pga skrämselfaktorn utan för att de helt enkelt inte kan våldta när de sitter inlåsta.

Man måste även se till rättvisefaktorn och hänsyn till brottsoffer/framtida brottsoffer när man utdömer straff. Jag kan ta att killen som gjorde inbrott hos mig bara fick en månads fängelse(plus en månad från tidigare villkorlig frigivning) och skadestånd på 13500kr till mig. Han hade väl förmodligen inte ens fått det om han inte torskat för vapenbrott och olovlig körning, för tusende gången.

Men detta är inget som har förstört mitt liv. Jobbigt läge, men inga men för livet. Desutom har jag säkert haft 10 andra inbrott, så man är luttrad. Däremot att se att en våldtäktsman eller kvinnomisshandlare komma ut efter några månader är ett skämt. Så respektlöst mot brottsoffret så man blir spyfärdig. Och så sitter äckliga Ohly och vill ge ännu mer straffrabatter. Ibland önskar jag nästan att såna som han får någon nära anhörig utsatt för ett riktigt otäckt brott. Inte PK, men en känsla man får.

Du är ju inne på det många skiljer på
1. Straff i avskräckande/preventivt syfte
2. Straff som en hämnd från samhället
3. Omhändertagande för att förhindra fler brott

Jag tänker inte i detta inlägg göra några värderingar i respektive del. Men det kan vara sunt att avväga hur delarna spelar in på olika brott och brottslingar, och vad man vill åstadkomma med straffet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park