Håller med om att ekonomisk brottslighet är något som förmodligen stävjas mest med höga straff (och det finns redan) men tror även att antal sexualbrott och pedobrott kan minskas rejält med betydligt högre straff. Då kanske inte pga skrämselfaktorn utan för att de helt enkelt inte kan våldta när de sitter inlåsta.
Man måste även se till rättvisefaktorn och hänsyn till brottsoffer/framtida brottsoffer när man utdömer straff. Jag kan ta att killen som gjorde inbrott hos mig bara fick en månads fängelse(plus en månad från tidigare villkorlig frigivning) och skadestånd på 13500kr till mig. Han hade väl förmodligen inte ens fått det om han inte torskat för vapenbrott och olovlig körning, för tusende gången.
Men detta är inget som har förstört mitt liv. Jobbigt läge, men inga men för livet. Desutom har jag säkert haft 10 andra inbrott, så man är luttrad. Däremot att se att en våldtäktsman eller kvinnomisshandlare komma ut efter några månader är ett skämt. Så respektlöst mot brottsoffret så man blir spyfärdig. Och så sitter äckliga Ohly och vill ge ännu mer straffrabatter. Ibland önskar jag nästan att såna som han får någon nära anhörig utsatt för ett riktigt otäckt brott. Inte PK, men en känsla man får.