Behövs det bättre sikt för tvåhjuliga fordon ?

behövs det bättre sikt för hjälmburna förare

• Antal röstningar
    0
Hur kan man bli mindre törstig av att äta proteinrik kort?
Nej, det blir man inte, men man behöver både vätska och protein för att överleva.

Sorry för min dryghet xibalba, men bara för att en sensor som varnar för djur inte ökar säkerheten på motorväg där det är viltstängsel så kan det väl ändå vara något som ökar säkerheten på, låt oss säga en kurvig skogsväg?

Jag förstår inte ditt inlägg.

Jag uppfattade Rabbens inlägg som att det var negativt om det varnade för människor, det kanske var fel.

Förstår dock inte din kritik?
Har inte skrivit att det skulle vara dåligt? :va

Bättre ljus för mörkerkörning behövs nog på de flesta hojar. Fick man dessutom till en käck lösning på visir som inte immar igen och stöter av sig vatten effektiv skulle i alla fall min mörkerkörning när det regnar, är lite kylslaget och med mötande trafik bli bra mycket mindre "spännande".

Kombinationen mörker, lite kyla som skapar imma och gör att man måste köra med en springa öppen på visiret ihop med regn som därmed täcker både in och utsidan av visir samt i mitt fall även glasögon som även de täcks av imma/regn är inte alltid helt lyckad har jag märkt.

Hur ska vi motardpiloter göra när vi har dåligt sikte för att vi har små goggles och att våra lysen nästan alltid pekar rakt upp! :näsblod :rolleyes:

Kombinationen, nattkörning, ösregn och dåligt ljus på hojen är ingen hit.

Skulle gärna se lite utveckling och smarta lösningar så att man ser bättre de gånger man verkligen är i behov av det.

Sen att 80% av olyckorna sker i god sikt betyder ju att 20% sker i dålig sikt, och kan man få ned antalet i de där 20% så är det bara positivt.

Ja, och om 20% sker i/pga dålig sikt så tycker jag det låter mycket med hänsyn till hur nyttjandegraden i respektive väderlek sannolikt ser ut. Lär ju knapast vara så mkt som 20% av milen som körs i skitväder, de flesta av oss slår på en rulle istället. Eller tar bilen.

Ja, och om 20% sker i/pga dålig sikt så tycker jag det låter mycket med hänsyn till hur nyttjandegraden i respektive väderlek sannolikt ser ut. Lär ju knapast vara så mkt som 20% av milen som körs i skitväder, de flesta av oss slår på en rulle istället. Eller tar bilen.

Nja, vi riktiga motorcyklister kör i alla väderlekar.

Däremot ni banposörer kanske ser på film istället ;)

Varför är det inte vanligare med Xenonljus på hojar? Borde ju vara ett starkt säljargument för hojtillverkarna.

Absolut, tycker ljuset på hojen borde förbättras på många hojar.

Ta bara gsxr 01 och uppåt , En halvljuslampa och en helljuslampa. Jag kan lika gärna ta en ficklampa och hålla framför hojen för så dåligt ljus är det när man kör i mörker.

Nej är hojen en gathoj så ska vissa grejer inte sparas på av tillverkaren bara för vikten:näsblod. Vi som hojåkare och tilltänkta köpare borde ställa större krav.

Håller helt med! De flesta halv/helljus på motorcyklar är under all kritik. Dock är det väl på gixxer t ex (ihop med alla andra sporthojar) en viktfråga. Större reflektorer väger mer och så vidare...

Nu kör jag sällan i mörker med när jag nattkörde senast med min nya hoj var jag förbluffad över hur bra ljuset var, trots att den fick ganska mediokra ljustester i Bike. Säger kanske mer om min gamla sporthäck som hade så pissit ljus att den knappt passerade besiktningen.
Enligt besiktningsmannen var sporthojar alltid ett sorligt kapitel på ljussidan, men de är väl helt enkelt inte tänkta att köras i mörker, lampan sitter där för gatgodkännande...

Varför är det inte vanligare med Xenonljus på hojar? Borde ju vara ett starkt säljargument för hojtillverkarna.

Tror, som jag skrev ovan, att det är viktrelaterat. Samt att alla extra kostnader är av ondo i ett produktionsled. Men visst vore det bra.

Då jag inte har någon bil blir det en del pendling på hojen i dåligt väder. Mörker har jag inget problem med, VFR har ju trotts allt touring-gener med rejäla lyktor fram. Regn och dimma däremot är riktiga sattyg. I dimma är sikten nära noll och man måste alltid tänkta extra mycket åt alla andra också då bilister lär ha svårt att se en.
Regn på visiret är givetvis också ett stort aber, att torka med handsken slutar allt som oftast med ett tunt skikt av läderfet-sörja på hela visiret som blockar sikten totalt. Brukar nu för tiden försöka krypaihop bakom kåpglaset eller vinkla huvudet så fartvinden tar det värsta. Hade det funnits en vindrutetorkare som man kunde ha i dåligt väder hade jag köpt en direkKT! Har sett en som hade en gummilist på högertummen som man kan använda som torkarblad, det kräver ju dock att man släpper styret mest hela tiden, ingen optilösning mao.

Då jag inte har någon bil blir det en del pendling på hojen i dåligt väder. Mörker har jag inget problem med, VFR har ju trotts allt touring-gener med rejäla lyktor fram. Regn och dimma däremot är riktiga sattyg. I dimma är sikten nära noll och man måste alltid tänkta extra mycket åt alla andra också då bilister lär ha svårt att se en.
Regn på visiret är givetvis också ett stort aber, att torka med handsken slutar allt som oftast med ett tunt skikt av läderfet-sörja på hela visiret som blockar sikten totalt. Brukar nu för tiden försöka krypaihop bakom kåpglaset eller vinkla huvudet så fartvinden tar det värsta. Hade det funnits en vindrutetorkare som man kunde ha i dåligt väder hade jag köpt en direkKT! Har sett en som hade en gummilist på högertummen som man kan använda som torkarblad, det kräver ju dock att man släpper styret mest hela tiden, ingen optilösning mao.

"Rain-off"-produkter är ganska bra till visir när det regnar. Till vindrutor till bilar är det oftast ganska totalt värdelöst då vattendroppar vill uppför rutan hela tiden men på visir kan det funka. En liten lätt huvudvridning så far det mesta av.

Intressant ämne ska oxå göra exjobb(elektronik) efter jul. Har sett nån billig HUD nånstans men har för mej att folk(här?) tyckte att den var dålig. Någon som testat?
Vilka funktioner skulle vara intressanta i så fall? och vilka risker\oönskade bieffekter kan ni komma på, med tex en bambi varnare? sorry om jag snor tråden lite men kunde inte hålla mej :P

Edit: Vilken är den fetaste Hi-tech HUD:en som finns?

Jag uppfattade Rabbens inlägg som att det var negativt om det varnade för människor, det kanske var fel.

Förstår dock inte din kritik?
Har inte skrivit att det skulle vara dåligt? :va

Jag måste ha missuppfattat dig. Jag fick för mig att du tyckte att det var onödigt eftersom det inte skulle göra någon nytta på tex motorvägar där det ändå inte finns några djur. :)

"Men efter lite arbete har statistiken visat att ca 80% av olyckorna inom EU har skett i förhållanden med god sikt." => Italien, Frankrike och Spanien. :)

Jag måste ha missuppfattat dig. Jag fick för mig att du tyckte att det var onödigt eftersom det inte skulle göra någon nytta på tex motorvägar där det ändå inte finns några djur. :)

Dåså, då är vi överrens ;)

Röstar nej, för en MC ska vara simpel, jag vill inte ha massa onödig teknik hämtad från ett jaktplan eller dylikt. Bygg säkrare vägar istället.

"Rain-off"-produkter är ganska bra till visir när det regnar. Till vindrutor till bilar är det oftast ganska totalt värdelöst då vattendroppar vill uppför rutan hela tiden men på visir kan det funka. En liten lätt huvudvridning så far det mesta av.

Jag brukar putsa upp mitt visir med jämna mellanrum med Sonax bilpolish och sen Sonax flytande hårdwax... då åker regndropparna av direkt, regnar det mycket är det bara vrida lite lätt på huvudet så rinner det av snabbare. :tummenupp

Annars tycker jag frågeställningen fokuserar på fel sak, jag anser inte att hojåkare behöver bättre sikt utan snarare att bilåkare behöver bättre sikt för att undvika oss hojåkare.
Men det är klart, med adaptiv farthållare, bromshjälp osv osv så är det väl avslappnade drönare till bilförare som vi vill ha på vägarna. :död

Som några redan varit inne på så sker förmodligen mindre än 20% av hojturerna i regn och/eller dimma och detta skulle då innebära att dessa är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Så visst kunde någon form av hjälpmedel vara på sin plats för en del av oss.

(Själv har jag tidigare kört mycket på kvällar och mornar den mörka årstiden med regn och dimma.)

Nu vet ju inte jag vad det är för tekniska manicker ni skissar på men om det skall sitta i hjälmen så får det naturligtvis inte öka vikten mer än marginellt.

Ett visst behov skulle nog kunna finnas men de som är mest intresserade hänger nog inte på detta forum, jag skulle ställt frågan på fler forum t.ex. SMSs dikussionsforum
http://forum.svmc.se/index.php

Nej man ser ju bättre med hjälm på en motorcykel än bakom ratten i en bil. En bil har ju tak, en massa bågar och stolpar osv i vägen.

Man har ju många gånger bättre sikt från en motorcykel än från en bil.

Enda gången jag kan tänka mig att det är sämre sikt är om man har en sån här strut, och som är färgad :D

150-4%20strut.jpg

Repiga visir? :va Mitt förra visir, som jag böt pga hjälmbyte så att säga, hade jag i 4 säsonger, och det överlevde 3 hjälmar, och i princip inte en repa. Lite i ena hörnet pga nån sandfålla nånstans, men inget mer. Man ska ju vara rädd om grejerna! :fakta

Jo. Visst. Sköter man om hjälmen och visiret och ser till att hålla det putsat och rent så ska det inte bli några större repor.
Dock är det ju plast i visiren och även en ganska mjuk putsduk ger upphov till repor även om dom är mycket små och kanske inte syns när du kollar på visiret.
När man ligger i motljus så märks dom dock i form av dispersionseffekter.
Jag upplever det på min hjälm trots att jag håller efter visiret ganska noga och ser till att blöta och putsa med mjuk bommulsduk för att slippa gnida så mycket.
Men då kör jag ju i och för sig en hel del i både ur och skur vilket ju i sig gör att visiret tar en del stryk.

Jag brukar putsa upp mitt visir med jämna mellanrum med Sonax bilpolish och sen Sonax flytande hårdwax... då åker regndropparna av direkt, regnar det mycket är det bara vrida lite lätt på huvudet så rinner det av snabbare. :tummenupp

Annars tycker jag frågeställningen fokuserar på fel sak, jag anser inte att hojåkare behöver bättre sikt utan snarare att bilåkare behöver bättre sikt för att undvika oss hojåkare.
Men det är klart, med adaptiv farthållare, bromshjälp osv osv så är det väl avslappnade drönare till bilförare som vi vill ha på vägarna. :död

Jag tror faktiskt inte att det egentligen är så att dom inte ser just motorcyklister. Jag tror att det är så att det finns en mängd bilförare där ute som inte ser någonting. Dom missar både bilar och motorcyklar. Mig missar dom i alla fall nästan lika ofta när jag kommer i bilen som på hojen.

Dock är det ju så att man dels är betydligt mer medveten om dom missarna när man kör hoj och sen så gör det ju betydligt ondare att köra in i sidan på en Nissan Micra med hojen än om man själv sitter i en stor familjekombi.

Så jag tror det är så att problemet är lika stort ovsett fordon man man upplever det som allvarligare när man sitter på hojen.
Sen gör det nog sitt till också att man oftare ligger i lite högre hastighet på hojen vilket ju ökar risken för att en sådan situation ska sluta på ett dåligt sätt.

Last edited:
Repiga visir? :va Mitt förra visir, som jag böt pga hjälmbyte så att säga, hade jag i 4 säsonger, och det överlevde 3 hjälmar, och i princip inte en repa. Lite i ena hörnet pga nån sandfålla nånstans, men inget mer. Man ska ju vara rädd om grejerna! :fakta

Mina visir byts varje år.
varför ? för att insekter o annat sattyg gör repor i dem.
spelar ingen roll om jag verkligen tar hand om dem eller om jag är lite ovarsam när man tvättar visiret så ser man repor och intryck från anslaget av getingar osv.
så jag gjorde beslutet att byta varje år och att inte lägga ner så förbannat med tid på att lägga i blöt o tvätta osv...

men åter till orginalfrågan, självklart kan man inte få för mkt av sikt.
min hjälm är tyvärr så konstruerad att jag inte ser så mkt som jag skulle vilja genom den.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra