Behövs det bättre sikt för tvåhjuliga fordon ?

behövs det bättre sikt för hjälmburna förare

• Antal röstningar
    0
Nej de behövs inte däremot behöver bilförare bättre på sin blick för dom ser fan aldrig när man kommer på hojen!

Jo. Visst. Sköter man om hjälmen och visiret och ser till att hålla det putsat och rent så ska det inte bli några större repor.
Dock är det ju plast i visiren och även en ganska mjuk putsduk ger upphov till repor även om dom är mycket små och kanske inte syns när du kollar på visiret.
När man ligger i motljus så märks dom dock i form av dispersionseffekter.
Jag upplever det på min hjälm trots att jag håller efter visiret ganska noga och ser till att blöta och putsa med mjuk bommulsduk för att slippa gnida så mycket.
Men då kör jag ju i och för sig en hel del i både ur och skur vilket ju i sig gör att visiret tar en del stryk.
Kanske är just för att jag aldrig putsar visiret, jag blöter ner det, smörjer in det försiktigt med tvål, låter det verka ett tag å innan jag spolar rent det, och sen torkar jag torrt med nå slags jättemjuka näsdukar :tummenupp Sen är det ett spegelvisir, det kanske är något hårdare på ytan än "vanliga" visir? :va

Mycket intressant läsning, härligt att få höra era åsikter och tankar.
För er som undrar över statistiska siffrorna så ser det ut så här.

Normal weather
Injury accidents
876 511 82%
Fatalities in the accident
26 818 82%
Casualties in the accident
1 412 525 84%

Bad weather
Injury accidents
145 602 14%
4 358 13%
238 073 14%

Other or unknown weather condition
Injury accidents
48 207 5%
1 370 4%
40 212 2%

Hur är det för er som tävlar? I motorGP kör man även om det regnar. Tänk att det skapas "regnmoln" bakom förare vilket ligger före er eftersom man vill göra en omkörning måste man ligga tätt inpå
Detta måste vara rätt otäckt att inte kunna se vad som händer framför en eller exakt vart föraren befinner sig.

Fortsätt gärna och diskutera vidare! Jag är tacksam för alla åsikter jag kan få. :tummenupp

Själv har man blivit gammal. Kör bara i klart väder, medvind och +20 grader.
Men back-in-the-days då man körde touring i bergen, eller flötomkring i Skottland etc. så hade det varit bra med bättre sikt. I ungdomligt oförstånd körde man lite på känn då.

lite offtopic, en kall dag/morgon när man andas varmt och dimmar igen den genomskinliga plasten på integral hjälmen, finns de hjälmar där man kan slippa detta? :va

ja röstade JA.
tänk att ha nått slags magiskt visir som tonar ner ett motljus en underbar sen höstkväll med låg sol.. hade det funnits hade det sparat ett par kalsonger för mig ;)

statiskt regnavisande visir när man blir lite överumplad...

igentligen kan listan göras lång..
en viktig del som har kommit på fler och fler hjälmar är bredare visir/synfält..
tycker det är rätt tänk..

Kom nu på nått riktigt bra så vi kan bli lite säkrare.. :tummenupp

Jag skulle säga, som flera varit inne på, att motljus är ett stort problem, särskilt med lite slitna visir.

Ett annat problem kan vara skiftning mellan ljus/mörker. Man har t.ex. ett mörkt visir för att antingen se cool ut, eller för att faktiskt dämpa ljuset en smula. Vilket medför problem med tunnlar eller mörkerkörning.

Det finns ju separata solskyddsvisir på en del hjälmar, men långt ifrån på alla... men en annan teknisk lösning kunde vara intressant att studera.

Fogcitys Hyperoptics visir har jag testat några gånger, det funkade men sen ligger det mest i visirskåpet, men en vidareutveckling som reagerar snabbt vore nog bra.

0000_Fog_City_Hyper_Optiks_Visor_Inserts_Mint_Green.jpg

Varför ska du inte designa en hoj som exjobb?

.

ja röstade JA.
tänk att ha nått slags magiskt visir som tonar ner ett motljus en underbar sen höstkväll med låg sol.. hade det funnits hade det sparat ett par kalsonger för mig ;)

statiskt regnavisande visir när man blir lite överumplad...

igentligen kan listan göras lång..
en viktig del som har kommit på fler och fler hjälmar är bredare visir/synfält..
tycker det är rätt tänk..

Kom nu på nått riktigt bra så vi kan bli lite säkrare.. :tummenupp

Det finns väl redan några fotokromatiska filmer till visir från Fogcity och Pinlock som just ställer om motståndet beroende på hur starkt ljuset är.
Om det är för långsam reaktion för omställningen (köra in i en mörk tunnel på en solig dag lär vara spännande då) så kan du ju göra som jag och ha solglasögon med fotokromatiska linser.
Själv kör jag med solglasögon från Serengeti, det kostar en slant men är verkligen värt det då dom har så snabb reaktion att dom ställer om sig direkt och har riktigt bra polarisering.
Iofs så övningskörde jag mest i år och tog kortet i September men det fungerade alltid ypperligt och fungerar perfekt i bilen. :tummenupp

Det finns väl redan några fotokromatiska filmer till visir från Fogcity och Pinlock som just ställer om motståndet beroende på hur starkt ljuset är.
Om det är för långsam reaktion för omställningen (köra in i en mörk tunnel på en solig dag lär vara spännande då) så kan du ju göra som jag och ha solglasögon med fotokromatiska linser.
Själv kör jag med solglasögon från Serengeti, det kostar en slant men är verkligen värt det då dom har så snabb reaktion att dom ställer om sig direkt och har riktigt bra polarisering.
Iofs så övningskörde jag mest i år och tog kortet i September men det fungerade alltid ypperligt och fungerar perfekt i bilen. :tummenupp

ja har inte sett några sånna visir hos de vanliga återförsäljarna.. inte tillägg till visir heller.. vanligt pinlock har ja men de gör inte mycke åt solen =)

ja har inte sett några sånna visir hos de vanliga återförsäljarna.. inte tillägg till visir heller.. vanligt pinlock har ja men de gör inte mycke åt solen =)

Låna mitt om du vill prova, det är ett fogcity, brukar aldrig finnas hemma i butiker men MCK kan ta hem.

Tyskarna har naturligtvis redan löst problemet med den allseende helmutten. Dock inte helt foolproof än, så konstruktionen kanske inte ännu är redo för just sporthojare:gnissla

[YOUTUBE-ID]vTg7PUSVidI&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti