Behövs det bättre sikt för tvåhjuliga fordon ?

behövs det bättre sikt för hjälmburna förare

• Antal röstningar
    0

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Hej
Det är så att jag håller på att skriva några projektbeskrivningar till mitt examensarbete inom industridesign. Ett av dessa är förbättra sikten för hjälm burna förare i dåligt väderförhållanden.
Det finns möjlighet idag att se igenom dimma, regn och även förbättra sikten i mörker. Detta är något jag ser mycket positivt på av min egen erfarenhet.
Men efter lite arbete har statistiken visat att ca 80% av olyckorna inom EU har skett i förhållanden med god sikt.

Så min fråga är ser ni detta som något behov eller är detta något onödigt ?

Näe, vi åker motorcykel! :arsele

Sorry, kunde inte låta bli. :rolleyes:

Grundproblemet med sikt kontra motorcykelolyckor
är nog inte att man inte ser utan att man inte syns.

Men visst, En ir-kamera som projicerar en bild
på insidan av visiret vore något.
Med backspegelkamera, gps och...äsch,

Tänk stridsplan rakt av! :yoparty

Men allt är ju förstås avhängigt priset.

/E

Det är väl såfall om det finns en efterfrågan inom touringmarknaden. De är ju i princip alltid ute efter det senaste inom komfort och säkerhet.

Jag röstar ja.

Kanske inte kommer på något konkret ju st nu men jag tackar ju inte nej till bättre kolla

Möjlighet att se i motljus vore smutt, speciellt vår & höst är det halvt livsfarligt.

Edit:
Med den lilla ljuskägla man har på hojen missar man lätt vilt nu när det är mörkt jämnt, men tror tekniska lösningar för det blir för dyrt?

Jag tycker nog det är rätt onödigt ärligt talat. Skulle inte välja att köra motorcykel en dag med tät dimma även om det gick bra att se ordentligt. Man syns nämligen inte så bra.

Blev överraskad en gång för ett par år sedan. Stora temperaturväxlingar gjorde att dimma drog över motorvägen. Det var inte någon trevlig upplevelse att befinna sig på motorvägen. Fick dra ner på tempot rejält och började oroa mig för att bilisterna skulle köra på mig. Utan att kunna orientera sig är man rätt körd på motorcykel.

Kombinationen, nattkörning, ösregn och dåligt ljus på hojen är ingen hit.

Skulle gärna se lite utveckling och smarta lösningar så att man ser bättre de gånger man verkligen är i behov av det.

Sen att 80% av olyckorna sker i god sikt betyder ju att 20% sker i dålig sikt, och kan man få ned antalet i de där 20% så är det bara positivt.

Ja just motljus är det som jag känner är jobbigast.
Kanske bara jag som har en billigare hjälm där visiret kanske inte är av toppkvalité men det är fan inte skönt när man kör rakt mot solen och måste fälla upp visiret i 90 när det bara är några grader i luften.

Ja just motljus är det som jag känner är jobbigast.
Kanske bara jag som har en billigare hjälm där visiret kanske inte är av toppkvalité men det är fan inte skönt när man kör rakt mot solen och måste fälla upp visiret i 90 när det bara är några grader i luften.

Jag tycker att de som oftast åker runt med repigt visir faktiskt är de som köpt en för dyr hjälm för deras ekonomi.
Dvs till en billigare hjälm har fler råd att byta till nytt visir iaf 1 gång om året då visir till enklare hjälmar är billiga. Dyra visir blir lika fort repiga.

Till min Arai kostar tex ett nytt visir från 855:-, det dyraste visiret går på 1365:-. Alltså inte så smart att köpa en sån hjälm om man tex är ung och vänder på kronorna.

Last edited:
Du skriver alltså en projektbeskrivning, i skolan, som handlar om motorcyklar med nedsatt sikt och hjälmar som bär sina förare?

Förlåt, jag kunde heller inte låta bli... :gnissla

Det skulle inte förvåna mig om något liknande dyker upp någon gång i framtiden, när man kan bygga en projektor inte mycket större än ett knappnålshuvud. Och överföringen av bild går tillräckligt fort, helst trådlöst. Jag vill inte ha kablar mellan mig själv och motorcykeln, inte heller vill jag ha något som skymmer sikten i hjälmen, försämrar säkerheten genom att ta upp plats för stötdämpande material, eller gör hjälmen tyngre.

Jag säger yes, ingen av mina hojar har strålkastare som kan konkurrera med ens en fiat 127 :)

Kvälls/nattkörning eller dimma/regn skulle nog kännas betydligt bättre om man kunde få en heads-up lite tidigare om hur vägen ser ut framåt och vad som finns på eller bredvid den...

Jag tycker att de som oftast åker runt med repigt visir faktiskt är de som köpt en för dyr hjälm för deras ekonomi.
Dvs till en billigare hjälm har fler råd att byta till nytt visir iaf 1 gång om året då visir till enklare hjälmar är billiga. Dyra visir blir lika fort repiga.

Till min Arai kostar tex ett nytt visir från 855:-, det dyraste visiret går på 1365:-. Alltså inte så smart att köpa en sån hjälm om man tex är ung och vänder på kronorna.
Repiga visir? :va Mitt förra visir, som jag böt pga hjälmbyte så att säga, hade jag i 4 säsonger, och det överlevde 3 hjälmar, och i princip inte en repa. Lite i ena hörnet pga nån sandfålla nånstans, men inget mer. Man ska ju vara rädd om grejerna! :fakta

Tror inte problemet är så där jättestort eller att särskilt många vill lägga pengar på det, men här är min önskelista från egna erfarenheter av nattkörning i regn.

1:Anti-imfunktion som inte ger upphov till konstiga optiska fenomen vid möte (Pinlock ger ju en del sådana)
2:Någon sorts syntetisk horisont för att minska risken för desorientering.
3:HUD system för att kunna "se" djur och väg i mörker (typ ir strålkastare + kamera eller passiv värmekamera)
4:Någon typ av coating på visiret som stöter bort vattnet (finns ett fint ord för det men kommer inte på det nu)

Kombinera med låg vikt, minimalt med sladdar och givetvis utan att det blir svindyrt så skall jag åtminstonde fundera på att köpa.

Antar att 1 och 4 är det jag skulle prioritera högst, dessutom lösningar som inte kräver elekronik som kan krångla.

Repiga visir? :va Mitt förra visir, som jag böt pga hjälmbyte så att säga, hade jag i 4 säsonger, och det överlevde 3 hjälmar, och i princip inte en repa. Lite i ena hörnet pga nån sandfålla nånstans, men inget mer. Man ska ju vara rädd om grejerna! :fakta

Ja det är ju givet att man ska sköta om visiret och gärna vaxa det emellanåt, jag höll skick på mitt första visir på Simsonhjälmen i 3 år innan jag bytte det. Men jag pendlar ju inte i ur och skur, mest finåka i torrt väder. Och åker man mest bana lär ju visiren hålla ännu längre.

Kör man däremot mycket så tror jag att även en pedant som jag lär konsumera minst ett visir per år om det ska duga i motljus. Bara att fråga ngn budhojsförare här. Det är ju plast liksom.
Tror det är bra att unna sig ett nytt visir när det befintliga blivit repigt, det är ju som att få en ny hjälm

Last edited:
IR-Sensor på hojen som tänder en varningslampa (vilt).

Enkel och billig produkt :)

Bmw har ju något adaptivt framljus på g till 2011, det verkar väldigt bra när det kommer till belysningen i kurvor som då är värdelös. Det om något borde bli vanligare.

Hur kan man bli mindre törstig av att äta proteinrik kort?
Nej, det blir man inte, men man behöver både vätska och protein för att överleva.

Sorry för min dryghet xibalba, men bara för att en sensor som varnar för djur inte ökar säkerheten på motorväg där det är viltstängsel så kan det väl ändå vara något som ökar säkerheten på, låt oss säga en kurvig skogsväg?

Jag förstår inte ditt inlägg.

Absolut, tycker ljuset på hojen borde förbättras på många hojar.

Ta bara gsxr 01 och uppåt , En halvljuslampa och en helljuslampa. Jag kan lika gärna ta en ficklampa och hålla framför hojen för så dåligt ljus är det när man kör i mörker.

Nej är hojen en gathoj så ska vissa grejer inte sparas på av tillverkaren bara för vikten:näsblod. Vi som hojåkare och tilltänkta köpare borde ställa större krav.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra