Behöver WinXP Media Center Ed OEM (laglig install)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
En polares Acer bärbara har råkat ut för hårddiskhaveri, och det är min uppgift att fixa hans dator.... Givetvis har han inte gjort recoveryskivorna som man ombeds göra, och den "osynliga" installationspartitionen har skadade sektorer och kan följaktligen inte läsas.

Det som följde med datorn var svensk Win XP MCE (oem), jag har reg-nyckel och allt så det blir en fullt laglig installation. Det enda jag behöver är tillgång till installationsmediat - dvs en windowsskiva med XP MCE på, så jag kan installera den med polarens regnyckel. Nån godhjärtad sporthojare som råkar sitta på en sådan cd-image? Alla svenska torrentsajter jag hade konto på har ju lagt ner :(

Det är möjligt att det ändå inte fungerar eftersom tillverkarna har egna OEM licenser, då fungerar inte en produktnyckel från en Dell till en Fujitsu-skiva och tvärtom.

Jag hade det problemet med min Fujitsu laptop, jag provade ett otal olika installationsskivor av XP home som jag hade licens på, men ingen av dom gick att använda med den nyckel som satt klistrad på datorn, och Fujitsu ville inte sälja mig en ny skiva.

Nu kör jag glatt Ubuntu på den datorn, det funkade så bra så nu kör jag Ubuntu på fler datorer även om jag har fungerande XP licenser till dom.

Windows är ett sjunkande skepp, och jag har lämnat det.

Enda datorn med XP jag har kvar poppar ideligen upp "Genuine Advantage meddelanden, trots att det är en fullständigt laglig XP på den.
Det blir Ubuntu på den med så fort jag har tagit mig i kragen och kopierat all gammal skit jag har samlat på den burken.

piratebay har alltid öppet

Finns inte där. Endast engelska versioner och suspekta studentversioner som ska uppdateras hit och dit och languagepackas för att bli svensk.

GuW: Ubuntu funkar dåligt ihop med spel och andra windowsprogram. Håller inte med om att win är ett sjunkande skepp iofs, med tanke på vilken förkrossande andel av marknaden de har. Ubuntu funkar bra för surf, mail, brev (sålänge man inte behöver specialfunktioner i MSword), men när det gäller spel, poker, bridge osv så funkar det inte. Nu är det iofs en annan diskussion, det är xp mce jag behöver :krama

Last edited:
Jag råkade ut för samma sak förra året.. När jag frågade grabben varför han inte bränt ut recoveryskivan, så svarade han att "Det verkade jobbigt".
Jag svarade då att det verkar jobbigt att hjälpa till, när han är så urbota korkad, och förväntar sig att jag ska städa efter honom när han är för lat att göra det själv.
Sen åkte jag därifrån, och har inte hört nåt mer om den datorn igen...

Detta är ett tips i alla välmening, ifall du vill läxa upp polaren, så han lär sig till nästa gång.

Det är möjligt att det ändå inte fungerar eftersom tillverkarna har egna OEM licenser, då fungerar inte en produktnyckel från en Dell till en Fujitsu-skiva och tvärtom.

Jag hade det problemet med min Fujitsu laptop, jag provade ett otal olika installationsskivor av XP home som jag hade licens på, men ingen av dom gick att använda med den nyckel som satt klistrad på datorn, och Fujitsu ville inte sälja mig en ny skiva.

Nu kör jag glatt Ubuntu på den datorn, det funkade så bra så nu kör jag Ubuntu på fler datorer även om jag har fungerande XP licenser till dom.

Windows är ett sjunkande skepp, och jag har lämnat det.

Enda datorn med XP jag har kvar poppar ideligen upp "Genuine Advantage meddelanden, trots att det är en fullständigt laglig XP på den.
Det blir Ubuntu på den med så fort jag har tagit mig i kragen och kopierat all gammal skit jag har samlat på den burken.

har ubuntu någotsånär stöd för sonyericssonmobiler?

Tänkt använda mobben som 3gmodem i sommar, men troligen får jag slänga in XP på den burken igen.

har ubuntu någotsånär stöd för sonyericssonmobiler?

Tänkt använda mobben som 3gmodem i sommar, men troligen får jag slänga in XP på den burken igen.

Den har bättre stöd för Sony Ericsson mobilen än något Win, någonssin hitills!

Jag pluggade in min för att ladda den, telefonen dök direkt upp som lagringsmedia, men även som nätverksanslutning, helt utan konfiguration.

Jag testade även ett "mobilt brdband" från tele2, det behövdes inga drivrutiner för det heller, dök upp direkt, poppade en ruta där jag skulle skriva in användarnamn/lösenordet som jag fick med USB-dongeln, och sedan fungerade det bara.

Att det inte fungerar med spel och grejor är inget jag märkt av, då jag aldrig spelar, men småspel som patianse, Mahjong och annat följer med, och jag har svårt att se att det inte skulle fungera med nätpokersiterna?

Själv kör jag Opera som webbläsare både i win och Ubuntu, det kan vara användarinställningar, men allt som fungerar i win fungerar i Ubuntu, och lite till.

Multimedia fungerar bättre i Ubuntu. (obskyra filmformat, streamad media, webbradio osv)
Det enda som saknas är Spotify, fast det kör jag utan problem ändå med Wine (Windowsemulering), men det lär vara en nativ Linuxvariant på gång.

Det bästa av allt, du kan provköra Ubuntu helt utan att installera det, antingen från CD skivan (fast då blir det slött) eller från USB minne.
Jag körde från USB sticka på en dator som helt saknade hårddiskar i flera veckor.

Eller så kan du installera det som ett program i Windows, eller på en egen partition och välja vid uppstart.

Till trådstartaren, man kan ha olika synsätt på sjunkande skepp, Titanic var storslagen, ändå var det livbåtarna folk ville sitta i....

1,02 % av alla klientsystem på webben använder Linux, jämfört med 9,73 % som använder Mac OS och 87,9 % som använder Windows. Som en sidonotering så visar samma data också att 23,9 % av Windows system är Windows Vista.

Det är ändå en ENORM ökning av Linuxsystem senaste året, en fördubbling från 0.68%, men med tanke på att dom senaste släppen av Win har varit panikartade releaser som har fungerat dåligt och kostat massor så förstår jag att folk migrerar.

Linux börjar kännas mainstream nu, kanske bäst jag återgår till QNX eller Solaris igen. :hihi

Last edited:
1,02 % av alla klientsystem på webben använder Linux, jämfört med 9,73 % som använder Mac OS och 87,9 % som använder Windows. Som en sidonotering så visar samma data också att 23,9 % av Windows system är Windows Vista.

Det är ändå en ENORM ökning av Linuxsystem senaste året, en fördubbling från 0.68%, men med tanke på att dom senaste släppen av Win har varit panikartade releaser som har fungerat dåligt och kostat massor så förstår jag att folk migrerar.

Appappapp, från 0.68 till 1.02 är det faktiskt bara en 50%ig ökning! :mattias

Vilka senaste släppen av Win tänker du på utöver Vista, som snart är passé ändå?

OnT så hittade jag aldrig en svensk version, utan drog hem en engelsk och fulkörde med "swedish language pack" för att göra om den till svenska. Funkade rätt ok, men alla menyer och rubriker blev inte svenska, ett fåtal systemfönster är fortfarande på engelska.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg