Behöver tips på europeiska hojvägar!!

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Tänkte ta mig för en sjuhelsikes resa i sommar! Så här lyder planen: Åker ner till spanien i slutet av mars (hoppas snön är borta) Stannar i Cadiz spanien och hoppar på en spanskakurs. Sen i juli bär det av till östeuropa. Troligtvis via nordafrikanska kusten och italen. Resan hem till sverige igen sker alltså från kroatien och upp genom östeuropa. Är jag inte trött på hojåkning och pengar finns kvar kanske jag åker via de baltiska staterna och via finland hem.

Har inte planerat så jäkla mycket och tänker inte göra det heller. Tar det mer som det kommer tänkte jag. Nu behöver jag så många tips som möjligt på bra hojvägar och så vidare i europa!

Nån som vet om det är möjligt att åka hoj marocko-algeriet-tunisien? Hört att gränsen mellan marocko och algeriet är svår att passera...

Alla tips är välkomna och välbehövliga!

Tänkte åka min thunderace, nån som har erfarenhet av långresor med sån?

Sommaren 05 kommer att rocka! :tummenupp

Jag tror att i Bike nr x (kom ut i augusti) var det rätt så omfattande vägnätbeskrivning genom hela europa. Jag har det hemma (tror jag) ska se om jag kan scanna in den. :)

EZrideR skrev:
Jag tror att i Bike nr x (kom ut i augusti) var det rätt så omfattande vägnätbeskrivning genom hela europa. Jag har det hemma (tror jag) ska se om jag kan scanna in den. :)

Vore ju kanongött! skriv gärna vilket nummer det är med så kanske jag kan hitta det

Vägarna i Nordafrika är inte jättesporthojsanpassade. Vi hade en 4*4 när vi körde bil där.

t-rex skrev:
Vägarna i Nordafrika är inte jättesporthojsanpassade. Vi hade en 4*4 när vi körde bil där.

Gäller det alla vägar? Finns det ingen möjlighet alls att åka längs med kusten med hojen menar du? Åkte ni över gränsen marocko-algeriet? har hört att det inte ska vara lagligt att passera den...

EZrideR skrev:

Bike kommer väl med sitt årliga Touring-nummer även i år? Fast det är nog för tidigt förresten! Köp förra årets. De brukar ha mycket om Europakörning. Jag köper den varje år men inte fan har jag kommit iväg någonstans... :huvet :mad:

Du nämner Krotien?? Åk då till kustområden!! Ett måste!! Efter den körupplevelsen lär du bosätta dig där nere!! :tummenupp

amelbiciklista skrev:
Du nämner Krotien?? Åk då till kustområden!! Ett måste!! Efter den körupplevelsen lär du bosätta dig där nere!! :tummenupp

Japp! Har ett par kompisar som bor vid kusten i kroatien så där kommer jag nog spendera några dagar! Verkar riktigt fint!

Kör lugnt bara! De är jävligt pigga o ge fortkörningsböter....å andra sidan det går ju alltid att köra ifrån!!!
Lycka till!!!

hrc skrev:
Bike kommer väl med sitt årliga Touring-nummer även i år? Fast det är nog för tidigt förresten! Köp förra årets. De brukar ha mycket om Europakörning. Jag köper den varje år men inte fan har jag kommit iväg någonstans... :huvet :mad:

Ja, touringnumret för 2004 har jag läst. Flera bra artiklar! Farligt att läsa sånt, man vill ju bara dra direkt. Hoppas snön försvinner tidigt! (om det kommer nån)

amelbiciklista skrev:
Kör lugnt bara! De är jävligt pigga o ge fortkörningsböter....å andra sidan det går ju alltid att köra ifrån!!!
Lycka till!!!

hehe tack för tipset. du är andra personen som säger det så jag msåte väl ta det för sanning då. Och bara kontanter accepterar de tydligen med, annars får man följa med dom. Får försöka hålla igen lite helt enkelt. (enkelt och enkelt...)

mm, men på motorvägarna har de ju tullar.. kan bli lite pinsamt när man tror man hängt av dom :hihi

Se bara till att ha massa växel på dig! Även om du har gjort dig skyldig till något så går det mesta att förhandla. Brukar funka rätt bra att säga "ska inte du o din kompis gå äta lunch snart"??? :confused: ......pröjsar ca 100 kr, han river lappen o sen är det bara o gasa fritt!!!

Kan ju vara värt ett försök i alla fall :)

Nyteknik tipsade i en gammal tråd om det här stället i tyskland, hit måste man ju bara försöka ta sig!

Bifogat

• schauinsland.jpg
    schauinsland.jpg
    128.8 KB · Visningar: 88
kartor

Tja!!
Här kommer utdrag som jag lovade dig.
Hoppas du får nytta av det!! :)

En resa jag vill göra är att ta mig an ett bergsparti i nordvästra Grekland. Åkte bil där för 2 år sedan och med bil tog det 3 timmar! att averka ett ca 100 km långt bergsparti.

Serpentinvägar, upp / ned, höger/vänster. Med bil blev man åksjuk med hoj är det en fröjd :tummenupp.
Påminner mkt om Österrike men klart farligare då vägarna är mindre och trafikerade av "långsama fordon".

EZrideR skrev:
Tja!!
Här kommer utdrag som jag lovade dig.
Hoppas du får nytta av det!! :)

Kanonbra artikel! står lite smått o gott, kan nog hitta många tips där. (synd bara att näst sista sidan saknades)

Tack för hjälpen!

jaså grekland säger du. inget jag tänkt på men det kan man ha i åtanke. :tummenupp Ska absolut hitta lite bergsåkning i alla fall. Måste vara grymt med hoj!

Hittade apropå resande denna schyssta reseplanerare/karttjänst inför sommarens semestrande. På tüska men det är inte så svårt. Från A -> B i hela Europa! Har inte hittat något motsvarande på svenska förutom Eniro, men den funkar ju bara inom Sverige.

http://www.reiseplanung.de/index.jsp

just det, sånna sidor är användara. ska kolla in den där, även om tyskakunskaperna är lite ringrostiga. Jag brukar använda denna sida:
http://www.se.map24.com/

den täcker Nordamerika och europa och funkar mycket bra

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien