Behöver tandkrämstips

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Som med det mesta jag tidigare gillat, så har de nu även slutat tillverka min tandkräm. Nu minns jag tyvärr inte vad den hette. Tuben var blå. Aquafresh whitening nånting, kanske.

Testade Sensodyne som ska vara så bra. Kunde lika gärna borstat tänderna med majonäs. Det har ungefär samma effekt. Smyger runt i munnen och är överallt förutom där man borstar, och gör ingen nytta för tänderna.

Just nu använder jag Pepsodent Complete. Den är bättre än Sensodyng men inte är den särskilt bra. Jag har alltid haft perfekta tänder.
Pappersvita, hålfria och problemfria tänder.
Men nu.. Nu har det börjat ila, samlas tandsten mellan dom frontmonterade tänderna, och tandköttet har dragit sig tillbaka något.
Det är inte kul nånstans. Jag kör tandtråd varje dag utan nån som helst effekt. Och tidvis ilar det nåt överjävligt i kindtänderna.
Det känns helt enkelt inte bra i munnen längre.

Mina tänder är nånting jag varit stolt över i alla år, men nu är dom verkligen i fara.

Vad använder ni för "modell"? Vad är era erfarenheter inom ämnet?
Mina tänder vädjar efter hjälp! :(

Prova den här :hihi

Bifogat

• DSC03999 (Medium).JPG
    DSC03999 (Medium).JPG
    30.7 KB · Visningar: 90
Tandsten beror väl knappast på valet av tandkräm utan på att man borstar dåligt. Så se över tekniken istället för kemikalierna. :tummenupp

Tandsten beror väl knappast på valet av tandkräm utan på att man borstar dåligt. Så se över tekniken istället för kemikalierna. :tummenupp

Det har kommit i direkt samband med tandkrämsbytet. Och tro mig, jag borstar som en jävla bläster. När jag väl börjat kan jag inte sluta.

Steg 1: Köp en eltandborste om du inte redan har en. Borstar helt otroligt mycket bättre än vanliga tandborstar.
Steg 2: Köp valfri tandkräm med flour, spelar oftast ingen roll vad du använder för märke. Bara du gillar den. Kolla bara så att tandkrämen inte innehåller farliga ämnen, t ex triclosan. Colgate Total är nog den vanligaste tandkrämen med sånt skräp i sig. Triclosan är farligt överallt, förutom i munnen tydligen... :näsblod :rolleyes:
Steg 3: Gå hem och borsta och känn dig glad. Och se för f-n till att använda tandtråd!

/Henrik, tandläkarstudent

Ädit: Borstar du som en bläster? Inge bra! Du kommer få, om du inte redan har det, sk borstmärken på dina tänder och ditt tandkött. Du sliper helt enkelt bort emaljen på dina tänder om du borstar för hårt, vilket är riktigt illa. För då blir tandbenet bart, och då får du känsliga tandhalsar och får även lätt att få karies.

Last edited:
Steg 1: Köp en eltandborste om du inte redan har en. Borstar helt otroligt mycket bättre än vanliga tandborstar.
Steg 2: Köp valfri tandkräm med flour, spelar oftast ingen roll vad du använder för märke. Bara du gillar den. Kolla bara så att tandkrämen inte innehåller farliga ämnen, t ex triclosan. Colgate Total är nog den vanligaste tandkrämen med sånt skräp i sig. Triclosan är farligt överallt, förutom i munnen tydligen... :näsblod :rolleyes:
Steg 3: Gå hem och borsta och känn dig glad. Och se för f-n till att använda tandtråd!

/Henrik, tandläkarstudent

Det är lustigt. Jag använde en hypereltandborste i andra år. Då sade tandläkaren åt mig att använda en vanlig tandborste också(as if!), som komplement. Eftersom eltandborstar inte borstar lika noggrant som manuella. :confused:

Det är lustigt. Jag använde en hypereltandborste i andra år. Då sade tandläkaren åt mig att använda en vanlig tandborste också(as if!), som komplement. Eftersom eltandborstar inte borstar lika noggrant som manuella. :confused:

Jaså det gjorde han/hon... Märkligt. Har du en tandläkare som är gammal? För de äldre elborstarna var inte lika bra som manuella, men nu är de bättre.
Om du använder en eltandborste rätt så är den bättre än en vanlig. Du skall så att säga borsta en tand i taget med elborsten. Runt sidorna och ovanpå... Fattar du hur jag menar?
Börja med att smeta ut tandkrämen jämnt på alla tänderna och borsta sedan tand för tand...

Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra :tungan

Annars är Colgate Senitive MYCKET bra..jag brukade ha ilningar i tänderna men pallar inte sensodyne för den har en överjävligt äcklig smak.

Min absoluta favorittandkräm, som jag har nu utan att det ilar alls, är Theramed..den är bäääääst!! Tänderna blir rena, du känner dig fräsch..den är heltenkelt bäst. Använd den i kombination med Denivit tandputs..jag har aldrig haft så fna tänder som när jag använde det ihop...inte samtidigt alltså..ena efter den andra.
Theramed finns mest på ICA Kvantum..jag hittar den ingen annanstans. GOGOGO..

Edit: särskriver som en idiot:(

Last edited by a moderator:
Och tidvis ilar det nåt överjävligt i kindtänderna.:(

Colgate Sensitive
img_product_details_product.gif

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...