Behöver tandkrämstips

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Jaså det gjorde han/hon... Märkligt. Har du en tandläkare som är gammal? För de äldre elborstarna var inte lika bra som manuella, men nu är de bättre.
Om du använder en eltandborste rätt så är den bättre än en vanlig. Du skall så att säga borsta en tand i taget med elborsten. Runt sidorna och ovanpå... Fattar du hur jag menar?
Börja med att smeta ut tandkrämen jämnt på alla tänderna och borsta sedan tand för tand...

Vad säger du om Duraphat, värd sitt höga pris?

Steg 1: Köp en eltandborste om du inte redan har en. Borstar helt otroligt mycket bättre än vanliga tandborstar.
Steg 2: Köp valfri tandkräm med flour, spelar oftast ingen roll vad du använder för märke. Bara du gillar den. Kolla bara så att tandkrämen inte innehåller farliga ämnen, t ex triclosan. Colgate Total är nog den vanligaste tandkrämen med sånt skräp i sig. Triclosan är farligt överallt, förutom i munnen tydligen... :näsblod :rolleyes:
Steg 3: Gå hem och borsta och känn dig glad. Och se för f-n till att använda tandtråd!

/Henrik, tandläkarstudent

Ädit: Borstar du som en bläster? Inge bra! Du kommer få, om du inte redan har det, sk borstmärken på dina tänder och ditt tandkött. Du sliper helt enkelt bort emaljen på dina tänder om du borstar för hårt, vilket är riktigt illa. För då blir tandbenet bart, och då får du känsliga tandhalsar och får även lätt att få karies.

Du som är tandexpert, vad säger du om att tugga tuggummi rätt ofta varje dag?
Jag tuggar en helvetes massa, delvis för att jag lätt får dålig andedräkt, och delvis för att det är jävligt gott och jag känner ett "sug" efter tuggummi efter varje måltid. Ungefär som folk som snusar :tungan

På fyra-fem månader så har jag tuggat i mig snart trettio påsar. :näsblod

Tack för alla schvar. Skall med noggrannhet välja ut den som verkar mest lovande. Eller så tjöper jag hela bunten och testar :D

Kanske kan börja recensera tandkrämer? :va

Theramed Liquid, 2 in 1

Tandkräm och munvatten "reklamen"

Vad säger du om Duraphat, värd sitt höga pris?

Beror på... Har själv testat den under ett par månader, mest för skojs skull.
Man kan väl säga att om du har problem med karies så kan den ha sin poäng, men om du har en normal munhygien så är det onödigt. Tanken är att den stora mängden flour skall stärka emaljen och bekämpa karies lite extra mycket... Funkar bra om man, som sagt, har problem med lite småhål.
Men för en med "normala" tänder och munhälsa så är det onödigt.

Du som är tandexpert, vad säger du om att tugga tuggummi rätt ofta varje dag?
Jag tuggar en helvetes massa, delvis för att jag lätt får dålig andedräkt, och delvis för att det är jävligt gott och jag känner ett "sug" efter tuggummi efter varje måltid. Ungefär som folk som snusar :tungan

På fyra-fem månader så har jag tuggat i mig snart trettio påsar. :näsblod

Som tidigare sagt, det enda du bör ha problem med är nog magen. Detta på grund av den lätt laxerande effekten från tuggummin (gäller även halstabletter). Tuggummin är ingen större fara med att tugga, så länge som de är sockerfria. Köper du 30 påsar med hubba-bubba eller liknande så är det otroligt korkat. Men om du köper sockerfritt stimorol, V6 (gärna med flour i) eller liknande så är det inga konstigheter.
Tugga gärna ett tuggummi efter maten, då motverkar du den pH sänkning som annars blir i munnen och tänderna håller sig friska.
F-n, det där lät ju precis som reklamen... :) Men det stämmer faktiskt. :tummenupp

Last edited:
Beror på... Har själv testat den under ett par månader, mest för skojs skull.
Man kan väl säga att om du har problem med karies så kan den ha sin poäng, men om du har en normal munhygien så är det onödigt. Tanken är att den stora mängden flour skall stärka emaljen och bekämpa karies lite extra mycket... Funkar bra om man, som sagt, har problem med lite småhål.
Men för en med "normala" tänder och munhälsa så är det onödigt.
Okej, då passar den rätt bra till mig då, tack för svaret.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti