Behöver några mått på sving till 1100R '86!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Är här någon som har en sving liggades till en GSXR 1100 '86 och kan ta några mått till mig? Min sving sitter på hojen och jag kommer inte åt att ta vissa mått som jag behöver...

De aktuella måtten är:

1.Längd på tvärgående röret längst fram på svingen, det som svingaxeln går igenom.

2. Inner- och ytterdiameter på röret som nämndes ovan.

3. Avstånd från rörets ytterkant och in till stoppet som svingens nållager ska stoppas av när man bankar in dem.

Mycket tacksam för hjälp, så jag slipper skruva av min sving och mäta. Har inte grejor till det i garaget just nu...

Bifogat

• Svingmatt.jpg
    Svingmatt.jpg
    106.6 KB · Visningar: 90
Ingen? :) Ska inte stressa gixxerfantasterna, men jag måste göra en ritning på en liiiiite fetare sving och behöver de måtten... :tummenupp

Hmmm, finns här verkligen inte någon alls som har en lös 1100R-sving (86-88), en tumstock och ett skjutmått? :va Jag tror det finns... förresten, jag vet att det finns... Hilfe! :)

Hmmm, finns här verkligen inte någon alls som har en lös 1100R-sving (86-88), en tumstock och ett skjutmått? :va Jag tror det finns... förresten, jag vet att det finns... Hilfe! :)

Såg tråden nyss. har sving liggande.

Det måttet är 240mm.:tummenupp

Håller på med just sånt skit, å det är svårt att får en sving från någon annorlunda hoj att passa.

Suzuki svingar passar från nästan vilken störr, typ r750 å uppåt.. å årsmodeller med.de flesta är smalare, så det fixar man med distanser.

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=104283

Bytesbara grejor på gixxers, fick tipset i en annan tråd.

Last edited:
Såg tråden nyss. har sving liggande.

Det måttet är 240mm.:tummenupp

Håller på med just sånt skit, å det är svårt att får en sving från någon annorlunda hoj att passa.

Suzuki svingar passar från nästan vilken störr, typ r750 å uppåt.. å årsmodeller med.de flesta är smalare, så det fixar man med distanser.

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=104283

Bytesbara grejor på gixxers, fick tipset i en annan tråd.

:Bugar :Bugar Tackar så mycket! :tummenupp 240 mm får röret bli då! Tråden på gixxer.com är ju kanon!

Du har möjligtvis inte lust att ta två mått till?

Inner- och ytterdiameter på röret som svingaxeln går igenom, och avstånd från rörets ytterkant och in till stoppet som svingens nållager ska stoppas av när man bankar in dem.

Att svingen ska passa sen är nog inga problem, den byggs efter dessa måtten :tummenupp Blir nybygge, och ingen modifierad befintlig sving. Ska bli kul att se hur den ser ut när den är klar :)

Blir det USA style med 240-300 däck :)

Hehe, nej, det blir det inte! :hihi Max 190-200, inte mer. Vill kunna svänga också. Men det blir mycket mer porr än originalsvingen, och möjlighet att köra med lite längre hjulbas om jag blir sugen på det :)

Hehe, nej, det blir det inte! :hihi Max 190-200, inte mer. Vill kunna svänga också. Men det blir mycket mer porr än originalsvingen, och möjlighet att köra med lite längre hjulbas om jag blir sugen på det :)

När du ändå bygger, skulle jag sätta dit exenterspännanordningen som sitterpå stora kawor bla, .Sätta dom både vid svinginfästning, å hjulaxeln. Dessa gör att man kan höja å sänka hojen 5-8 cm, beroende på exenterdiametern.
Lite kul tips kanske.

Ska du bredda bakfälgen?

Nej, det ska jag inte. Har 5,5" bred fälg nu (från 1100R runt -91) och har kört med 190-däck innan, så det kommer att funka fint!

När du ändå bygger, skulle jag sätta dit exenterspännanordningen som sitterpå stora kawor bla, .Sätta dom både vid svinginfästning, å hjulaxeln. Dessa gör att man kan höja å sänka hojen 5-8 cm, beroende på exenterdiametern.
Lite kul tips kanske.

Hmmm, det skulle kanske kunna vara något... Annars tänkte jag ha en sån där justering som finns på dragracehojar bak, långt spår med gängad stång som man justerar på. Vetefan vad de kallas, men ändå... Och byta till kortare dämpare när hojen ska sänkas, men din lösning var ju ganska smidig... Får se hur det blir! :) Tack för tipset!

Nej, det ska jag inte. Har 5,5" bred fälg nu (från 1100R runt -91) och har kört med 190-däck innan, så det kommer att funka fint!
Hmmm, det skulle kanske kunna vara något... Annars tänkte jag ha en sån där justering som finns på dragracehojar bak, långt spår med gängad stång som man justerar på. Vetefan vad de kallas, men ändå... Och byta till kortare dämpare när hojen ska sänkas, men din lösning var ju ganska smidig... Får se hur det blir! :) Tack för tipset!

Ska kolla måtten i morgon fm, jobbar hela helgen å sent hem.
Hade en Bimota Kawa förrut, den hade sånt arrangeman , det var kul att ha justeringsmöjligheter.

Skulle satsa på liknande. Det du nämner funkar åxå, men ger inte samma sak, sen ser det fan så mycket porrigare ut.

Dessa exenters med hjulaxel kan du säkert köpa billigt på en hojskrot.
Ska se om jag kan hitta lite bilder. Så nu hittat bild.:tummenupp

Har letat på min gamla NicoBakker från sent 80tal jag byggde. Den hade andra specialiteter, som ställbart styrhuvud. Chassiet typat för 200kw.

Bifogat

• BimotaKB1-04www.jpg
    BimotaKB1-04www.jpg
    35.7 KB · Visningar: 47
Last edited:
Ska kolla måtten i morgon fm, jobbar hela helgen å sent hem.
Hade en Bimota Kawa förrut, den hade sånt arrangeman , det var kul att ha justeringsmöjligheter.

Skulle satsa på liknande. Det du nämner funkar åxå, men ger inte samma sak, sen ser det fan så mycket porrigare ut.

Dessa exenters med hjulaxel kan du säkert köpa billigt på en hojskrot.
Ska se om jag kan hitta lite bilder. Så nu hittat bild.:tummenupp

Har letat på min gamla NicoBakker från sent 80tal jag byggde. Den hade andra specialiteter, som ställbart styrhuvud. Chassiet typat för 200kw.

Jag tackar så mycket! Ta den tid du behöver :tummenupp Ja, de är nog ganska lätta att hitta hos hojskrotarna. Får se vad det blir, har inte riktigt bestämt mig än.
Typat för 200 kW? :yoparty I med min motor och skruva ner laddtrycket lite, så hade den ju varit laglig :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg