Behöver lite mountainbikeråd!!

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Har tänkt testa att börja köra lite skogscykling. Inte allt för extrem terräng utan mer grusväg/löparspår/naturstig av lättare karaktär till att bröja med.

Vad skall man ha för cykel? Vill inte lägga för mycket pengar, uppgraderar hellre senare men vill inte heller köpa nåt skit.

Tittade idag på XXl på denna cykel som var nersatt till 5999kr, bra eller anus? :)

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/xc-lite-terrangcykel-12-1077774

Okej, nåt annat tips på prisvärd cykel annars? Annat man bör tänka på?
Vad skall man ha för pedaler?
Skit i clips om du ska åka i skogen, man hinner inte få ut fötterna när man klotar.
Strunta i fjädring bak också, blir bara jobbigt.

Åfan, försäljaren sa att jag absolut skulle ha clips, allt annat är dåligt, hmm :gnissla
Jag har haft en period där jag köpte allt som fanns i tillbehörsväg.
Jag har aldrig slagit mig så mycket som när jag jonnade omkull med clips.

Å skit i kolfiberram, det bara sviktar ock knirrar!

152720df04.jpg

Nåt i den här stilen köpte jag efter alla race-cyklar, tyckte det gick för fort bland bilarna så jag monterade radedäck på mtb:n och körde skog/cykelvägar istället.
En dag när jag tog i allt vad jag pallade sprang en liten tjej i 4-5:års åldern ut framför mig och jag fick väja in i ett staket och slog mig utav bara helvet.
Hade clips såklart.

152720df04.jpg

Nåt i den här stilen köpte jag efter alla race-cyklar, tyckte det gick för fort bland bilarna så jag monterade radedäck på mtb:n och körde skog/cykelvägar istället.
En dag när jag tog i allt vad jag pallade sprang en liten tjej i 4-5:års åldern ut framför mig och jag fick väja in i ett staket och slog mig utav bara helvet.
Hade clips såklart.

Låter ju farligare än RR det här :brinnerup

Så länge du inte ska ut i fri terräng så skulle jag skippa dämpning bak. Bakdämpare på grusstig/elljusspår osv. ger ingenting utöver förlorad kraft. Visst, cykeln ser häftigare ut, men det är allt.

Clips ger dig mycke mer styrka då du "trampar" även genom att lyfta foten. Dom går att ställa så att du väldigt lätt får ut foten, men även här så gäller det HUR du ska cykla. Fri terräng & berg osv. så är det rent av livsfarligt med clips.

Själv tog jag upp cyklingen igen på allvar i våras & slog till på en Scott Scale 29'er, aldrig mer 26" säger jag! Grymt mycke roligare med en 29'er! Dock cyklar jag enbart fri terräng & mycket "trial" på berg osv. Minsta kransen i fram är enda jag behöver använda, den största har man som skydd när markfrigången blir för dålig :-)

Fundera även på däck, rätt däck för rätt ändamål. Jag kör Schwalbe Rocket Ron på min, grymma i skogen men hemskt rullmotstånd på elljusspår..

En annan sak att fundera på är sadel & byxor. Hård sadel & träningsbyxor är hemskt. Rätt storlek på sadeln & vadderade byxor med hängslen så kan man cykla tills man kräks :-)

Besök TCM Cykel eller nån Sportson butik så kan dom nog hjälpa dig bättre än nån sommarpraktikant på XXL. Rätt geometri & storlek på ramen är väldigt viktigt för hur du cyklar!

Valet av cykel i den prisgruppen? Begagnat alla dagar i veckan. Du får en "dubbelt så dyr" beg. hoj med 1-2år på nacken för samma pengar. Har du ingen avvikande kroppsstorlek så är omsättningen på Blocket rätt så stor.

Last edited:
Exakt, kombipedaler is teh shit.

SHPDA530-SV.jpg

Kör med Shimano PD-A530. Riktigt goa när man vill variera.

I övrigt som gänget skriver, heldämpat är blaj eftersom man torskar så mycket kräm, och bygger mycket vikt. Den du länkade i början ser helt okej ut faktiskt.

Ädit:
N2532_01.jpg

Finns säkert många nedsatta på Sportson (förra årets modell eller så...). Hade nog hellre satsat på en Nishiki eller Crescent istället för den som länkats i första posten.

Last edited:
Jag kör på spd pedaler var jag än tar mig fram. Funkar prima har väl hänt nån gång att man inte riktigt kommit loss men då går de fort när de väl välter. Övning ger färdighet.
Och ska du inte köra för jävlig terräng så funkar hardtail bra.
Trek tycker jag du ska titta på =)

SPD-pedaler är givet, cykla utan det är helt jävla värdelöst.
Hardtail o lockup till framdämparen.

Fundera även på däck, rätt däck för rätt ändamål. Jag kör Schwalbe Rocket Ron på min, grymma i skogen men hemskt rullmotstånd på elljusspår..
Jag trampade 37km asfalt med min cykel med 26" Schwalbe Rocket Ron på idag. De är ganska trögrullade på asfalten också. Och de nöts ganska fort på asfalt. Men när det är sämre underlag fungerar de desto bättre. :yoparty

Jag har haft en period där jag köpte allt som fanns i tillbehörsväg.
Jag har aldrig slagit mig så mycket som när jag jonnade omkull med clips.

Å skit i kolfiberram, det bara sviktar ock knirrar!

Kolfiber är ju styvare än aluminium...

Men satsa på en fin alu-ram med slx komponenter det duger gott att börja på. Framdämp med lock-out.

Edit: självklart ska du ha Spd/clips.

Kör du en modern squishy med SPD pedaler och luftdämpare bak som du brytt dig att ställa in så.. Funkar det..

Gammalt skrot med gasdämpare och coilover och Y ram är dödare än Elvis.. Sitter bara på barncyklar och typ Biltema..

Dock så är en heldämpad dyrare att köpa in än samma nivå som hardtail..

Syvende och sist. Smaksak.. Köper du heldämpat.. Köp ett riktigt fabrikat. Inge jävla internet eller udda..

Annars så.. Provcykla..Köp den som känns bäst att cykla på.

Du får som sagt mer cykel för pengarna med halvdämpat och kolla på vevparti, hjul, gaffel och ram.. Där du ska lägga krutet. EV bakväxel och sånt går att byta upp sedan när du klotat sönder den :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna