Så länge du inte ska ut i fri terräng så skulle jag skippa dämpning bak. Bakdämpare på grusstig/elljusspår osv. ger ingenting utöver förlorad kraft. Visst, cykeln ser häftigare ut, men det är allt.
Clips ger dig mycke mer styrka då du "trampar" även genom att lyfta foten. Dom går att ställa så att du väldigt lätt får ut foten, men även här så gäller det HUR du ska cykla. Fri terräng & berg osv. så är det rent av livsfarligt med clips.
Själv tog jag upp cyklingen igen på allvar i våras & slog till på en Scott Scale 29'er, aldrig mer 26" säger jag! Grymt mycke roligare med en 29'er! Dock cyklar jag enbart fri terräng & mycket "trial" på berg osv. Minsta kransen i fram är enda jag behöver använda, den största har man som skydd när markfrigången blir för dålig
Fundera även på däck, rätt däck för rätt ändamål. Jag kör Schwalbe Rocket Ron på min, grymma i skogen men hemskt rullmotstånd på elljusspår..
En annan sak att fundera på är sadel & byxor. Hård sadel & träningsbyxor är hemskt. Rätt storlek på sadeln & vadderade byxor med hängslen så kan man cykla tills man kräks
Besök TCM Cykel eller nån Sportson butik så kan dom nog hjälpa dig bättre än nån sommarpraktikant på XXL. Rätt geometri & storlek på ramen är väldigt viktigt för hur du cyklar!
Valet av cykel i den prisgruppen? Begagnat alla dagar i veckan. Du får en "dubbelt så dyr" beg. hoj med 1-2år på nacken för samma pengar. Har du ingen avvikande kroppsstorlek så är omsättningen på Blocket rätt så stor.