Behöver lite mekhjälp - bromslinor

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Hur svårt är det egentligen att byta till stålomspunnet bak och fram samt koppling? Har fått min leverans av kablarna, men vet i fan om jag vågar mig på att byta själv. Vill känna att det blir riktigt gjort och att jag inte helt plötsligt är utan bromsar när man ligger och pressar som bäst.

Har också ett par nya handtag som ska bytas samtidigt.

Kan tänka mig att betala så klart, men kanske inte verkstadspriser eftersom jag lika gärna kan lämna in den i så fall och få garanti

Någon som är flink på det här och har vanan inne eller bättre är proffs :) och kan tänkas hjälpa till?
Antingen imorgon efter jobbet, typ 18 tiden eller fredag från kl 13 och framåt.

Svara här eller dunka iväg ett PM så tar vi det därifrån.

Själva bytet är inte svårt förutsatt att alla anslutningar rätt vinklade m.m.
Det som kanske är lite svårare är luftningen av systemen.

Själva bytet är inte svårt förutsatt att alla anslutningar rätt vinklade m.m.
Det som kanske är lite svårare är luftningen av systemen.

Kan man lufta "manuellt" eller ska man investera i ett luftningskit?

Finns det någon sådan där klassisk del som man brukar missa att köpa?

Mycke torkpapper eller trasor samt en liten slang som passar på nippel så du kan lufta sen utan att det kladdar på oken e väl det enda du behöver.

Finns det någon sådan där klassisk del som man brukar missa att köpa?[/QUOTE]

Bromsvätska :D

Tackar för alla snabba svar :D

Då kanske man ska försöka ge sig på det själv trots allt, även om det hade känts bra med lite "proffs" hjälp.

Finns det någon sådan där klassisk del som man brukar missa att köpa?

Bromsvätska :D[/QUOTE]

Ska man köpa märkesvätska då eller är det biltema som gäller? (ja, jag är en helt grön novis på att fixa själv)

Handtagen då, bara att flänga loss och kränga på?

Last edited:
Tackar för alla snabba svar :D

Då kanske man ska försöka ge sig på det själv trots allt, även om det hade känts bra med lite "proffs" hjälp.

Handtagen då, bara att flänga loss och kränga på?

Använd tryckluft och blås samtidgt som du trycker dit dem.
Skall limmas.

Handtagen är bara att byta ut :tummenupp

Jag o Förgöraren ska mecka lite broms någon dag framöver (mina frambromsar behöver luftas...) Kan slå en pling när jag vet när :tummenupp

Använd tryckluft och blås samtidgt som du trycker dit dem.
Skall limmas.

Jag som pratar halva meningar :näsblod Med handtag på menar jag broms och kopplingshandtagen, inte gummihandtagen. För gissar att det var det du svarade på. Dock så lärde jag mig att de ska limmas om inte annat :D

@paser, låter bra det, plinga, fast jag är ju otålig som en 5åring på julafton så vill ha bytt nu :) Får lura lite på hur jag ska lösa det här.
Blir att ringa och fjäska med någon mekaniker tror jag

Någon som har tid och lust att hjälpa mig och lufta lite slangar på lördag? (hört att det ska regna ändå)

Montering gissar jag att jag löser eftersom det bara är att ersätta det man skruvar av med det nya prylarna, men det är ju luftningen som är bökig om man inte gjort det förut.

Hur fan gör man med kopplingskabeln, är det samma princip?
Vad är det för olja till den då?

Någon som har tid och lust att hjälpa mig och lufta lite slangar på lördag? (hört att det ska regna ändå)

Montering gissar jag att jag löser eftersom det bara är att ersätta det man skruvar av med det nya prylarna, men det är ju luftningen som är bökig om man inte gjort det förut.

Hur fan gör man med kopplingskabeln, är det samma princip?
Vad är det för olja till den då?

Det som är riktigt viktigt att kontrolera när man byter bromsgrepp är att inte det nya greppet han nåon grad eller liknande på den delen som trycker mot pumpen. Om så är fallet kan det bli lite tyryck på bromsarna när man kör vilket medför att vätskan blir varm och expanderar det slutar sedan i att bromsen nyper.

(hände på anderstorp i gatgruppen för några veckor sedan)

Lycka till!

Det som är riktigt viktigt att kontrolera när man byter bromsgrepp är att inte det nya greppet han nåon grad eller liknande på den delen som trycker mot pumpen. Om så är fallet kan det bli lite tyryck på bromsarna när man kör vilket medför att vätskan blir varm och expanderar det slutar sedan i att bromsen nyper.

(hände på anderstorp i gatgruppen för några veckor sedan)

Lycka till!

Låter ju som en rätt viktig sak att kolla då. Tackar :)
Borde väl höras och kännas om man snurrar och lyssnar på däcket efter byte lr?
Är Pazzo handtag så ska väl vara hyfsad kavlitét och finish i alla fall.

Jag är långt ifrån snål, men pratade med en välkänd icke namngiven verkstad och de skulle ha 2-3000 spänn för att byta linor och lufta och det tycker jag är för mycket så blir att ge mig på den här skiten själv.

Slutar säkert med att jag inte får ihop skiten och får traila hojen till verkstad i alla fall :rolleyes:

Nej,du får inte upp tillräcklig värme för att mrka det om du bara handsnurrar hjulet.

Minns jag rätt så är det mest R1 som är väldigt känslig för bromsgreppet.

Enklaste sättet att inte få bromsvätska på hjul och dylikt är att ta en PET-flaska med en slang som lagom går på bromsnippeln för luftning när du har bytt slangar.

Det är inga större problem att lufta men det kan underlätta om man är 2.
Är det en som pumpar på handtagen och fotpinnen och den andra luftar så går det riktigt smidigt.

Skulle sattsa på "den värsta" vätskan som man kan få tag i för det är en billig livförsäkring.

Behöver du hjälp eller har du fått???

Nej,du får inte upp tillräcklig värme för att mrka det om du bara handsnurrar hjulet.
Minns jag rätt så är det mest R1 som är väldigt känslig för bromsgreppet.

A, grymt, tack.

Enklaste sättet att inte få bromsvätska på hjul och dylikt är att ta en PET-flaska med en slang som lagom går på bromsnippeln för luftning när du har bytt slangar.

Det är inga större problem att lufta men det kan underlätta om man är 2.
Är det en som pumpar på handtagen och fotpinnen och den andra luftar så går det riktigt smidigt.

Skulle sattsa på "den värsta" vätskan som man kan få tag i för det är en billig livförsäkring.

Behöver du hjälp eller har du fått???

Köpte ett "luftningskitt" på Biltema med flaska och slang och luftnippel (eller vad fan det heter) och lite sådant. Gissar att det ska hjälpa.

Ska iväg och köpa värsta vätskan nu tänkte jag och sedan bär det iväg till garaget för en lång dag av svärande och garv, men gör man aldrig, lär man sig aldrig :)

Och nej, ingen som har haft tid. Förstår alla, vem fan vill stå i ett garage med bromsvätska upp till anklarna :rolleyes: när man kan vara ute i solen och åka istället. Jag fixar detta själv hoppas jag, annars får hojen bli ståeende och så får jag ta tag i det problemet när och om det uppstår.

Tänkte jag skulle börja med bakbromsen, för om jag inte klarar av att lufta, så går ju i alla fall hojen att köra.

Köpte ett "luftningskitt" på Biltema med flaska och slang och luftnippel (eller vad fan det heter) och lite sådant. Gissar att det ska hjälpa.

Ska iväg och köpa värsta vätskan nu tänkte jag och sedan bär det iväg till garaget för en lång dag av svärande och garv, men gör man aldrig, lär man sig aldrig :)

Och nej, ingen som har haft tid. Förstår alla, vem fan vill stå i ett garage med bromsvätska upp till anklarna :rolleyes: när man kan vara ute i solen och åka istället. Jag fixar detta själv hoppas jag, annars får hojen bli ståeende och så får jag ta tag i det problemet när och om det uppstår.

Jag kan spar dig lite tid,släng Biltema kittet åt helvete med en gång :hihi

Det gjorde iaf jag med mitt efter jag labbat med det en timme och det fortfarande inte funkade.

Varför inte göra som profsen?
Köp en pump oljekanna med slangpip, klipp av munstycket,fyll kannan med bromsolja, tryck på oljekannans slang på luft nippeln på bromsoket, lossa locket på olje behållaren, öppna luftnippeln och pumpa på tills olje behållaren är full, stäng nippeln och jobbet är klart. borde inte ta mer en 5 minuter...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti