Behöver lite info ang. "vem var först över 300"

Jag kan tänka mig att i Hondas egna test med "blueprintade" cyklar att de kunde ha närmat sig 300km/h me blackbirden. Men men...
 
först

men vem, var först över 300 km/h med mc då??

har hört att dom körde i över 300 med trimmade HD på 40;talet
men de verkar ju osanolikt med trummbromsar å stelbensramar.
 
har för mej att nån tysk dåre körde över 400kmh på autobahn nån gång på 40 talet med en mercedes, eller om det var tidigare ändå?
kunde typ vrida hjulen 5 cm åt varje håll för den hade slutna hjulhus.
så 300 på 2 hjul kan väl inte vart så svårt då?


här är länken:
http://www.classicdriver.com/uk/magazine/3200.asp?id=11459

432,7 km/h på autobahn 28 januari 1938 :yoparty

det va killar med hår på bröstet :Bugar :Bugar :Bugar
 
jag menar det! såg på discovery att nån galning på en hd
hade rekordet med 350km/h på 40 talet.. "på en dirt road" i
läderhuva å utan dämpning!! :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
 
Fürstenhoff skrev:
Om alla licens avtal för Skandinavien är klara så kommer vi med den nyaste versionen av GPS utrustningar använda den till att mäta alla toppfarts körningar då vi efter varje körning kan logga in oss på webben och se exakt hur fort & vart man kört :tummenupp - dock är INGEN GPS utrustning godkänd för några ev rekord körningar!!

/Fürstenhoff.



Och sen när har tidningen BIKE gjort något som varit rätt!! :va

:rolleyes: :rofl :fyllisar

/Fürstenhoff.

He he, nja de törs jag inte svara på, men jag kan ju konstatera att tidningen har åldrats mycket mer än mig när jag var 15-18 år var tidningen roligt skriven med lite halvilda reprtage med glimten i ögat, nu är ju nästan ICA kuriren mer rebbelisk :D
 
OnThéEdge skrev:
men vem, var först över 300 km/h med mc då??

har hört att dom körde i över 300 med trimmade HD på 40;talet
men de verkar ju osanolikt med trummbromsar å stelbensramar.
Om man tittar på rekord godkända av FIM för tvåhjulingar med kolvmotor:

Först över 300 var NSU Delphin III med 339 km/h 1956.
Sedan 1990 innehas rekordet av en H-d som körde 518 km/h ! :3freak

http://www.speedrecordclub.com/records/outtwo.htm
 
OnThéEdge skrev:
jag menar det! såg på discovery att nån galning på en hd
hade rekordet med 350km/h på 40 talet.. "på en dirt road" i
läderhuva å utan dämpning!! :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Tycker han som cyklade i 245 km/h var ett strå vassare. Första gången han försökte vurpade han, han fick kurera sig i typ 10 år innan han gav sig på det igen. :)


http://www.canosoarus.com/08LSRbicycle/LSR Bike01.htm
 

Bifogat

  • 152%20in%20tow.jpg
    152%20in%20tow.jpg
    19.4 KB · Visningar: 75
Fürstenhoff skrev:
Den sk HD'n var en streamliner med DUBBLA HD motorer - likväl förbenat snabbt för en halv BIL!! :3freak

/Fürstenhoff.
Delfinen var också en streamliner men hade bara en motor. Två motorer gör att Harleyn faller ur kategorin motorcyklar (för mig iaf).

Det sista rekordet med enmotorig hoj verkar vara Trajan 1962.
 
Fürstenhoff skrev:
Om alla licens avtal för Skandinavien är klara så kommer vi med den nyaste versionen av GPS utrustningar använda den till att mäta alla toppfarts körningar då vi efter varje körning kan logga in oss på webben och se exakt hur fort & vart man kört :tummenupp - dock är INGEN GPS utrustning godkänd för några ev rekord körningar!!
/Fürstenhoff.

Inte på land kanske, men gps är godkänd för allt upp till världsrekord när det gäller segelflyg, både för hastighetsmoment och distans! :fakta
 
RedBaron skrev:
Delfinen var också en streamliner men hade bara en motor. Två motorer gör att Harleyn faller ur kategorin motorcyklar (för mig iaf).

Det sista rekordet med enmotorig hoj verkar vara Trajan 1962.

En två v-twinmotorer eller en V4, vad är skillnaden?
 
tuppjuck skrev:
En två v-twinmotorer eller en V4, vad är skillnaden?
Tja, någonstans vill jag dra en gräns där det tvåhjuliga fordonet blir så specialiserat att det slutar likna en motorcykel. Att den ska ha EN kolvmotor känns rimligt för mig eftersom diskussionen startade med standardmotorcyklar.
 
Fürstenhoff skrev:
Hhhmmm...

En V4'a på 1000cc eller två V2'or på totalt 3600cc - Hhhmmm, undrar vad som skiljer i slutändan då en toppfarts test uteslutande påverkas av vridmomentet!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Ett toppfartstest påverkas uteslutande av EFFEKTEN!
 
Fürstenhoff skrev:
Hhhmmm...

En V4'a på 1000cc eller två V2'or på totalt 3600cc - Hhhmmm, undrar vad som skiljer i slutändan då en toppfarts test uteslutande påverkas av vridmomentet!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Jag har inga problem att förstå att det handlar om effekt och vridmoment (och därmed dess koppling till cylindervolym), men det var ju inte den principiella frågan jag ställde heller.
 
RedBaron skrev:
Tja, någonstans vill jag dra en gräns där det tvåhjuliga fordonet blir så specialiserat att det slutar likna en motorcykel. Att den ska ha EN kolvmotor känns rimligt för mig eftersom diskussionen startade med standardmotorcyklar.

Precis. Min kommentar var inte riktad mot dig personligen utan bara ett inlägg i sak. Gränsdragningarna är ju egentligen det som är det svåra när man skall göra jämförelser.

Men jag håller med dig. EN motor till att börja med. Sen kan man ju definiera motorcykel också. Inga stödhjul alls, man sitter på, inte i. Det skall styras med ett styre och direktverkande på framhjulet etc etc. Den typen av kriterier för att uppfylla huvudkriteriet att det är en motorcykel.

Men det är lite OT nu, ursprungsfrågan gällde ju produktionshojar, inte one-off eller modifierade (även om det är factory-kit).

/e

Fürstenhoff skrev:
Dagens ämne är IRONI och inget annat!!! :fyllisar

/Fürstenhoff.

Fan. Jag var borta på den lektionen... skit också..... :gnissla
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top