Behöver lite hjälp om koppling.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Nu var det min tur.
Slirande koppling.
Detta är vad som har hänt.
Köpte hojjen allt funkar fint körde 100mil i år ungefär och hojjen har inte ens haft en tendens till att slira på kopplingen.

Lämnar in den på 2400mils servicen snubben övertalar mej att byta till delsyntet och jag hade helsyntet i innan.
Nu efter 30 mil så slirar kopplingen på varv ca 7000rpm till 11000rpm.
Men att koppla upp den på tvåan är inget problem, bara man släpper kopplingen direkt.
Vad tror ni att det är?
Lammelerna?
Fjädrarna?

Är det någon som vet måtten på lammelerna?
en gsxr 1000 -2003.
Vore väldigt tacksam för lite råd.
/mvh jonas
 
Inga problem med helsyntetoljan men problem efter byte till delsynteten..
Låter ju rimligen som ett oljerelaterat problem.
Prova byt tillbaka till oljan som funkade. :tummenupp
 
slirar den hela tiden när du kört? eller bara i början innan den blivit helt varm?
 
Nu var det min tur.
Slirande koppling.
Detta är vad som har hänt.
Köpte hojjen allt funkar fint körde 100mil i år ungefär och hojjen har inte ens haft en tendens till att slira på kopplingen.

Lämnar in den på 2400mils servicen snubben övertalar mej att byta till delsyntet och jag hade helsyntet i innan.
Nu efter 30 mil så slirar kopplingen på varv ca 7000rpm till 11000rpm.
Men att koppla upp den på tvåan är inget problem, bara man släpper kopplingen direkt.
Vad tror ni att det är?
Lammelerna?
Fjädrarna?

Är det någon som vet måtten på lammelerna?
en gsxr 1000 -2003.
Vore väldigt tacksam för lite råd.
/mvh jonas
Det ligger nära till hands att misstänka oljebytet förstås.
Det kan ju skilja sig lite i egenskaper mellan olika MC-oljor, trots att dessa är godkända för våtkoppling. En del oljor ger slir lite lättare än andra, trots att de alla är MC-oljor och därmed JASO-godkända.

Men jag kan (efter alla dessa trådar om slirande sporthojskopplingar) tycka att om din koppling ligger så på gränsen att den slirar med en JASO-godkänd olja och inte med en annan. Ja då tycker jag att det är lika bra att inspektera korgen och stålskivorna och mäta upp kopplingens lameller samt höjden på fjädrarna . Om kopplingskomponenterna då befinns vara inom tolerans så tycker jag definitivt att man ska stoppa i ett snäpp hårdare fjädrar.

Det är nämligen så att MC-tillverkarna lägger i så klena fjädrar de kan i hojarna så att inte kunder med klena nypor ska bli avskräckta av ett tungt kopplingshandtag och köpa ett konkurrentmärke istället. Det är ett försäljningsargument till många kunder att kopplingen är lätt. Men om man är normalstark så tycker jag att det är bättre att byta till hårdare fjädertryck, då får man direkt en betryggande marginal och bra grepp. Detta kan lösas genom att lägga brickor emellan, eller byta varannan eller varje fjäder till hårdare. Det finns olika knep på olika modeller. På hojar med diafragma- (tallriks-)fjäder är det enklast att byta till hårdare fjäder.

Tycker jag

Mvh
J
 
Last edited:
Tja tack för skyssta svar!!

Den slirar lite mindre när den är kall.
SKa ta bort allt och mäta det idag, så får vi se om det är skit eller inte.
Men det låter väldigt vettigt det jörgen skriver.
Blir nog att köpa hårdare fjädrar.
/mvh Jonas
 
Vem rekommenderar delsyntet till en GSX 1000? Var han full eller?:va
Eller var det till en annan hoj?:va
 
Så där grabbar.
Nu har jag mätt på dom två första lammelerna.
Dom var 2,72 båda.
Och stålskivorna såg ej blåa ut, dom såg fräsha ut.
Enligt min servicemanual så ska lyder måtten följande.
Service limit: 2,42mm(in 0,095in) Lammeler.
Service limit: 13,05mm(in 0,5138in) Fjädrar.
Fjädrarna är väl dom jag ser när jag tar av kopplings kåpan?

Ska mäta dom fjärarna idag iaf.

Om dom är bra och inte är slitna, vad tror ni då om att åka tillbaka till firman där jag serva hojen?
Alltså jag sa till honom att det har varit helsyn i förut men han sa att delsyn var bättre.
Klart jag tror honom, det kanske TOM är det också men inte för mina lammeler.

Jag har kvittot på servicen och allt.
/mvh jonas
 
Ja man kan ju alltid försöka få dem att byta gratis. I serviceboken står det väl inte att man ska ha delsyntet? eller det kanske inte näms? Vikositet står ju alltid. kanske kan hävda det plus att kopplingen faktisk slirar.
Oljan är ju trots allt väldigt viktig för hur kopplingen fungerar.
 
Ja man kan ju alltid försöka få dem att byta gratis. I serviceboken står det väl inte att man ska ha delsyntet? eller det kanske inte näms? Vikositet står ju alltid. kanske kan hävda det plus att kopplingen faktisk slirar.
Oljan är ju trots allt väldigt viktig för hur kopplingen fungerar.


Vad hette oljan dom hällde i?
Kom ju en ny olja från motul iår eller om det var förra året som hette 7100 någonting. Skulle vara en typ av helsyntes med delsyntesegenskaper som lämpade sig bättre vid stadskörning med spothoj. Mc affären kallade den en helsyntes med 4% delsyntes vilket det visade sig att den inte var(som tur är).
 
Så nu har jag beställt nya fjädrar från McExpress för 390 :-.
Kändes väldigt bra samt otroligt trevliga.
Hoppas bara dom kommer innan helgen :)
Sen ska jag byta till Helsyn Castrol.
10-40w borde vara bra eller? Tror det är det som var i först.

/mvh Jonas


EDIT: skrev fel ovan Fjädrarnas service limit är: 73.9mm (2.909in) <---Vad betyder 2.909in?
 
Last edited:
Så nu har jag beställt nya fjädrar från McExpress för 390 :-.
Kändes väldigt bra samt otroligt trevliga.
Hoppas bara dom kommer innan helgen :)
Sen ska jag byta till Helsyn Castrol.
10-40w borde vara bra eller? Tror det är det som var i först.

/mvh Jonas


EDIT: skrev fel ovan Fjädrarnas service limit är: 73.9mm (2.909in) <---Vad betyder 2.909in?

Klok åtgärd!
In= tum. 1 tum = 25.4 millimeter. Bara att multiplicera.

/J
 
Klok åtgärd!
In= tum. 1 tum = 25.4 millimeter. Bara att multiplicera.

/J

Ok IN är alltså tum.
Då har jag lärt mej något nytt. :)

Vilka mått hade de gamla fjädrarna?

Jo det var så här jag trodde dom skulle vara 13mm något för jag hade läst fel.
Så när jag mätte dom var dom 73.XXmm något och då när jag tittade idag så skulle fjädrarna vara 73.9mm alltså var antingen mina 73.9 prick eller under.
Så dom är nog kassa.

/mvh jonas


EDIT: Oljan som ska vara i är Castrol super bike r4 10w/50.
Kommer byta till den aDyra olja :gnissla
 
Last edited:
Ok IN är alltså tum.
Då har jag lärt mej något nytt. :)



Jo det var så här jag trodde dom skulle vara 13mm något för jag hade läst fel.
Så när jag mätte dom var dom 73.XXmm något och då när jag tittade idag så skulle fjädrarna vara 73.9mm alltså var antingen mina 73.9 prick eller under.
Så dom är nog kassa.

/mvh jonas


EDIT: Oljan som ska vara i är Castrol super bike r4 10w/50.
Kommer byta till den aDyra olja :gnissla

På min K4 är den första och den sista lamellen tjockare än de andra kommer inte ihåg måttet men dom har oxå en lite anurlunda färg
 
På min K4 är den första och den sista lamellen tjockare än de andra kommer inte ihåg måttet men dom har oxå en lite anurlunda färg

Jag mätte dom längst ut alltså dom två första.

Båda hade samma mått.
Har dom andra lammelerna smalare mått eller?
isf måste jag ju köpa lammeler också.
Någon som kan verifiera detta?
/mvh jonas
 
Kom igen någon som vet om detta?
/mvh jonas
För det första: Rent praktiskt kan jag inte se att det skulle ha någon betydelse för kopplingen om du kör hel eller delsyntet även om jag hört om skumma fenomen med bl,a XJR1300 som absolut inte skulle köras på helsyntet just för kopplingen(?)

Jag har genomlidit samma sak som du, det var dock med en R1a och slutsatsen är ungefär den samma som Jörgen Karlssons.

Orkar du så kan du läsa om min "resa" här:)

Slutsatsen då var att jag kunde lösa slirproblemet genom att byta oljefabrikat även om det möjligen var ett slitageproblem trots att alla ingående komponenter fortfarande låg under slitagegränserna.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top