Behöver jag synka förgasarna?

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Hej,

Har precis tagit isär förgasarna för att rengöra och bestycka. Märkte sen att trottlarna i mina ögon ser märkliga. De två av fyra längst åt höger stänger inte helt (är märkbart mer öppna). Är det normalt eller behöver jag synka förgasarna. Finns det någon grundinställning man kan utgå ifrån?

Se bild nedan.

Stort tack!
Erik

Bifogat

• IMG_5079.JPG
    IMG_5079.JPG
    277.6 KB · Visningar: 127
Min uppfattning är att grundinställningen är att de står exakt lika "metriskt", sedan synkroniserar man till perfektion med vakuumklockor.
På en 4:a brukar det finnas justerskruv mellan höger/vänster par - den kanske står fel.

Du skriver att du har bestyckat, då måste du synka om.
Det är ju inte samma fuggar som innan ombestyckningen

det går alldeles utmärkt att synka med ögat .självklart synkar du dessa så att de lyfter lika,'använd tomgångs skruven för att öppna o stänga ljusspringan ,justra med ställskruvarna mellan fuggarna till all blir lika,för finaste resultat an vänd synkklockor, men du kommer tillräckligt nära perfeckt med mekanisk synkning att köra
(en av de värsta synknigarna jag sett förövrigt den på bilden , var den körbar?)

det går alldeles utmärkt att synka med ögat .självklart synkar du dessa så att de lyfter lika,'använd tomgångs skruven för att öppna o stänga ljusspringan ,justra med ställskruvarna mellan fuggarna till all blir lika,för finaste resultat an vänd synkklockor, men du kommer tillräckligt nära perfeckt med mekanisk synkning att köra
(en av de värsta synknigarna jag sett förövrigt den på bilden , var den körbar?)

Det var inte fullt så allvarligt som på bilden men ville visa tendensen. Den går men risigt :3freak

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing