Behöver hjälp med val av lätt mc

habrman

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
linköping
Hoj
ingen
Ska ta A1-körkort men har svårt för att hitta en mc som jag känner skulle passa mig. Kort sagt så behöver jag hjälp med att hitta en 125cc mc att köpa, några förslag?
 
Ännu en sådan tråd :rolleyes:
Nejmen det beror ju helt på vad du vill ha. Vill du ha ngt snabbt och fartfyllt, men som du kanske måste byta delar i motorn och tanka lite oftare. Eller vill du ha ngt som inte kräver lika mycket underhåll och bensin, men som är sååå mycket segare (och dessutom låter som en gammal stiga gräsklippare:gnissla).

Så först borde du kanske bestämma dej om du vill ha 2-takt eller 4-takt
 
Det finns säkert många sådana här trådar, och det är nog samma svar i båda.

4-taktarna är (oftast) säkra val. Dom är i princip underhållsfria, men dom går lite sämre.

2-taktarna är dom pigga valen. Men där får du även underhålla dom en del.

Jag själv kommer välja en 4-taktare då jag varken har tid, lust, någon form av erfarenhet eller någonstans att vara med att pilla med min mc då jag bor i en lägenhet. Sen tycker jag själv att CBR:en (4-takt) är en väldigt trevlig hoj att köra/åka då den inte vibrerar mycket.

Sen kan jag ju också säga att jag inte testat så många andra 125:or precis. Men CBRen känns som ett rätt bra val för mig. Sen får man väl ta att 2-takts ägarna drar en rätt lätt vad det gäller acceleration.
 
Jag kan rekommendera Yamaha DT125, mer effekt än 4t och ändå väldigt lite service :tummenupp

Eller om du vill köpa min gasgas :tungan
 
Det finns säkert många sådana här trådar, och det är nog samma svar i båda.

4-taktarna är (oftast) säkra val. Dom är i princip underhållsfria, men dom går lite sämre.

2-taktarna är dom pigga valen. Men där får du även underhålla dom en del.

Jag själv kommer välja en 4-taktare då jag varken har tid, lust, någon form av erfarenhet eller någonstans att vara med att pilla med min mc då jag bor i en lägenhet. Sen tycker jag själv att CBR:en (4-takt) är en väldigt trevlig hoj att köra/åka då den inte vibrerar mycket.

Sen kan jag ju också säga att jag inte testat så många andra 125:or precis. Men CBRen känns som ett rätt bra val för mig. Sen får man väl ta att 2-takts ägarna drar en rätt lätt vad det gäller acceleration.

Är inte så mycket service på en 2-taktare, på RS:en är det bara se till att avgasventilen ser bra ut om man nu har en och att man byter kolv varje 800 mil annars är det bara tanka och hälla olja viljet man får göra rätt så ofta. Men det är de lätt värt än att åka på en 4-taktare men som sagt smaken är som baken ;)

Sen drar den inte bara i acceleration utan den drar den överallt, toppfart, bromsar, chassi.
 

Den har effekt som räcker och blir över för dom flesta som kommer från moppe och behöver inte servas ofta.
CRM ligger också där, lite bättre komponenter kanske men eftersom den slutade tillverkas ca 10 år tidigare än DTn (om jag fattat rätt) så är det svårare med delar.
Dessutom är den relativt kraschtålig.
Ett vettigt alternativ helt enkelt.

Men det är väl så jag ser på det.


Att jag inte rekommenderar sporthojar är för att jag har begränsad erfarenhet av dom och så gillar jag grusåka :-p
 
Dessutom är den relativt kraschtålig.
Ett vettigt alternativ helt enkelt.


vad tänker du på nu :rolleyes:

men jag håller med min kusin här.Crm och Dt är offroad/touring grejor
som går att få soppasnåla, snygga och har ett överaskande varvregister(om man går från moped) och ja det var sånt jag kolla efter när jag köpte 125a :tummenupp

köpa min föresten?? :tungan
 
Om du vill ha en att åka korta distanser och sportigt och snabbt så vill du nog ha en CBR eller YZF...

Men om du gillar att åka långa turer borde du kolla in Honda Varadero... åkte 300+ mil på MC semester i Norge förra året och jag kunde iallafall göra 50 mil om dagen utan problem..

Genom dess ganska rejäla torrvikt 150kilo för en 125 .. alltså ungefär 50 kilo mer än de flesta 125 får du även mer balans med hård vind.. Och du får även väldigt bra ljud om du köper ett alternativt avgasrör till den.. Folk har svårt att gissa om det är en 650 eller 125 när de ser den :)
 
БОБАН;4198873 skrev:
Sen drar den inte bara i acceleration utan den drar den överallt, toppfart, bromsar, chassi.


sen när har bromsar å chassi med 2/4-takt att göra? :P
 
Om du ska ha en 4t så kan du ju köpa en Honda CBR, billiga å köpa och ha i drift. Dock så är dem ganska små så äru längre än typ 180 så kanske du ska överväga en YZF.

Om du ska ha en 2t så köp en gas gas/ktm om du vill åka lite offroad och sånt, annars köp en aprilia rs eller cagivo mito =D=D
 
Om du vill ha en att åka korta distanser och sportigt och snabbt så vill du nog ha en CBR eller YZF...

Men om du gillar att åka långa turer borde du kolla in Honda Varadero... åkte 300+ mil på MC semester i Norge förra året och jag kunde iallafall göra 50 mil om dagen utan problem..

Genom dess ganska rejäla torrvikt 150kilo för en 125 .. alltså ungefär 50 kilo mer än de flesta 125 får du även mer balans med hård vind.. Och du får även väldigt bra ljud om du köper ett alternativt avgasrör till den.. Folk har svårt att gissa om det är en 650 eller 125 när de ser den :)



detta kan vara den sämsta sammanfattningen jag sett. möjligtvis en jättebra sumering av varaderon men när du börjar dra slutsatser om vilken hoj man vill ha om man skall köra korta sträckor osv så är du ute på jäääävligt tunn is.

jag skulle välja 2t alla dagar i veckan om jag bara skulle köra korta turer. eller snarare 2t motard. 2t sport går å köra långt med precis lika bra (om inte bättre) än cbr och va alla andra likvärda skithojar heter idag. taniga hojar som inte är speciellt stabila tycker inte jag är spec skönt att åka långt på.

sen kan jag säkert hålla med om att varadero är en jävligt bekvän hoj. men mer än så går jag inte in på.





TS: vi måste ha mer info om dig och dina önskemål för att kunna hjälpa dig. annars kan du lika gärna läsa i FAQen där du får EXAKT samma svar som du får i denna tråd just nu. möjligen att svaren du får här är lite mer vinklade och kan skilja lite beroende på vem som svarar och hur dennes åsikter är.

edit: kolla här
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161193
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63789

och framförallt här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142755
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top