Behöver hjälp med strypborttagning

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Hej alla!

Har nu äntligen tagit tag i saken och tagit bort strypningen, alltså brickorna enbart.

Har inte gjort några andra justeringar öht för jag kunde fan inte ändra på nålen eller ta mig in till munstycket. :mad:

Men jag tog risken och provkörde ca 3 km.
Hade den på full choke första kilometern för säkerhets skull.
Gick väl hyfsat (obs, använde aldrig fullgas)!

Sen dog den, då stängde jag av choken och hade fullgas när jag startade den, då gick den igång genast.
Körde sen 2 km och testade att åka lugnt för att sen dra på fullt i nån sekund.
Framhjulet lyfte genast en bra bit, blev totalt livrädd (är inte van). :)

På tomgång pendlade nålen inom kanske 200 varv.
(Innan stod den perfekt på 1100 varv på tomgång).
Har ej kollat stiften ännu.
Men ljudet kanske var en aning utan det där tunga mullret som innan.
Lät lite mer ihåligare eller mer metalliskt...
Svårt att förklara, jag kanske bara var nojig!

Nu till frågan:
1. Vad tror ni? Kan det vara så att den var ojusterad (gick perfekt innan med 25kw)
och att den även passar utan brickorna 74 kw?
2. Hur lång tid tar det innan den skär ihop ifall man skruvat fel ca?
3: Hur ändrar jag nålen vid membranet??
4: Hur kan skruvar sitta så in i h-e hårt till flottörhuset?? Får ej upp dem.

Svara mer än gärna! Mvh Micke
 
Hoppas ni kollar på motorjournalen istället för att strunta i att hjälpa mig.. :D

Kom tillbaka hit sen och ge mig hjälp, så kan jag försöka fixa det imorgon.
 
Om jag inte är ute och cyklar måste du ju ombestycka och anpassa för den effekten som du nu helt plötsligt har, den går ju antagligen alldeles för snålt nu! Men som vanligt kan jag ha helt fel...

//jaG

Vägra vurpa skrev:
Hoppas ni kollar på motorjournalen istället för att strunta i att hjälpa mig.. :D

Kom tillbaka hit sen och ge mig hjälp, så kan jag försöka fixa det imorgon.
 
Jag ska ta med mig hela nålen med membranet till Bergmans motor imorgon, så får han visa hur man ändrar den.

Munstycket vet jag ju inte än om jag måste ändra.

Men iallafall, det är väl på tomgång och lågfart som den riskerar att skära väl??
 
Det borde väl bara vara att tag kontakt med en honda handlare och höra vad det ska vara för förgasarinställningar som ska sitta i hojjarna då dom e ostrypta... :tuttar
 
Jo det har du ju rätt i. Ska fråga imorgon. Men jag får ju inte upp skruvarna till flottörhuset, kan inte se vad jag har för munstycke nu.

Allt vore så enkelt om jag ändå bara kunde se storleken där + om man visste hur man ändrade nålen. Den sitter ju fast i membran-grejen....
 
Vägra vurpa skrev:
Jo det har du ju rätt i. Ska fråga imorgon. Men jag får ju inte upp skruvarna till flottörhuset, kan inte se vad jag har för munstycke nu.

Använd en slagskruvmejsel, då lossnar dom nog.
Ska du till en MC-handlare i morrn så kanske du kan låna en där.
 
Micke_Lindstrom: Ok, tar nog med mig hela förgasaren dit så får dom titta på det. Borde ju inte bli alltför dyrt!! Snål som man är innan den 25:e. :D

Dessutom, vet dom vilken bestyckning man ska ha så behöver dom väl inte hela hojen, kan ju finjustera in själv hemma sen..
 
Jag hade samma fråga innan och svaret jag fick var att de bara satte dit brickorna utan att ändra något annat .. behöver inte stämma alltid..
men kolla stiften..
 
Om den var strypt med brickor i insugen så borde du inte behöva ändra något annat. Har du fått i förgasarna ordentligt i gummina igen? Går choken tillbaka? öppnar trottlarna helt? (Det lär de väl iofs göra om den gick på bakhjulet, men ändå...)
 
Va? Menar ni allvar? Behöver man inte ändra något?

Hojen kändes ju faktiskt riktigt bra när jag körde, vågade aldrig dra fullt länge visserligen. Ska höra med meck-killen idag på verkstan.

Nu blev man glad, det var enbart brickorna jag tog bort,
men hur kan det komma sig att den går bra strypt och även ostrypt utan att ändra något??

Har ett vampire-slipon på, (låter grymt)!!!
 
Mattias, är det inte just när man stryper med brickor som man måste ändra?
Om det däremot är trottelstopp så behövs inget ändras. Hur som helst så är du i den enkla situationen att du ska tillbaka till orginal, så fråga någon med samma hoj, köp mek bok, hör med säljare så du får reda på orginalbestyckningen.

Se till att duggarna sluter tätt!

/ Hannes
 
Såhär är det:
Med brickorna i in suget simulerar du att spjället inte öppnar helt. Med andra ord behöver du inte justera om fuggarna eftersom det ända du gör är att åka omkring på kvartsgas. Ta ut brickorna, kör och se :) ut :tummenupp . (Det förutsätter att brickorna sitter mellan fugge och topp, men nått annat har jag aldrig sett.)
 
PMR skrev:
Såhär är det:
Med brickorna i in suget simulerar du att spjället inte öppnar helt. Med andra ord behöver du inte justera om fuggarna eftersom det ända du gör är att åka omkring på kvartsgas. Ta ut brickorna, kör och se :) ut :tummenupp . (Det förutsätter att brickorna sitter mellan fugge och topp, men nått annat har jag aldrig sett.)
Det borde väl även gälla om brickorna sitter mellan fugge och luftburk? det är ju just där spjället sitter?

Jag tar tillbaka det jag skrev innan, de gäller ju bara om man inte har cv-fuggar!

/ Hannes
 
Sätter du brickorna mellan luftbox och fugge lär den gå fet fett.
 
Det är bara insugsgummina som är strypta inget annat....
 
Ok mina vänner, nu är det såhär:

Drog till Bergmans motor (kanonbra ställe) och snackade lite.
Han sa att man inte behövde ändra något, MEN att man då måste veta ifall strypfirman satt i andra munstycken.
Jag kollade mina munstycken och dom är 145.

Körde en sträcka på 6-7 km blandat med fullgas och allt möjligt.

Kom hem och kollade stiften, KRITVITA!!!!! Ringde Bergmans igen och dom sa att jag kunde sätta i munstycke modell 150.

Trottelnålen har inte sån betydelse i detta fall har jag förstått.

Vill veta lite vad ni andra har för munstycken original på era Cbr:er ni som kör med denna hoj!!!

(Brickorna satt mellan cyllen och förgasarna btw)
 
Men alltså verkstadskillen tyckte det var mystiskt att stiften blev vita, eftersom munstycket visst skulle vara det största, fanns tydligen bara mindre. Han kollade på nån lista till Cbr 600.
Men vi ska testa med stl 150 på fredag.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top