Behöver hjälp med fysikfråga, energi.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag skulle bli evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig räkna ut hur fort det borde gå att koka upp 2liter vatten. Om vi börjar med 10grader och vill ha upp det till kokpunkten, och det finns 1500w tillgängligt. Hur lång tid skulle det kunna ta?
Har provat att googla, men jag har aldrig varit speciellt bra på matte, så jag virrade bort mig rätt snart.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
4200J/liter och grad C => E = 2*4200*(100-10)

Tiden = E/P => t = 2*4200*(100-10)/1500 = 504s.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Aha... Precis den där formeln hittade jag och gjorde ett tappert försök. Jag kom fram till strax under 10minuter, och det är ju rätt nära ditt.

Det gäller en så simpel sak som en spis som jag tycker tar evigheter på sig. Närmare bestämt 20- 25minuter för 2 liter vatten. En servicekille var här och sa att allt fungerade korrekt. När jag frågade hur han gjorde så visade det sig att han knäppt på plattorna på lägsta och kollade att dom blev ljummna.... Jaha, men 25 minuter då, är det normalt när plattan är på 1500W sa jag. Och det påstod han att det var.

Antar att man får räkna med lite förluster i överföringen till kastrullen, men det borde väl inte var så mycket?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är inte så att kastrullen är riktigt jäkla ojämn i botten? Men ändå låter 20-25 som jääkligt lång tid..
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska du sen räkna på ett praktiskt fall har du ju temperatur- samt ytberoende värmeförlust till omgivningen med. Sen tar det ju olika lång tid pga avångning att koka upp vattnet om du har lock eller inte på kastrullen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ska du sen räkna på ett praktiskt fall har du ju temperatur- samt ytberoende värmeförlust till omgivningen med. Sen tar det ju olika lång tid pga avångning att koka upp vattnet om du har lock eller inte på kastrullen.
Äggsagtemundo.
504 sekunder gäller väl en helt isolerad kastrull med perfekt kontakt med plattan.
Inte ens då tror jag att det stämmer, ety själva kokningen äter effekt.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Amperemät så vet du exakt hur mycket den levererar.

Exakt! Det är nästa steg. Först ville jag vet hur lång tid det teoretiskt ska kunna ta ifall plattan drar dom 1500W som den ska göra, så jag inte är helt ute och cyklar.
Mäter jag och den drar typ 3-4A så är det nåt fel ju..

F.ö. sa jag åt servicekillen idag att han borde mäta förbrukningen han med. Det tänkte han inte alls göra, sa han. Det räckte så bra med att kolla på det sättet jag skrev att han gjorde i första inlägget.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Äggsagtemundo.
504 sekunder gäller väl en helt isolerad kastrull med perfekt kontakt med plattan.
Inte ens då tror jag att det stämmer, ety själva kokningen äter effekt.

Kastrullen är perfekt plan som jag kan se det. Men att den är oisolerad borde ju ge förluster som du säger. Undrar hur mycket bara? Skillnaden mellan 504sek och ca.1500sek som det tar i verkligheten är ju en stor skillnad som inte bara borde kunna förklaras med förluster.

Sen värmer jag ju bara vattnet precis till det börjar koka, inte längre, för annars är det ju som du säger att det går åt energi till att koka bort vattnet också. Men det är jag ju inte intresserad av, jag vill bara veta hur snabbt vattnet kommer upp koktemperatur.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Exakt! Det är nästa steg. Först ville jag vet hur lång tid det teoretiskt ska kunna ta ifall plattan drar dom 1500W som den ska göra, så jag inte är helt ute och cyklar.
Mäter jag och den drar typ 3-4A så är det nåt fel ju..

F.ö. sa jag åt servicekillen idag att han borde mäta förbrukningen han med. Det tänkte han inte alls göra, sa han. Det räckte så bra med att kolla på det sättet jag skrev att han gjorde i första inlägget.
Går det inte att ringa tillverkaren och fråga?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Går det inte att ringa tillverkaren och fråga?


Äh, så mycket energi tänker jag inte lägga på det. Jag vet ju vad plattan ska dra och numera lite om fysiken bakom tack vare er snillen här. :tummenupp

Ska mäta lite i morron, och om det inte stämmer så vore det bara kul att knäppa den dryge servicekillen på näsan eftersom han inte orkade felsöka ordentligt.

Visar det sig att plattan drar effekt som den ska, så får jag väl ge mig och acceptera att det är förluster.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag har tyvärr inga exakta siffror att leverera men jag vet att vattenkokning på spis är extremt ineffektiv. En verkningsgrad på under 50 % gissar jag att det är.
Det sägs ju att det är effektivare att värma vatten i en mikrovågsugn och en sådan har sällan högre verkningsgrad än 60 % så vitt jag vet.
Köp en vattenkokare! Där läcker det inte ut många procent värme till omgivningen. Om du dessutom häller i varmvatten istället för kallvatten i kastrullen och vattenkokaren så tar uppkokningen bara någon minut.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Aha... Precis den där formeln hittade jag och gjorde ett tappert försök. Jag kom fram till strax under 10minuter, och det är ju rätt nära ditt.

Det gäller en så simpel sak som en spis som jag tycker tar evigheter på sig. Närmare bestämt 20- 25minuter för 2 liter vatten. En servicekille var här och sa att allt fungerade korrekt. När jag frågade hur han gjorde så visade det sig att han knäppt på plattorna på lägsta och kollade att dom blev ljummna.... Jaha, men 25 minuter då, är det normalt när plattan är på 1500W sa jag. Och det påstod han att det var.

Antar att man får räkna med lite förluster i överföringen till kastrullen, men det borde väl inte var så mycket?

Det har att göra med dels hur jämn kastrullen är. Pga att man aldrig har perfekt kontakt mellan plattan och kastrullen får man alltid förluster där. (Man har ju inte kontaktpasta mellan kastrullen och plattan som man har exempelvis mellan en processor och en processorkylare).
Luften är ju en isolator. Är kastrullen dessutom bara lite ojämn så blir det snabbt mycket sämre.

sen beror det på hur stor platta du väljer också. Är plattan bara lite för stor så kommer det att leda till stora förluster på grund av det då den del av plattan som är utanför kastrullen kommer att avge värme till luften istället för till kastrullen. Optimalt ska plattan vara ca 90% av kastrullens storlek har jag hört någonstans. Ställer du en 10 cm kastrull på en 12 cm platta så kommer en tredjedel av plattans värme att bara gå ut i luften.

Sen har du ju en hel del värmeförluster pga att kastrullen inte är isolerad och du får ganska stora förluster genom förångning av vatten som ju kräver en hel del energi. Förångning är ju inte något som bara inträffar när vatten kokar utan sker redan i lägre temperaturer.

Med det sagt så tycker jag faktiskt att 20-25 minuter låter som ganska länge om du inte kör med en för stor platta i förhållande till kastrullen eller kastrullen är ojämn i botten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Med ett 2300W friluftsgaskök kokar man 1l vatten på 2,5 minuter.

Primus Eta power - men då har man väldigt effektiv värmeöverförning - 55-60%
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Med ett 2300W friluftsgaskök kokar man 1l vatten på 2,5 minuter.

Primus Eta power - men då har man väldigt effektiv värmeöverförning - 55-60%

Nepp. Primus Eta Power har en verkningsgrad på över 80% enligt Primus själva. Bättre än så blir det svårligen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Provade min.
Potatägryta (3,5 liter kanske? med pottisar och vatten.
Under tio minuter till kok.
Siemens glashäll från slutet av nittiotalet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Provade min.
Potatägryta (3,5 liter kanske? med pottisar och vatten.
Under tio minuter till kok.
Siemens glashäll från slutet av nittiotalet.

Det är väl ungefär så bra som man kan förvänta sig att det blir. Ska det gå fortare än så så ska man nog köra med en induktionshäll med hög effekt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte imponerad a induktionshällar.
Gas FTW!

Induktion har ju nackdelen att inte alla kärl funkar på dom men jag måste nog säga att jag är lite imponerad av dom.
En polare har en induktionshäll i köket och det går djävulskt fort att koka upp grejor på den.
Gas är väl iofs snabbt att reglera men jag gillar det inte riktigt. Kanske för att jag aldrig vant mig vid det. Jag har bara använt gasspis någon enstaka gång. Känns lite 1800 tal för mig liksom.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top