zike skrev:
Hej!
För att underlätta för oss att hjälpa dig hade det varit bra ifall du kunde ange en prisklass, samt om det bara är burken eller även andra tillbehör som ska köpas in (skärm, dvd-brännare o.s.v.).
Annars får du lite tips här av mig sålänge...
Se till att köpa ett chassi med minst 300W nätagg. Köp ett AMD-system (min åsikt) - mer prestanda för pengarna. Till detta köper du två stycken DDR-minnen ifall moderkortet har Dual Support. Köp en Serial-ATA disk, alternativt två stycken så kan dessa raidas (raid 0, se till att moderkortet isåfall har inbyggd raidkontroller) och därmed blir hastigheten dubbel i teorin (nackdelen = krashar en disk försvinner alla data). Köp ett ATI Radeon 9800Pro grafikkort (eller alternativt det billigare ATI 9600XT).
Shoppingagent, hittar de billigaste priserna på datorkomponenter:
http://buggy.no-ip.com/
Genom att läsa frågeställarens inlägg drar jag slutsatsen att han inte är särskilt erfaren när det gäller att bygga datorer. Jag vill därför göra följande kommentarer till ditt förslag:
1. De flesta lådor har idag 350W (eller större) nätdel. Välj 350W för att vara på den säkra sidan, en bra nätdel kan spara pengar i längden. Har själv haft billigt mög på jobbet, som när den dog drog med sig CPU och hårddisk.
2. Om du tänker bygga själv - välj Intel, inte AMD. AMD ger visserligen mer prestanda för pengarna, men är samtidigt känsligare för klumpiga/dåliga installationer. Genom att montera kylanordningen fel kan man (a) förstöra processorn rent fysiskt, samt (b) vid felmontering så att den inte kyler ordentligt brinner den helt enkelt upp på nolltid. Intel P4 har inte dessa problem och är enklare att montera.
3. 2xDDR är bra. Många hardcore-gamers kör med 1024MB (eller mer), men 512 räcker länge. Har du dessutom "dual channel" kan du uppgradera senare eftersom du då har 2x2 kortplatser.
4. Jag anser inte det nödvändigt att Raid-a diskar. Hastigheten blir visserligen klart snabbare vid inladdning av program, windows-start etc. Men är det värt de extra 13-1500 som en extra disk kostar? Samma som 3 gäller dock - har du ett moderkort som stöder raid kan du ju alltid välja denna lösning senare.
5. Grafikkort. Mest för pengarna är idag ett Radeon 9800Pro IMO. Tänk på att skillnaden mellan ett 128MB och 256MB kort är marginell för 99% av användarna. Skillnaden gör sig bara påmind när du kör 1600x1200 och 4/8x antialias.
6. Moderkort i allmänhet. ASUS är ett erkänt bra märke som jag bara har goda erfarenheter av. Det finns flera tillverkare av chipsets (VIA, Intel, SIS). SIS är billiga, men fungerar i allmänhet bra. De SIS-kort jag haft har inte varit några problem. Å andra sidan känns ju Intel-chipsets till intel-processorer som en säkrare lösning. Du ska nog istället titta på vilka features som moderkortet har; SATA, Raid, dual channel, 6.1 ljud, Gigabit ethernet, USB 2.0 etc
7. DVD-brännare är att rekommendera. Många spel som man laddar ner idag ligger som DVD-ISO på 4GB. Har hört mycket gott från hackarvänner i USA om NEC2500. Har ingen brännare själv dock.