Behöver hjälp med att hitta stötdämpare till snöskotern

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en gammal Yamaha Exciter 570 ST från 1993 som vi brukar åka ut och grilla korv med. Den går fint i motorn men fjädringen är helt slut, framförallt i boogien. Behöver byta både dämpare och fjädrar i bak men lyckas inte hitta några till min maskin.

Hittar för Exciter fram t o m 1990, men för min -93 verkar det hopplöst att hitta några som passar. Har sökt på nätet och varit in till min lokala Yamaha återförsäljare utan resultat.

Köpte skotern för 10 000:- så jag vill inte lägga en förmögenhet på den heller, men upp till 3000:- kan det helt klart vara värt för att få ordning på den.

Tips och förslag på vart jag kan tänkas hitta det jag söker?
 

Bifogat

  • Yamaha Exciter 570.jpg
    Yamaha Exciter 570.jpg
    162.3 KB · Visningar: 452
  • Yamaha Exciter 570 -2.jpg
    Yamaha Exciter 570 -2.jpg
    124 KB · Visningar: 584
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sist för länge sen när jag hade gamskoter va jag in på skoteraffärn så sa dom åt mig o plocka lös dämparn och ta med för dom hade lite universal på hyllan.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Brukar beställa mina skotergrejor på Ronnies Mailorder. Bra priser men frakten kan bli saftig. Dock har jag flera gånger lyckats få dem att ordna ett långsammare men billigare alternativ.

Din är ju en II:a 91-92 fanns dom korta vad jag minns. 93 fanns SX: men det var den sista Excitern och en sorts jubileumsmodell med vassare motor och kraftigare dämpare och annan boggie (ser ut som på V-max4:an).

Nu är jag inte helt säker men jag tror att dämparna passar från en kort 91-92: fram men boggien är helt annorlunda.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Den bakre boggiedämparen har jag hittat några som lagerför, men den främre verkar mer eller mindre omöjlig att få tag på. Riktigt nöjd med den i övrigt och den är alldeles lagom för det jag använder den till, så det vore ju kul om man kunde få till fjädringen. Nu är den okörbar när det blir guppigt, fjädringen bottnar direkt.

Kul med lite bakgrundsinfo om modellen, hade ingen koll på att det var en starkare jubileumsmodell :)
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Den bakre boggiedämparen har jag hittat några som lagerför, men den främre verkar mer eller mindre omöjlig att få tag på. Riktigt nöjd med den i övrigt och den är alldeles lagom för det jag använder den till, så det vore ju kul om man kunde få till fjädringen. Nu är den okörbar när det blir guppigt, fjädringen bottnar direkt.

Kul med lite bakgrundsinfo om modellen, hade ingen koll på att det var en starkare jubileumsmodell :)

Oj nu måste jag göra dig besviken. Din är en ST -93, på sätt och vis jubileum eftersom det är den enda förlängda Exciter II:a som någonsin byggts. Den "riktiga" jubileumsmodellen är SX -93, alltså den korta sportvarianten.

Alltså:

87-90 Exciter I, alla korta
91-92 Exciter II, alla korta med bredare spårvidd och vassare motor samt förbättrad boggie.
93 Exciter II ST, samt SX. SX modellen med en stabil boggie och biffig framvagn, samt portad spis med ett för tiden djävla drag.

Själv hade jag en -91 E där E stär för elstart. Jag är nästan säker på att framdämparna passar om du hittar en skrotad 91-92 om du nu inte vill köpa orginal.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Haha, det är lugnt. Den duger perfekt för söndagsturer med familjen, jubileumsmodell eller inte.

Fattar inte att det ska vara så svårt o hitta främre boogiedämpare, finns flera som har den bakre. Lär nog ta loss och mäta den, får se om det finns någon annan dämpare som passar.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Haha, det är lugnt. Den duger perfekt för söndagsturer med familjen, jubileumsmodell eller inte.

Fattar inte att det ska vara så svårt o hitta främre boogiedämpare, finns flera som har den bakre. Lär nog ta loss och mäta den, får se om det finns någon annan dämpare som passar.

billigaste alt. :fakta

bara ta nåt likvärdigt! lägg upp måtten i cc. på fästbulthålen och fjädern tjocklek samt längd så ska vi på SH. leta åt dig!

Med vänlig hälsning
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Som sagt, hittar du något med liknande mått så borde det inte vara omöjligt att pilla ihop något.
Fler än en gång man blandat lite hejvilt med fjädrar och dämpare på äldre modeller där det är såså med lagerhållning och inte så höga krav på perfekt prestanda :)

Edit:
Som sidenote kan jag också rekommendera ronnies mailorder. Yamaha Sverige är idiotdyra på vissa delar. Fick en bussning för 875:- inkl. frakt från ronnies som de skulle ha 1900:- för hos Svenska butiker.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top