Behöver hjälp att tyda koordinater

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Huset jag köpte i somras saknar en del gränsmarkeringspinnar och jag har nu fått koordinater från lantmäteriet för att kunna se vart tomtgränsen går.

Tyvärr så är koordinaterna från 30-talet och jag hittar inget sätt att konvertera dom till dagsaktuella format. Har provat olika konverteringssidor utan resultat...

Brukar alltid bli förvånad över vilken bred kompetens det finns här på forumet så jag chansar och slänger ut frågan här. Är det någon som vet hur jag ska konvertera exempelvis följande koordinater?

X: 444.17
Y: 601.85
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Åh, Xerxes Yngve! Systemet för nämnda koordinater heter RT90. (Rikets Triangelnät) Vill minnas att det jag använde i försvarsmakten var sexsiffriga serier i syd/nordlig respektive väst/östlig riktning. Borde gå att få fram Long/Lat på eniro, motsvarande karttjänst.

Lycka till!
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Prova med att fråga den lokal kommunen där tomten är lokaliserad.
Tidigare fanns lokala koordinatsystemen. Prova annars RT90 (Rikets nät) har varit vanligt tidigare.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Åh, Xerxes Yngve! Systemet för nämnda koordinater heter RT90. (Rikets Triangelnät) Vill minnas att det jag använde i försvarsmakten var sexsiffriga serier i syd/nordlig respektive väst/östlig riktning. Borde gå att få fram Long/Lat på eniro, motsvarande karttjänst.

Lycka till!

Det borde väl vara RT38 eftersom det var från 30-talet?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har luskat runt ännu mer och kommit fram till att det antingen är RT38 eller något lokalt koordinatsytem. Har mailat lantmäteriet för att se om dom kan hjälpa mig..

Någon som vet om kommunen är skyldiga att på något sätt markera om dom tar bort en tomtgränspinne och ställer dit en telefonstolpe istället? Enligt grannen är det vad som har hänt i ett av hörnen där jag inte hittar någon tomtmarkering alls, känns konstigt att dom skulle få göra så.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
En av mina tomtpinnar blev "bortgrävd" av Vattenfall när de grävde ner elkablar. De nekar förstås, och jag vill ha den för framtida försäljning. Kommunens lantmätatarkontor sätter gärna ut en ny för 6000:- pix.:gnissla

Jag slår ner en dubb där jag tycker den har suttit.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska göra i ordning en stor bit av tomten som alltid varit skogstomt och eftersom den gränsar mot en allmänning med lekplats vill jag ha torrt på fötterna innan jag börjar kapa ner tallar och grejer.

Dessutom går stigen som leder till lekplatsen med största sannolikhet snett över min tomt. Det finns en allmän stig inritad på kartan över området, men folk har med åren tagit närmaste vägen och nu går stigen inte alls som den är inritad på kartan...

Kommer givetvis att bli en hel del sura miner om jag sätter stopp på något som "alltid har varit så", ännu större anledning att ha uppbackning för det man gör med andra ord.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hittade denna sida, http://rl.se/rt90 Kanske kan hjälpa?
Inte om koordinaterna är i RT38. Eller något lokalt system, som t.ex. 1000/1000.

Dessutom beror det på vilken utrustning man har och hur man ska använda koordinaterna hur mycket nytta man har av de. Man kan inte knappa in koordinaterna i en vanlig bärbar GPS-mottagare eller mobiltelefon med GPS och förvänta sig precision på centimeternivå när man är ute och promenerar med den i handen. Beroende på mottagning och terräng ska man nog vara glad om det inte handlar om allt för många meters skillnad mellan den verkliga positionen och vad GPS-enheten säger. Om man istället använder koordinaten för att märka ut på en karta genom t.ex. ett program på datorn och sedan använder sig av sånt som andra gränsmarkeringar som referenspunkter och mäter upp vart den saknade markeringen borde sitta så kan man få betydligt bättre precision.
 

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Måste vara ett lokalt koordinatsystem. Siffrorna är så låga.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Mmmm, lutar åt att jag kommer att få beställa en särskild gränsutmärkning. Då kommer dom ut och mäter upp exakt vart tomtgränsen går, kostnad 1250:-/h och det brukar innebära ett antal timmars arbete...

Visar det sig att kommunen har tagit bort tomtgränsmarkeringen så ska dom få betala en del av kostnaden, enligt lantmäteriet är det olagligt att ändra eller flytta markeringarna.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det vore ju det bästa, men jag behöver mäta upp fler punkter än den som kommunen tagit bort. Ska ringa kommunen idag och prata med dom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kan inte översätta rt38 till gps koordinater.

Du kan komma nära, men de kan du med kartan oxå.
Vad menar du med GPS-koordinater? :va Dom flesta GPS'er kan hantera flera olika koordinatsystem, tex RT90 eller det internationella WGS84. Eftersom jorden inte är jämnrund så vill man ha så lokala koordinatsystem som möjligt för att få så bra precision som möjligt. Det gör att det blir en hel del fel när man konverterar mellan olika system.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top