Behöver er hjälp till en utställning

Hur känner ni för mopedister?

• Antal röstningar
    0

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hej alla sporthojare!

Har blivit utsedd som producent till en kommande sommarutställning med temat mopeder här på länsmuseet i Västernorrland www.murberget.se.

Alla har vi ju varit i den åldern och dragit runt i moppegäng, trimmat och börjat känna sig vuxen, med alla tillhörande känslor och tankar

Jag funderar att ha med olika nyttiga "ämen/teman" i utställningen så som:
-En massa mopeder från starten 1952 och fram till idag
-Insamling av bilder, filmer och minnen innan utställningen.
-Upplysning om etik och moral i trafiken (ökning av olyckor m.m.)
-Mopeden som en del i olika ungdomskulturer från 60-talet fram till i dag
-Problematisera den diskussion som finns kring problemen moppegäng/motorburen ungdom (typ Rödebyhändelserna).
-Använda mopeden som ett sätt att mötas och kunna prata om gemensamma saker över generationsgränserna, både son/dotter, far och farfar har ju svischat runt på en sådan.
-Museet kan ju även vara en arena för mopedisten att möta polisen och andra myndighetspersoner och diskutera hur de ser på trimning och andra moralfrågor i trafiken och samhället.

Boka lokala ungdomsband till vår utescen under sommaren är ju en självklarhet!

VAD skulle DU vilja se på en sådan utställning för att just DU skulle vilja åka till ett museum?

Det är viktigt att denna utställning ska locka locka till helt nya besöksgrupper. Jag tror att Sporthoj är det perfekta forumet då det är gruppen tjejer och killar i åldern 13-80 år med intresse för motorer, mopeder och som vill minnas den aktuella tiden med högstadiet, moppen, tjejerna, musiken, gänget, trimmet och frihetskänslan med den efterlängtade moppen som är målet!

SÅ, ge mig nu lite uppslag, synpunkter och tankar jag kan använda mig av!

Förutsättningarna är stora lokaler, gott om tid och personal.
Och jag önskar att andra än medelålders kulturintresserade kvinnor ska ha nytta av vårt museum..

Tack för hjälpen!

/Cooler
-er museiman på forumet:tummenupp

Last edited:
Finns det inte något "Moppe-gäng" med en massa tanter som brassar runt på finfint renoverade gamla klassiska moppar. Att bjuda in dem kan ju vara en idé. Har för mig att de synts i nån reklamfilm....

...eller så bjuder du in ett gäng entusiaster som kör gamla klassiker:
http://www.veteranmopeder.com/veteranmopeder.nu/lankar.htm

För att få lite fokus på de yngre skulle ni ju kunna anordna en stunt-uppvisning med några grymma moppestuntare.. Det har väl legat en hel del youtube-klipp med grymma fjunisar som mopppestuntar...

Last edited:
Jag vill se:
Ett öva-hjul
En samling påhängsmotorer (http://www.mopedmuseum.se/pahangare/pahangare.htm)
En Lohmann-diesel
Flakmopeder, handikappmopeder, mopedbilar, mopeder med sidvagn.

Trimcylindrar, jackade kolvar, hemmabyggda avgaspipor, fårskinnsfällar, pucko reklam, korvkioskmilja...

EN BLANDPUMP DÄR MAN KAN TANKA OLJEBLANDAT!!!!!!!!!!!!!!!!!
(en sån tankade jag min moped i)

Last edited:
När jag var liten så var jag och min pappa och hälsade på någon kompis till honom i mariefred/flen/vingåker/någon annan håla i södermanland, och den killen hade en enorm Ducatimoppe-samling. Den skulle jag vilja se.
En flakmoped-avdelning kanske? Flakmoped är ju det mest optimala fordonet som finns, ska själv köpa en värsting och ha i sommarstugan :D

fyll på med en massa veteranmopeder och historier om trimmytomaner!:D

Tackar för alla synpunkter hittills!

Klart att det ska bli mopeder av alla sorter så att man känner igen sig, allt från veteraner, påhängare, flak- och invalidmopeder till ex. en gammal sunkig Puch med hårdrockslackering.

I samarbete med Polisen så bör väl en del beslagtagna fordon och trim visas upp... Funderade ett tag på en trimskola, men det kanske man måste sätta 18-årsgräns på...:va Helst när man har polis och skola som samarbetspartner till projektet. Kompis-uppfinnarjocke Boost 3 ställer nog gärna upp någon dag.. :D

Funderar att bygga en sittdel (fotöljer, bord och soffa) i utställningen så man kan slå sig till ro en stund och prata lite moppeminnen. Vet att ungdomar i moppeåldern gärna hänger och sitter i stället för att stå eller gå... :rolleyes:

Stuntuppvisning var en kul idé! Kanske något som inte uppskattas av oroliga föräldrar som inte vill att barnen ska ta efter... men, men..

Tankar finns att samarbeta med lokala moppeklubbar, anordna utflykter m.m.

Se så! Här har ni chansen att starkt påverka en utställning i rätt riktning!!! :tummenupp Fyll på med mer.

Har någon några roliga foton från mopedtiden? Är de av rätt typ och kvalité så kan det tänkas att museet köper in dem för att visas på utställningen enl. fastställd taxa.

Fyll gärna på med ett eller två moppeminnen som just du minns starkast från din moppetid! Sådana kan ge bra uppslag eller tema till formgivningen av utställningen..:fattartil

/Cooler

Last edited:
Fråga muséet i ö-vik. De hade en moppeutställning för ett tiotal år sedan. :näsblod

Kolla om du kan få tag på såna saker som gamla kataloger med trimdelar. T.ex. Roffes och Hobbex. Det fanns någon moppetidning för några år sedan, tror den hetter "Spinning Wheel" eller något (japp, ganska likt namnet på mc-skroten, men jag minns inte exakt). Dessutom så hade tidningen Bike en moppebilaga förut.

Kanske en isärplockad Sachs-motor eller bågot i den stilen?

Satsa på moppar för de som var unga på 70- och 80-talet som har egna ungar i moppeåldern nu (Puch Dakota, DBS Panter, Zündapp KS50, Yamaha FS1 (och Yankee), Suzuki K50, etc). Men även de töntigare mopparna har sin självklara plats (Puch Alabama, Cresent Compact etc). Kanske någon ligistmoppe framavlad av någon som sett Easy Rider lite för många gånger.

Trampmoppar från 50-talet är ju däremot inte allt för spännande...

Hittade denna på nätet, Miss Zündapp:
miss1.jpg

:hihi

Mopedklubben Pysarna Umeå http://pysarna.flizzi.se/pysarna/
P-O Åberg Umeå http://www.mopedmuseum.se/
Umeå MC veteraner (eller någon annan stads MC veteraner)

Dom har allt gammalt du kan behöva.

En körskola, en moppehandlare samt polisen kan vara bra att ha på plats också!

Tigg ihop broschyrer du kan ge bort, ha en dator med internet och länksamling till bra sidor 50cc.nl är ju bra om man söker trim.

Det tävlas ju i 50cc racing också, samt metrakit cup..

Problemet kan ju vara att hålla uppsikt så att inte någon osnuten fjortis stjäl grejor, men det vet du bäst själv hur du ska lösa!

Last edited:
Det tävlas ju i 50cc racing också, samt metrakit cup..

QUOTE]

Mopperacing har man ju sett och provkört, men vad i tusan är metrakit cup??:va

De som har fler intressanta eller roliga bilder/planscher med moppetema får gärna lägga in dem i tråden!

/Cooler

Hur många av er känner att det finns ett problem, oro eller störande moment med att moppegäng knattrar runt i samhällena i vårt avlånga land?

Tycker ni att det är de (mopedisterna) som ligger bakom stölder av crossar, endurohojar och andra hojar?

Vet ni av människor som känner oro vid möte av ett moppegäng?

Jag som bor mitt emot en skola kan känna lite irritation bubbla upp när ett gäng mopeder rorar sig med att sladda runt på skolans fotbollsgrusplan med obefintliga ljuddämpare runt midnatt när man ska upp och jobba tidigt på morgonen..:mad:

Gör en poll så får folk rösta på vad de känner för mopedisterna... :tummenupp

Last edited:
Hur många av er känner att det finns ett problem..

Jag kanske har fel men överlag när man läser dina inlägg så verkar du ha en negativ syn på moppar. Du blandar in "moral", "problem", "poliser", 18-årsgräns och annat kommunisttjafs. Antingen gör du en utställning om Lars Ohly – eller så gör du en seriös moppeutställning. Du måste välja. :)

Jag kanske har fel men överlag när man läser dina inlägg så verkar du ha en negativ syn på moppar. Du blandar in "moral", "problem", "poliser", 18-årsgräns och annat kommunisttjafs. Antingen gör du en utställning om Lars Ohly – eller så gör du en seriös moppeutställning. Du måste välja. :)

Vad tycker du är en seriös moppeutställning?
Hur tycker du att den ska se ut?
Jag vill ju ha tips...

Inte min mening att verka så negativ... :näsblod

Mina tankar är att kunna blanda in problemet med ökningen i olycksstatistiken och dödsfallen bland mopedförare i utställningen. Det är dock inte det primära i utställningen..

Sedan så ska förstås utställningen handla om den enorma frihetskänsla och alla glada minnen som mopeden omfattar! Det kommer enligt planerna att anordnas utomhuskonserter med lokala ungdomsband, utflykter i samregi med en massa olika parter där både gammal och ung får delta på sina moppar. Och en massa moppar i långa rader tillsammans med nyare och äldre bilder, minnen, musik m.m.

Men en utställning ska ta upp mer än bara glada minnen och nostalgi... Ska man kunna samarbeta med skolorna, polis och andra parter så måste en utställning vara pedagogisk, men måste kunna få ut ett mervärde genom att skolan besöker den. Vad är då inte bättre än att lära ungdomar om vad som kan hända med verkliga exempel. Vore det inte bra om den här utställningen kan förhindra att en person mindre dör, eller skadar sig i trafiken. Är det inte den enskilde personens omdöme i många fall som styr över de risker man utsätter sig för?

Att jag även siktar in mig på Rödebyhändelsen är ju för att mopedungdom har fått stå ut med en massa smutskastning i media. En utställning kan ju ta en diskussion utifrån dessa händelser och då får man ungdomarnas egna syn på om problemet verkligen är så utbrett som det framställs i media.

Grundtanken i utställningen är mycket positiv, moped och 15-årsålder ÄR en kul och spännande tid i varje persons liv. Jag minns själv den åldern bättre än andra tider i mitt liv.

Vad är samhällets mervärde i att bygga en utställning utan att problematisera något? Tycker du att jag bara ska ställa upp en massa mopeder i alfabetisk ordning efter märke eller i strikt kronologisk ordning?

Vad har kommunister med min utställningsdiskussion att göra?:va

De flesta 15-åringar jag känner är trevliga prickar som inte längtar till annat än när de kan hänga med ut på våra motard och offroadturer!:tummenupp

Edit: Alla små tips mottages, allt från intressanta moppar, tillbehör till aktiviteter som man kan ha kring eller i utställningen för att just du skulle tycka den är intressant.

/Cooler

Last edited:
Du svarar på din egen fråga.

Delar dock inte din syn på att mina utställningstankar skulle vara kommunistiska... Ordet samhälle har i min värld inte ett likhets-tecken med kommunism. I stort sett alla politiska inrikningar och världsbilder, förutom kanske anarkismen, bygger på att ett samhälle fungerar och samverkar.

Jag kanske snarare är lite försiktig med mina idéer för att inte reta upp skola, föräldrar och media. Hur tror du att det skulle mötas upp av media mfl, om jag anordnar trimmarkvällar på museet där man får ta med sig sin moppe för att öka effekten lite eller lära sig hur man gör.. jag tvivlar inte en sekund att ungdomar lär sig detta i vilket fall som helst, men ett sådant inslag skulle inte uppskattas av museiledningen...:D Men visst kul vore det, och säkert välbesökt!:tummenupp

Vad säger ni andra?
Är jag kommunistisk i mina tankegångar och en fegis om jag inte lär ungdomarna att trimma sina mopeder i museets regi i samverkan med skola och polis? :D

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...