Behöver en hoj som vibrerar så lite som möjligt...

Min TDM900 är visserligen en parallell-twin, men jag upplever den som helt vibrationsfri. Kan också bero på att den är lågvarvig. Vid 4000 rpm gör den 113 km/t.
 
Last edited:
Tripplar är inte givet vibrationsfria
Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare
 
För min del är CP-R1orna det lenaste jag har kört förutsatt att varvtalet är över 4k
 
Tripplar är inte givet vibrationsfria
Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare

Någonstans läste jag om en lirare som decennier efter sitt Laverdatävlande fortfarande hade problem med vita fingrar...
 
För min del är CP-R1orna det lenaste jag har kört förutsatt att varvtalet är över 4k
Intressant, har inte kollat upp exakt hur CP påverkar vibrationer (det finns ju flera olika typer) men vad jag förstår har de balansaxel.

Var länge sedan jag körde en CP R1 men om jag förstår dej rätt så sker någon förändring kring 4k rpm?
 
Jag hade en 4-cylindrig kawasaki 400-kubikare. Vill påstå den var i det närmaste vibrationsfri.
 
Intressant, har inte kollat upp exakt hur CP påverkar vibrationer (det finns ju flera olika typer) men vad jag förstår har de balansaxel.

Var länge sedan jag körde en CP R1 men om jag förstår dej rätt så sker någon förändring kring 4k rpm?

Fråga mig inte om teorin bakom huruvida den borde vibrera mindre eller ej, men under 4k är det lite som en stånka/twin och sen leanar den ut
 
Haft en Honda nc700x, i princip vibrationsfri. Sen om den är så rolig det är en annan femma, går löjligt billigt iofs
 
Ja är man inte vibrationsskadad så lär man bli det...
Tror jag förstår vad du menar.
Har inte kört någon själv så jag kan inte uttala mej.

Har dock en bekant som hade en vilken han så småningom bytte mot en Triumph 955 Daytona.
Han var livrädd att killen han bytte med skulle komma efter och vilja byta tillbaka pga vibrationerna i LC4an :D
 
Tripplar är inte givet vibrationsfria
Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare
Min 900cc yamaha med 120 graders vev har riktigt vassa skruvlossande vibbar i mellanregistret, men helt silkeslen runt 7-8000 varv. Hela vevpartiet inkl generator balanserad av Limab motorrenovering, så det kan ju ha med saken att göra.
 
Om låga vibrationer är högsta prioritet så får du nog leta efter något med wankelmotor:


Kan låta konstigt, men bara själva Wankelmotorn är ingen garanti för mjuk gång.
Suzuki RE5 skakar satan, riktigt obehagliga vibrationer.

Kört, och INTE köpt. Bara en sån sak.
 
Är det inte stirlingmotor som är så satans vibrationsfri?
(Tänker svensk ubåt som jänkarna inte lyckades hitta) :rodnar

Tror iofs den är lika opraktisk som tändkulemotorcykeln i tidigare inlägg :D

Inte ens enstånkor verkar vara riktigt konsekventa.
Min XT600Z från -84 är hyfsat "vibrationsfri" i jämförelse med den andra, XT600E från -90 (?!)
 
Om låga vibrationer är högsta prioritet så får du nog leta efter något med wankelmotor:
Ja en hoj med wankelmotor är nog det vibrationsfriaste man kan hitta. För i väntan på resevdelar/ny motor så är det ju helt vibrationsfritt. Minns från när de kom. När en Wankel bil mötte en annan Wankelbil så blinkade man (strålkastarna var ju släckta dagtid på den tiden)
1 blink = 1 motorbyte
2 blink = 2 motorbyten
3 blink = 3 motorbyten
o.s.v.
eller var detta bara elakt förtal som jag hört ? Nåja NSU Spider lades snabbt ner.
https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Spider
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top