Behöver en hoj som vibrerar så lite som möjligt...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Såg en nyutvecklad wankel för MC för ett par år sedan, så det finns de som inte ger upp idén än. Tillverkarna av motorcyklar verkar inte intresserade alls däremot.

Visste jag inte bättre (eller sämre) skulle jag säga att Norton F1 Sport såg riktigt anständig ut för att vara från 1991 :tummenupp

Har inte hört talas om den tidigare och nu är jag riktigt sugen på en, tillverkades dock bara i 66 ex så det är nog bara att glömma :tummenupp

A-Short-History-of-Wankel-Motorcycles-The-Vintagent-norton.f1.ad_.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Visste jag inte bättre (eller sämre) skulle jag säga att Norton F1 Sport såg riktigt anständig ut för att vara från 1991 :tummenupp

Har inte hört talas om den tidigare och nu är jag riktigt sugen på en, tillverkades dock bara i 66 ex så det är nog bara att glömma :tummenupp

View attachment 440040

Riktigt goa men alldeles för dyra för vad man fick. Triumph hade £300 i arbetskostnad per tillverkad motorcykel när de började på 90-talet medans Norton hade £3000. :(

Lägg därtill ett detaljarbete som lämnade övrigt att önska så förstår man varför det såldes väldans få.

Men vackra var de! :tummenupp Och snabba runt Ön! :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Rytmen i stötarna är inte det enda man kan ändra för att minska känslan, man kan monteraa ett gäng gummin också.
:fakta
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Som svar på TS fråga. Ladda ner en vibrationsmätarapp på Androidtelefonen. Telefonen har en inbyggd accelerometer som kan mäta från omärklig vibration till Total Destruction som t.ex. nivån när en bro rämnar vid jordbävning. :hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som svar på TS fråga. Ladda ner en vibrationsmätarapp på Androidtelefonen. Telefonen har en inbyggd accelerometer som kan mäta från omärklig vibration till Total Destruction som t.ex. nivån när en bro rämnar vid jordbävning. :hihi
Bra ide, hade en liknande tanke i inlägg 38 :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Bra ide, hade en liknande tanke i inlägg 38 :tummenupp

Ja nu ser jag att du var inne på samma idé :)

Men det är nog ingen större idé att mäta för det är ju den upplevda påverkan av vibration som räknas. Det är skillnad om man t.ex. använder en vibrationsmätare för mäta och minimera vibrationsstörningar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja nu ser jag att du var inne på samma idé :)

Men det är nog ingen större idé att mäta för det är ju den upplevda påverkan av vibration som räknas. Det är skillnad om man t.ex. använder en vibrationsmätare för mäta och minimera vibrationsstörningar.

Jomen jag tycker det är en bra ide då det just i detta fallet är armar o händer, dvs vibrationer fortplantade genom styret, som är det primära problemet och det är ju mätbart, så som jämförelse mellan olika hojar funkar det.

Dock bör man göra mätningarna under så lika förhållanden som möjligt.

Men precis som du skriver är det svåra att veta var individens gräns går, efter hur lång tid, vid vilket väglag osv :tummenupp

Arbetsmiljöverket anger ju gränsvärden och riktlinjer, kan kanske ge en vägledning?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jomen jag tycker det är en bra ide då det just i detta fallet är armar o händer, dvs vibrationer fortplantade genom styret, som är det primära problemet och det är ju mätbart, så som jämförelse mellan olika hojar funkar det.

Dock bör man göra mätningarna under så lika förhållanden som möjligt.

Men precis som du skriver är det svåra att veta var individens gräns går, efter hur lång tid, vid vilket väglag osv :tummenupp

Arbetsmiljöverket anger ju gränsvärden och riktlinjer, kan kanske ge en vägledning?

Hur mycket tid spar man genom att göra vibrationsmätningar under så likartade förhållanden som möjligt jämfört med vanlig provkörning ?
Av aktuell hoj ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top