Behöver en hoj som vibrerar så lite som möjligt...

Hade en cbf1000, silkes len. Mycket trevlig hoj. Jag hade sedan en Yamaha 660xt, som att sitta på en torktummlare,, eller jag menar sitta I.
 
Upplever faktiskt inga störande vibrationer på min Z1000SX -17.

Jag upplevde inte min 2011 som störande med hänseende på vibrationer, men motorn vibrerar rätt rejält i dem så är man känslig så är det fel hoj.
 
Jag tycker att VFR 800 inte vibrerar mycket iaf, jag kan iofs inte direkt minnas att radfyran i de Honda Hornet jag körde i skolan vibrerade heller men det kan bero på att jag koncentrerade mig på annat. ER6ans parallelltwin är mer vibrerande :)
 
Allmänt gäller väl att ju mindre (lättare) kolvar dessto mindre vibrationer. Dvs för att ta 600cc hojar är 1-cylindrig värst, 2-cylindrig bättre, 3-cylindrig ännu bättre, osv.
Ju tyngre hoj dessto mindre vibrationer. Eftersom vanliga hojar väger in i området 150 - 250 kg så kan man förvänta sig mindre vibrationer ju mindre slagvolymen hojen har och ju fler cylindrar den har.
Hojar med aluminiumram vibrerar mindre än motsvarande hoj med stålram för man har varit tvungen minska vibrationerna för att hindra att aluminiumramen ska gå av p.g.a. utmattning.

Till sist, det finns nog bara ett sätt hitta en hoj med lite vibrationer och det är att provköra.
Jag skulle söka bland 3-cylindriga och fler cylindrar med "liten" motor och aluminiumram.

Förvisso sant om vi pratar magnitud, däremot har fyror normalt mer högfrekventa vibrtioner, vilka ofta har en mer avdomnande effekt jäntemot en twin som har ganska kraftiga vibrationer i lägre frekvens.
 
En 90 graders twin med liten volym blir perfekt! inga vita fingrar där. En radfyra däremot. :-)

P
 
Vidhåller boxermotorer, sexor eller Triumphs treor (de som säger "trecylindrigt" rakt av har tex inte provat en Laverda... inte ens japsarnas radtreor är särskilt vibrationsfria, åtminstone om de är fyrtaktare.

Långfärdshojar är ju gjorda för att vara komfortabla, må de sedan vara fullsize eller mindre. Erfarenhetsmässigt brukar de allra flesta trivas bra med en hyfsat modern BMW-boxer med Telelevergaffel, även de som har svårt för vibrationer. Det finns flera anledningar: dels fortplantar sig väldigt få vibrationer till styre och chassi, dels är de eventuellt kvarvarande vibrationerna av sådan beskaffenhet att de inte gör sig påminda i negativ mening.

Fyrcylindriga - även förstås BMW - däremot, och särskilt tycks "långfärdshojen" S1000XR sticka ut som en riktig citron i vibrationshänseende. Jag känner till flera som bytt bort hojen efter första säsongen, trots att de är mycket nöjda i övrigt...

Vill man ha sportigt och vibrationsfritt: Triumph!
 
Förvisso sant om vi pratar magnitud, däremot har fyror normalt mer högfrekventa vibrtioner, vilka ofta har en mer avdomnande effekt jäntemot en twin som har ganska kraftiga vibrationer i lägre frekvens.

Har aldrig tänk på vibrationer på de hojar jag kört.
Men idag när jag körde på Trampcykel för att handla tänkte jag på "vibrationerna" i styret från den ojämna asfalten.
Vad det gäller 4-ror så har jag bara kört GSX1300R och jag märker inget. Men den har aluminiumram och man har alltså varit tvungen vibrera av den med balansaxel osv för att undvika utmattningsbrott i ramen.

Men 3or rekommenderas av många, kanske provköra Triumph 675or, Daytona respeketive Street Triple eller Triumph Tiger 800.
Tre treor men för lite olika smak.
Och vill man prova något billigare så finns ju Triumph 955.
 
Last edited:
Har aldrig tänk på vibrationer på de hojar jag kört.
Men idag när jag körde på Trampcykel för att handla tänkte jag på "vibrationerna" i styret från den ojämna asfalten.
Vad det gäller 4-ror så har jag bara kört GSX1300R och jag märker inget. Men den har aluminiumram och man har alltså varit tvungen vibrera av den med balansaxel osv för att undvika utmattningsbrott i ramen.

Men 3or rekommenderas av många, kanske provköra Triumph 675or, Daytona respeketive Street Triple eller Triumph Tiger 800.
Tre treor men för lite olika smak.
Och vill man prova något billigare så finns ju Triumph 955.

Balansaxlarna i busan är nog mest för komfort. Det finns gott om sporthojar med radfyror och aluram som saknar balansaxlar.
GSXR1000 gick ju till och med ifrån balansaxeln med senaste uppdateringen, och de har fortfarande aluram.
 
Balansaxlarna i busan är nog mest för komfort.Det finns gott om sporthojar med radfyror och aluram som saknar balansaxlar.
GSXR1000 gick ju till och med ifrån balansaxeln med senaste uppdateringen, och de har fortfarande aluram.
Fick iden om balansaxel som skydd mot utmattningsbrott här.
https://www.youtube.com/watch?v=id7UZ3iws40
Men läste en artikel (gammal) där man byggde en GSX-R1000 K1 för racing. Balansaxeln bort.
Kanske för att motorn och ramen skulle under racing sluta med motorn slut först.
 
Här har kommit upp vinklar och banor jag inte tänkt i från början, kanon :tummenupp

Elmotor borde vara en bra start i antivibrationsjakten, jag antydde förutsättningslöst resonemang så det är helt okej.

Får erkänna att jag snöat in på motorn först men det är såklart fler saker som avger vibrationer på en hoj, alltså blir det någon slags helhet som avgör och likaså erfarenhet som kan avgöra vilken hoj som känns mer vibrationsfri än en annan.

Ett semiliknande exempel:
När jag första gången körde få testbeläggningen de la på E4 från Botkyrka mot Stockholm, trodde något gått sönder, så brutalt tyst i bilen, det är då man förstår hur mycket av oväsendet i ett fordon som är vägbeläggningsrelaterat :)

Hittade en hygglig förklaring på olika motorkonfigurationer där tre cylindrar i rad och boxer framstår som en god grundkonstruktion ur vibrationshänseende.
http://www.e31.net/engines_e.html
 
Ett bra sätt minska problemet med vibrationer är dessutom att hojen mest är sönder och står stilla i väntan på reparation.
Från Consumer Report

Reliablity by brand
Brand Percent failed
Yamaha/Star 11%
Suzuki 12
Honda 12
Kawasaki 15
Victory 17
Harley-Davidson 26
Triumph 29
Ducati 33
BMW 40
Can-Am 42
https://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm
Vill man köra hojen trots risk för störningar från vibrationer så har ju Yamaha en 3-cylindrig MT-09.
Kanske värd att provköra.
 
Jag upplevde min Triumph Tiger 800 som väldigt vibrationsfri.
Antagligen pga trippeln.
 
Och som redan påtalats. Det är inte bara hojen som påverkar. Asfalten är en del i det hela. Och hur man själv håller i styret. Även min relativt vibrationsfria Triumph 955-trippel har givit mig pirr i fingrarna ibland.

Hög fart och grov asfalt. Eller hög fart och hög koncentration/anspänning så att man omedvetet håller för hårt i styret. Eller en kombo av detta.

Har inträffat ett par gånger när jag kommit på tyska Autobahn. Plötsligt kör man i ett högre tempo. Trafiken runtom kör snabbare. Fullt fokus med blick både framåt och bakåt. Kolla backspeglarna oftare. Bromsa hårt när någon gör ett oväntat filbyte.

...och som en följd av detta så spänner man händer, armar och axlar lite extra. Och som kan medföra att det känns ett pirr i fingrarna när man tar första pausen eller tankstoppet.

Det blir en bra påminnelse att slappna av i armar och axlar! :)
Och sedan, när man (jag) aktivt tänker på att slappna av, så försvinner besvären med pirret.

Quick fix! :)
 
Hoj med minst vibrationer jag någonsin provat. Honda CB1100.
 
Min körlärare hade samma problem, han körde en goldwing av just den anledningen.
 
Ett bra sätt minska problemet med vibrationer är dessutom att hojen mest är sönder och står stilla i väntan på reparation.
Från Consumer Report

Reliablity by brand
Brand Percent failed
Yamaha/Star 11%
Suzuki 12
Honda 12
Kawasaki 15
Victory 17
Harley-Davidson 26
Triumph 29
Ducati 33
BMW 40
Can-Am 42
https://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm
Vill man köra hojen trots risk för störningar från vibrationer så har ju Yamaha en 3-cylindrig MT-09.
Kanske värd att provköra.

KTM hade 103 % så därför är dom inte med på listan.
Sorry för sidospåret :hej
 
Och som redan påtalats. Det är inte bara hojen som påverkar. Asfalten är en del i det hela. Och hur man själv håller i styret. Även min relativt vibrationsfria Triumph 955-trippel har givit mig pirr i fingrarna ibland.

Hög fart och grov asfalt. Eller hög fart och hög koncentration/anspänning så att man omedvetet håller för hårt i styret. Eller en kombo av detta.

Har inträffat ett par gånger när jag kommit på tyska Autobahn. Plötsligt kör man i ett högre tempo. Trafiken runtom kör snabbare. Fullt fokus med blick både framåt och bakåt. Kolla backspeglarna oftare. Bromsa hårt när någon gör ett oväntat filbyte.

...och som en följd av detta så spänner man händer, armar och axlar lite extra. Och som kan medföra att det känns ett pirr i fingrarna när man tar första pausen eller tankstoppet.

Det blir en bra påminnelse att slappna av i armar och axlar! :)
Och sedan, när man (jag) aktivt tänker på att slappna av, så försvinner besvären med pirret.

Quick fix! :)
Det där med avslappning är inte att underskatta.
När jag började köra mountinbike (utan dämpad gaffel) hade jag enorma problem tills jag kom på att inget funkade bra för att jag spände mej.

Med aktivt avslappning var det som natt och dag, bonus var att det följde med till hojkörning och inte minst vid gokartkörning där de flesta ovana brukar lida av underarmspump efter en stund :tummenupp

----


Kom på att bra smartphones har en hyfsad IMU och åtminstone till android finns ett antal olika vibrationsmätningsappar, ska göra en fixtur så mobilen alltid monteras likadant och göra lite mätningar på mina hojar.

Självklart tror jag inte resultaten är så exakta men som jämförelse bör det funka.
 
Last edited:
ganska liten bredd på styret fyllt med luftgevärs blykulor sedan styrvikter i ändarna +värmehandtag så har du kommit långt på många olika hojar även storkubiks 4cylindriga,
 
KTM hade 103 % så därför är dom inte med på listan.
Sorry för sidospåret :hej
Nja KTM kommer väl inte med på listan redan pga av 1 eller 2-cylindriga hojar med stålrörsram.
Vibravarning direKt.
Men det är två hojar kollegor på jobbet sålt pga vibrationer, den ena 1-cylindriga KTM 690 och den andra en tidig Buell (med 2-cylindrig HD-motor) i stålrörsram.
Om det ska vara mer personligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top