Behöver bra råd för att spara pengar..

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Jaha, lönebeskedet damp ner i lådan idag, vart sjuk o hemma från jobbet, fick dålig bonus osv men räknade aldrig med att det skulle slå så hårt som det gjorde. Iaf så har jag 3000 mindre att leva på än en normal månad, räkningarna trillar in, mc försärkingen stiger (TH regleras efter säsong) frågan är vad fan jag kan spara in på? Äta måste jag för att orka jobba, har funderingar på att ställa av cykeln en månad men det är sista lösning, kanske bara trafikförsäkra? kom med bra förslag.. :huvet

Aratron skrev:
2103844 Jaha, lönebeskedet damp ner i lådan idag, vart sjuk o hemma från jobbet, fick dålig bonus osv men räknade aldrig med att det skulle slå så hårt som det gjorde. Iaf så har jag 3000 mindre att leva på än en normal månad, räkningarna trillar in, mc försärkingen stiger (TH regleras efter säsong) frågan är vad fan jag kan spara in på? Äta måste jag för att orka jobba, har funderingar på att ställa av cykeln en månad men det är sista lösning, kanske bara trafikförsäkra? kom med bra förslag.. :huvet

Köp bara storpack när du handlar mat, ät inte "rolig" mat dvs inget dyrt kött eller liknande, ingen sprit, ingen fika ute (drick kaffe hemma istället, eller ännu bättre, hos någon polare), inte handla på någon kiosk, osv.
Anteckna även alla utgifter du har, även om det bara är en sådan liten grej som en dricka för en tia.
Tråkigt, javisst men du sparar pengar.
Sedan kan du ju alltid sälja din kropp för att få in mer pengar, men det kan bli så konstigt då har jag hört... :D

henrikkrueger skrev:
2103898 Köp bara storpack när du handlar mat, ät inte "rolig" mat dvs inget dyrt kött eller liknande, ingen sprit, ingen fika ute (drick kaffe hemma istället, eller ännu bättre, hos någon polare), inte handla på någon kiosk, osv.
Anteckna även alla utgifter du har, även om det bara är en sådan liten grej som en dricka för en tia.
Tråkigt, javisst men du sparar pengar.
Sedan kan du ju alltid sälja din kropp för att få in mer pengar, men det kan bli så konstigt då har jag hört... :D

mkt bra idé, lever lite så redan nu faktiskt, men inte så kontrollerat. Lägger alltid undan pengar till mat varje månad, men man får helt enkelt dra in på ev helgnöjen som att äta ute eller ta nån öl, blir väl rätt trist månad antar jag, men jag har iaf nya däck till hojen :tummenupp

Ten-0 skrev:
2103875 Förskott och övertid? :tummenupp

Jo, en lösning. Men jag jobbar rullande 3 skift och övertid betyder väldigt mkt jobba för mig, knappt nån fritid el tid att ställa om sig till nästa skift. Men tack ändå :)

Om det är denna månaden som är knapp så gäller bara att spara in på utgifter. Går det att cykla istället för att ta bil, äta billigare mat hemma istället för ute och fundera på varje inköp om det verkligen är nödvändigt. Att ställa av bil och mc när du inte tänker använda dem ger naturligtvis bra besparing.

Går det inte att tjäna någon extra slant? Sedan årsskiftet har vi sålt lite gamla prylar på tradera som vi tänkt slänga. Mycket man inte tror skulle bli sålt ger en hel del. Kanske svårt att se stora pengar, men lägger man ut 10 auktioner och får 50:-/auktion så har du en femhundring extra :) Vi tog upp en gammal tomte ur soptunnan som vi skulle slänga när vi städade undan julen och provade att lägga ut den på auktion. Det visade sig vara någon västtysk gammal pryl och såldes för 700:-
En parabol vi inte använt på ett par år gav 800:-

Sen kan du ju ta för vana att kolla igenom ränkningarna. Man brukar samla på sig lite prenumerationer och liknande utgifter på ett par hundrungar som vanligtvis slinker med för det är jobbigt att säga upp abbonemang o.s.v. Säg upp det du inte tycker du behöver.
Det börjar även bli vanligt att företag tar faktureringsavgifter på 10-30 kr/ränkning. Ses heller inte som en stor utgift, men har man 10 sådana räkningar/månad blir det ändå en stor peng/år. Ta istället e-faktura eller autogiro.

TomTroll skrev:
2103975 Om det är denna månaden som är knapp så gäller bara att spara in på utgifter. Går det att cykla istället för att ta bil, äta billigare mat hemma istället för ute och fundera på varje inköp om det verkligen är nödvändigt. Att ställa av bil och mc när du inte tänker använda dem ger naturligtvis bra besparing.

Går det inte att tjäna någon extra slant? Sedan årsskiftet har vi sålt lite gamla prylar på tradera som vi tänkt slänga. Mycket man inte tror skulle bli sålt ger en hel del. Kanske svårt att se stora pengar, men lägger man ut 10 auktioner och får 50:-/auktion så har du en femhundring extra :) Vi tog upp en gammal tomte ur soptunnan som vi skulle slänga när vi städade undan julen och provade att lägga ut den på auktion. Det visade sig vara någon västtysk gammal pryl och såldes för 700:-
En parabol vi inte använt på ett par år gav 800:-

Sen kan du ju ta för vana att kolla igenom ränkningarna. Man brukar samla på sig lite prenumerationer och liknande utgifter på ett par hundrungar som vanligtvis slinker med för det är jobbigt att säga upp abbonemang o.s.v. Säg upp det du inte tycker du behöver.
Det börjar även bli vanligt att företag tar faktureringsavgifter på 10-30 kr/ränkning. Ses heller inte som en stor utgift, men har man 10 sådana räkningar/månad blir det ändå en stor peng/år. Ta istället e-faktura eller autogiro.

Tackar, har ingen bil och cyklar till jobbet, äta mat hemma istället för ute kanske inte är mi n starka sida hehe, får väl bättra mig på den sidan. Tradera är en mkt bra idé har en massa prylar som bara står o skräpar här! Det är fan svårt att bryta gamla mönster..

jag brukar hjälpa min kompisar rätt mkt med att fixa deras datorer, typ ominstallera windows, fixa brandvägg, antiviris osv osv, kan man ta betalt för sådant? typ 100:- / gång? eller är det allt för fult?

Aratron skrev:
2104014 Tackar, har ingen bil och cyklar till jobbet, äta mat hemma istället för ute kanske inte är mi n starka sida hehe, får väl bättra mig på den sidan. Tradera är en mkt bra idé har en massa prylar som bara står o skräpar här! Det är fan svårt att bryta gamla mönster..

jag brukar hjälpa min kompisar rätt mkt med att fixa deras datorer, typ ominstallera windows, fixa brandvägg, antiviris osv osv, kan man ta betalt för sådant? typ 100:- / gång? eller är det allt för fult?

Om du säger till innan du börjar ominstallera så borde det inte vara något problem.

Ställ av en månad till. Minst.
Och käka massa kassler som du köper i storpack. Och benfri karré för 29.90KG :tummenupp

Aratron skrev:
2104014 Tackar, har ingen bil och cyklar till jobbet, äta mat hemma istället för ute kanske inte är mi n starka sida hehe, får väl bättra mig på den sidan. Tradera är en mkt bra idé har en massa prylar som bara står o skräpar här! Det är fan svårt att bryta gamla mönster..

Ang att laga mat hemma så är det rätt skoj om man bara börjar. Finns många bra receptsidor på nätet. Jag brukar kika in på www.tasteline.com om jag vill prova något. Kan vara kul att brassa lite gott käk med grabbarna för omväxlings skull.

Att betala 100 spänn för att få ett dataproblem löst när man själv kört fast är en liten peng... dock kan det ju vara lite känsligt att ta betalt av närmasta vännerna. Kan dom inte göra något för dig som du idag lägger ut dina slantar på? T.ex. kan dom väl fixa dig en shysst middag som skall stå framdukat tillsammans med något gott att dricka när datajobbet är klart...

Strongliquid skrev:
2104078 Ställ av en månad till. Minst.
Och käka massa kassler som du köper i storpack. Och benfri karré för 29.90KG :tummenupp

Jag är lite inne på det , att ställa av alltså. Problemet är abstinensen, nu har man väntat o väntat o sen har man inte råd att åka, känns riktigt surt. Sommaren är lång, jag vet, men så är även månaden man står stilla...

Skär några potatisar och morätter i passande storlek. Ta nån lök och skär. Koka alltsammans i en stor gryta med några buljongtärningar beroende på volym. Klart och servrea med peppar och knäckebröd. Billigare än så kan det knappast bli och det kan ställas i kylen för senare uppvärmning.

Bärgren skrev:
2104100 Skär några potatisar och morätter i passande storlek. Ta nån lök och skär. Koka alltsammans i en stor gryta med några buljongtärningar beroende på volym. Klart och servrea med peppar och knäckebröd. Billigare än så kan det knappast bli och det kan ställas i kylen för senare uppvärmning.

:tummenupp :tummenupp

TomTroll skrev:
2104086 Ang att laga mat hemma så är det rätt skoj om man bara börjar. Finns många bra receptsidor på nätet. Jag brukar kika in på www.tasteline.com om jag vill prova något. Kan vara kul att brassa lite gott käk med grabbarna för omväxlings skull.

Att betala 100 spänn för att få ett dataproblem löst när man själv kört fast är en liten peng... dock kan det ju vara lite känsligt att ta betalt av närmasta vännerna. Kan dom inte göra något för dig som du idag lägger ut dina slantar på? T.ex. kan dom väl fixa dig en shysst middag som skall stå framdukat tillsammans med något gott att dricka när datajobbet är klart...

Precis, att ta betalt av vänner känns inte bra, tjänter o gentjänster känns bättre, ett mål mat mot en ren dator borde inte vara några problem

Aratron skrev:
Hur ofta äter du ute?
Om du räknar på vad du sparar på att fixa maten själv så kommer du nog bli lite motiverad att laga maten själv. Laga två portioner eller mer till middag och ha med lunchlåda till jobbet.

Räkneexempel:
Äta ute tre dagar i veckan á 60 kronor = 180 kr/v
Med 4 veckor på en månad så ger detta en utgift på 720 kronor.
Om du lagar maten själv och använder billiga men nyttiga råvaror så kommer du lätt undan med 20 kronor per egen tillagad måltid. Egen lagad mat = 240 kronor på en månad, vilket ger en besparing på 480 kronor.

Med billiga och nyttiga råvaror menar jag potatis, lök, morötter och kål.
Protienerna får du i dig med kassler, köttfärs, lax (köp hel för typ 39 kr/kilo och tillaga i ugn, enkelt och gott)

Dessutom tillkommer den fördelen att du kommer äta mer fettsnål och näringsrik mat (förutsatt att du inte käkar nudlar och falukorv enbart) vilket gör att du med största sannolikhet kommer känna dig mycket piggare och orka mera. Pigg och mycket ork = kan köra mer hoj. :)

Behöver du recept för dessa råvaror så säg till.

MVH
Henrik

UrbanTiger skrev:
2104210 3000:- mindre en månad betyder väl bara att månadens buffertering inte kan göras i vanlig ordning, LR ?
Skaffa ett bättre jobb, typ :hihi

hehe jag lever per månad, tyvärr, lån och utgifter tar större delen av min lön

Påstående:
En av grundpelarna till bygga en god ekonomi är att ha koll på inkomster och utgifter:

Förslag:
Upprätta en excelfil där du i lämpliga kategorier för in alla dina olika inkomster och kostnader.

Mat är som sagt normalt en ganska stor utgift och kan du spara in genom att inte äta ute så är det en bra början. Spara sedan tills du har en liten buffert som kan ta hand om såna här svängningar i inkomsten. Det är dessutom roligare att göra av med pengarna om du har besparingar så att du inte känner att du måste ge upp något annat varje gång du vill unna dig något.

Personligen siktar jag oftast på att ha 6 månadslöner lätttillgängliga, men med anställningstryggeheten och det sociala skyddsnätet man har i Sverige, så kanske det är lite i överkant.

Om du nu bor ensam så vet jag att det är skittråkigt att laga mat till en person, men du kanske har några polare i samma sits som skulle vara intresserade av att laga mat tillsammans? Man kan ju såklart göra det av sociala skäl och inte enbart ekonomiska, även om ni alla kommer spara en rejäl slant på det. Om ni är tre polare och du därmed bara betalar råvaror var tredje dag istället för ute-mat varje dag, så sparar du snabbt in pengar.

Om du nu ska ta betalt för att hjälpa polare (mot pengar eller gentjänster) så säg till innan du börjar, och förklara ditt läge denna månaden. De ställer säkert upp med pengar/gentjänster om du har något vettigt att erbjuda. Gentjänster är såklart att föredra som någon nämnde tidigare.

Lycka Till!

PS. DU har väl läst fabeln om myran och syrsan?

Kortsiktig lösning:
Dividera den peng du har på kontot när alla fasta utgifter och räkningar är betalda med antalet dagar som är kvar till nästa löning.
Nu har du en peng som du inte får överskrida varje dag som är lätt att hålla reda på.

Långsiktig lösning:
För in alla utgifter i excell och se vad du kan snåla in på. Storhandla, köp inga småposter som adderar upp till obegripliga summor i slutändan.

Aratron skrev:
2103844 Jaha, lönebeskedet damp ner i lådan idag, vart sjuk o hemma från jobbet, fick dålig bonus osv men räknade aldrig med att det skulle slå så hårt som det gjorde. Iaf så har jag 3000 mindre att leva på än en normal månad, räkningarna trillar in, mc försärkingen stiger (TH regleras efter säsong) frågan är vad fan jag kan spara in på? Äta måste jag för att orka jobba, har funderingar på att ställa av cykeln en månad men det är sista lösning, kanske bara trafikförsäkra? kom med bra förslag.. :huvet
Ingen skräpmat,,, göra matlådor till jobbet.
Sluta snusa eller röka. Mitt snus kostar typ 1500 per mån...
Bestäm dig för att inte göra av med en krona på 3-dagars intervaller, på så sätt kan man spara in pengar på onödiga utgifter som "läsk, godis, tidningar" eller whatever, småköp på bensinmackar eller pressbyrån som tömmer plånkan..
Jobba extra fre + lör kvällar istället för att gå ut = dubbel förtjänst
Köp juicekoncentrat istället för tropicana. Blanda ner mjölk i vanlig fil för att göra egen drickyoughurt! ;)

:hihi

Etc etc...

Jag blir galen om jag som nästa mån kommer torska lite på 3 sjukdagar, samt utebliven provis, dvs typ 10,000 back .. dessutom mindre jobb på andra jobbet, så kanske 13 lax mindre än föregående.

:död

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...