Behöver akut hjälp med Suzuki GSX 750R -98

Speedy84

STENHÅRD MC
Gick med
12 May 2006
Hoj
GSX-R 1000-03 GSX-R 750(såld)
Ja alltså jag var bara ute och körde en sväng och skulle stanna för att tanka. Hojen var inte alls helt tom när jag tanka. När jag tankat klart och och skulle starta så vill den inte ha nån tomgång. Den bara tände sen dog den. Jag gav den lite mer gas och fick den att starta. Jag fick dock dra lite på kopplingne när jag skulle iväg. När jag kom iväg så märkte jag att den inte hade samma drag när man vred på. När jag då stanna så börja den pendla mellan 1000 och 1500varv. Sen en till konstig sak är att om man varvar upp hojen till 8500-9000 varv och fösöker hålla han där så börjar den kasta mellan 8500-10000 varv. Kör man hojen och drar på dit upp så är det som att han vill dö lite där uppe. Men om jag gasar på och drar in kopplingen så vill den inte falla i varv på engång utan sjunker sakta ner från 3000 vart ner till tomgång. Jag slog av den och starta efter en lite stund. då var det samma start problem som förut. (Den går på alla burkar.) Har kollat tändstift, tändkablar samt spole, bränslefilter,bränsle pump,luftfilter, batteri polerna, slangar, ventiler och avgassystem. Börjar få dåligt med ideer. Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få och tips.:confused:

Är det inte insprutning på din hoj? hadde det varit en bil som hadde betett sig på det sättet hadde jag defenetivt sagt att du har ett läckage runt insuget. men på en hoj kan jag faktiskt inte svara hundra om så kan vara fallet. men Så här gör jag när jag kollar efter sprickor i insugningsgummin o liknande på bilar. Sprayar startgas på alla slangar när motorn är igång. hittar man en sprixcka så rusar motorn direkt. men vattenslang är att rekomendera. startgas är brandfarligt.

Men någon kanske kan komma med ett bättre förslag?

Kolla likriktaren den kan orsaka sådana problem när den pajar, du kan kolla det genom att se om den laddar som den ska, ca 14,3 v tror jag den ska ladda
mellan + och - på batteriet.

blir tokig

Japp det är insprutning på min hoj. jag har provat att spruta stargas på slang samt luftburken. men det hände inget. prova bara att spruta lite í luftintaget på den, och då gick han ju upp i varav vilket han ska göra men ja jag vet inte är vilsen som tusan. sitter och fundera om det sitter nån givare på dom där för gas på draget eller nått liknande. har du nån koll på givare och sånt på den här.??

Är det inte insprutning på din hoj? hadde det varit en bil som hadde betett sig på det sättet hadde jag defenetivt sagt att du har ett läckage runt insuget. men på en hoj kan jag faktiskt inte svara hundra om så kan vara fallet. men Så här gör jag när jag kollar efter sprickor i insugningsgummin o liknande på bilar. Sprayar startgas på alla slangar när motorn är igång. hittar man en sprixcka så rusar motorn direkt. men vattenslang är att rekomendera. startgas är brandfarligt.

Men någon kanske kan komma med ett bättre förslag?

förklara gärna lite mer. hmm det ska jag göra. men jag har bytt till ett nytt batteri den här säsongen. du får gärna förklara lite mer.

Kolla likriktaren den kan orsaka sådana problem när den pajar, du kan kolla det genom att se om den laddar som den ska, ca 14,3 v tror jag den ska ladda
mellan + och - på batteriet.

Last edited:
Låter väldigt som en luft läcka. Men kolla även bränsle filter.

Ja jag skall inte säga att jag är hemma på hur insprutning på en hoj är uppbygt. men jag kan principen o jag vet hur det fungerar på en bil.

Ja det finns en givare för gasen den kallas för TPS givare Throtel Position Sensor. den sitter på spjällhus bryggan. Men jag kan inte få det till att det är det som är felet. En trasig TPS borde inte ge en så udda gång som du har. Men du kan alltid prova att koppla ur den o testa o starta utan den.

Hadde det varit en bil så hadde jag Sagt luftmassemätaren. men är inte säker på att en sådan finns med här i bilden.

Men som Sniper säger så har han en poäng. Du säger att du har bytt batterie. Det är inte så att en av kablarna glappar lite? Råkat dra gäng paj i bultarna till batteriet? Annars så skall du ha 12,8 - 14,x Ja maxvärdet är över 14 v men kommer inte ihåg exact

Kan faktiskt inte ge dig ett riktigt bra svar här. kanske någon med bättre kompetens på området kan ge lite input?

Ja jag skall inte säga att jag är hemma på hur insprutning på en hoj är uppbygt. men jag kan principen o jag vet hur det fungerar på en bil.

Ja det finns en givare för gasen den kallas för TPS givare Throtel Position Sensor. den sitter på spjällhus bryggan. Men jag kan inte få det till att det är det som är felet. En trasig TPS borde inte ge en så udda gång som du har. Men du kan alltid prova att koppla ur den o testa o starta utan den.

Hadde det varit en bil så hadde jag Sagt luftmassemätaren. men är inte säker på att en sådan finns med här i bilden.

Men som Sniper säger så har han en poäng. Du säger att du har bytt batterie. Det är inte så att en av kablarna glappar lite? Råkat dra gäng paj i bultarna till batteriet? Annars så skall du ha 12,8 - 14,x Ja maxvärdet är över 14 v men kommer inte ihåg exact

Kan faktiskt inte ge dig ett riktigt bra svar här. kanske någon med bättre kompetens på området kan ge lite input?

Jag tackar så mycket för tipsen du har gett mig. Jag ska ta och prova dom här sakerna så skriver jag här hur det går. Hjälper inte det här så kanske ni har fler braa ideer. Jag ska se vad jag får för resultat. Tack så länge. :)

Låter väldigt som en luft läcka. Men kolla även bränsle filter.
Tja. Jo en del säger att det är det. Men jag kan som inte hitta nån. Har kollat bränslefilter samt pumpen. Har du några fler bra förslag?

Last edited:
Jag tackar så mycket för tipsen du har gett mig. Jag ska ta och prova dom här sakerna så skriver jag här hur det går. Hjälper inte det här så kanske ni har fler braa ideer. Jag ska se vad jag får för resultat. Tack så länge. :)

Tja. Jo en del säger att det är det. Men jag kan som inte hitta nån. Har kollat bränslefilter samt pumpen. Har du några fler bra förslag?

Kolla om det inte sitter en sil i tanken.
Ryker den mer än vanligt? Isåfall prova luftfiltret.

Följer tråden med intresse.
Har en 1000cc v-twin som faller till ca 2500rpm när man släpper gasen, och som efter några sekunder succesivt faller ner till tomgång.

Det verkar mystiskt. Låter väldans som en luft läcka men har du kollat med startgas runt alla vacum slangar o dyl så.... prova med att starta med öppet tanklock. Kanske tät ii avluftningen?

Slang

Det finns på förgasar modellen en slang mellan luftburken och förgasarna
som gav sådat uppträde
I framkant av luftburken
Jag glömde att sätta dit den en gång och motorn fick fnatt..

MEN ingen aning om denna slang finns på insprutmodellen

Bränslefiltret!!!!

I tanken sitter ett bränslefilter, börja där!!!

Har haft samma strul bytte filtret å sen allt ok!!

Filtret som e stort som en tändsticksask kostar bara 655 spänn!!!:huvet
Med fotogen å tryckluft kan man komma långt..

LYCKA TILL!!

/Berra

Tankning

Om det nu hände precis när du tankade, så töm ur bensinen och i med ny.
Kör ett tag för att byta bränslet i slangarna.

Woala så funkar den igen. kanske

Det verkar mystiskt. Låter väldans som en luft läcka men har du kollat med startgas runt alla vacum slangar o dyl så.... prova med att starta med öppet tanklock. Kanske tät ii avluftningen?

jo jag har kollat med startgas överallt. men inget resultat. ska kolla om du fungerar med att öppna tanklocket. tack för tipset.

Följer tråden med intresse.
Har en 1000cc v-twin som faller till ca 2500rpm när man släpper gasen, och som efter några sekunder succesivt faller ner till tomgång.

ja gör det. problemt är ganska störande om man säger så.

Det finns på förgasar modellen en slang mellan luftburken och förgasarna
som gav sådat uppträde
I framkant av luftburken
Jag glömde att sätta dit den en gång och motorn fick fnatt..

MEN ingen aning om denna slang finns på insprutmodellen

jag har plockat upp allt och kollat om jag har nån spricka eller om det är nån slang eller givare som inte är riktigt på plats. men jag ska ta och kolla en gång till. det skadar ju inte.

I tanken sitter ett bränslefilter, börja där!!!

Har haft samma strul bytte filtret å sen allt ok!!

Filtret som e stort som en tändsticksask kostar bara 655 spänn!!!:huvet
Med fotogen å tryckluft kan man komma långt..

LYCKA TILL!!

/Berra

har kollat filtret och det ser bra ut. men jag ska nog ta och byta. man måste ju prova allt. genom att den börjar pendla på varven när man varvar så tycker jag att det borde vara ett bränsleproblem genom att den inte verkar tända fel eller baktända. men man vet ju aldrig om det är nått elektroniskt.

Om det nu hände precis när du tankade, så töm ur bensinen och i med ny.
Kör ett tag för att byta bränslet i slangarna.

Woala så funkar den igen. kanske

det har jag gjort. funka inte

Köp filtret på Biltema istället. Kostar 13-14 kr och ser precis likadant ut. Jag har kört med ett sånt halva sommarn, det funkar klockrent!

ha tack för tipset det ska jag göra.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back