Begagnad 600 räser

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag tänkte skaffa mig en japansk 600 för under 50k. Spannet mellan 2005-2009 verkar va det jag har råd med. Jag kommer mest kör bandagar men hoppas kunna tävla någon enstaka gång. Kan ni rekommendera ett speciellt fabrikat? Ska jag titta efter något särskilt, utöver de grejerna man kollar på en civil hoj? Finns det några vanliga fel på de olika modellerna som man bör vara uppmärksam på? Ska man bli misstänksam mot trimmade cyklar?
 
Utan tvekan så rekommenderar jag att du väljer antingen Yamaha R6 eller Honda CBR600RR. Yamahan har slirkoppling original = fördel. Annars är dessa två hojar relativt lika. Kanske lite bättre chassi på Hondan och starkare motor på Yamman.

Till dessa två finns mängder med delar på begagnatmarknaden samt när du letar efter raceprylar då dessa är absolut populärast inom racing/bandagar. Bara att kolla resultatlistor från några race tex.

På tredje plats kommer väl Suzuki och Kawa och därefter Triumph.

Sexigaste hojen i klassen tycker jag absolut är Mv agusta f3 675. Men den är relativt ny/ovanlig/dyr. Finns inga för 50tkr iallafall.
 
R6 och cbr600rr är vanligast =mkt reservdelar och kunskap
Trimmade 600 är det ganska ont om och dom tenderar att ha tätare serviceintervaller. Enda trimmet brukar vara högre varvstopp och tunnare topplockspackning vilket förvisso sliter mer men inte så farligt.
 
Som sagts ovan, köp en R6 eller CBR600RR.

Det skall kolla på? Strunta i skicket på kåporna de brukar se ut som sk*t på nära håll, lyft av dem och kolla på skicket på motor, ram och kraschpuckar. Kolla att allt är viktigt är najat och att det finns en vettig båt och uppsamlingskärl. Om säljaren verkar vettig och låter dig höra av dig om du har frågor om fjädringsinställningar efter köpet så är det bara att slå till. Banknarkare är en enda stor familj. :)
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top