Beg hoj. Blackbird, ZX12R eller Busa?

renegade

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
05 turbobusa
lpdata skrev:
2250450 Du skall veta att jag på allvar börjat kolla på turbo till min buse nu,,,, blir det skillsmässa nu så får du skrota planerna på stall för då flyttar jag och busen in där :D :D :D
Det finns plats så det räcker ändå :hihi
 

rollex

Guest
9-3 Mike skrev:
2250015 Hej!

Jag har inga erfarenheter av någon av ovanstående mer än att jag åkt med på en Blackbird för längesedan när dom kom och var nya (var det -97?)

Hursom så går jag i tankarna att skaffa mig en ny hoj och det lutar mest åt BLackbird hållet. Jag vill ha åsikter och erfarenheter av er som kört elelr har någon av dessa hojar.

Tanken är mest att kunna ta med min sambo ut på lite helgutflykter men även kunna köra iväg med "boyzen" som kör R1 och Gixxer m,m utan att hamna på efterkälken osv.

Vad bör man se upp med på vilken modell? Ska man undvika någon årsmodell? Första årsmodellen? Vilken är det isåfall? osv.. Alla tips tar tacksamt emot..

Tanken är att inte lägga över 55' och jag har sett att dom hojarna börjar hamna i dom pengarna nu.

Jag är ny på forumet och ser fram emot att få lite hjälp... :tummenupp

Mvh

Mike
Har haft 2st "bird" 99 o 01. och en zx12r. I dag kör Busa, och skulle aldrig vilja byta till ngn annan hoj. Är övernöjd. :yoparty
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
rollex skrev:
2250510 Har haft 2st "bird" 99 o 01. och en zx12r. I dag kör Busa, och skulle aldrig vilja byta till ngn annan hoj. Är övernöjd. :yoparty


Dig vill jag höra mer från.....

Lite plus och minus på varje hoj kan du kanske ge mig...? ;)
 

rollex

Guest
9-3 Mike skrev:
2250751 Dig vill jag höra mer från.....

Lite plus och minus på varje hoj kan du kanske ge mig...? ;)
Alla är ju mycket fina hojar -Vill inte ge minus till ngn. Men Busan vinner pga. den brutala motorn, just när man verkligen vill att det ska gå undan, blir man aldrig besviken... "birden" blir seg vid 260... och kawan med... men busan är lika vild hela vägen till 300+.... Lycka till med hojköpet :tummenupp
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
rollex skrev:
2252606 Alla är ju mycket fina hojar -Vill inte ge minus till ngn. Men Busan vinner pga. den brutala motorn, just när man verkligen vill att det ska gå undan, blir man aldrig besviken... "birden" blir seg vid 260... och kawan med... men busan är lika vild hela vägen till 300+.... Lycka till med hojköpet :tummenupp


Känns i slutändan som att jag blir lite inriktad på BB iaf... pga priset på dom och tillgängligheten...

Skiljer det nåt på motorn mellan årsmodellerna på BB? skiljer effekten nåt? Är det insprutning på alla årsmodellerna?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
det var förgasare de första åren, med ett stort hål i mellanregistret som ordnar sig med en bestyckning i bromsbänken. Köp en busa, du ångrar dig inte.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Har kört både blackbird och busa.......jag sitter verkligen kanonbra på bägge. Är 185cm 75kg.

Jag skulle köpt busan. den var helt makalös att åka fort på. Låg å blåste 200-250 i 24mil och jag blev inte alls trött. Kanon bra supertouring hoj. Blackbirden e ju å fin men den känns som busans lillebror.
 

BB Punk

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Mellan dig och grannen.
Hoj
Cbr 1100 XX
9-3 Mike skrev:
2266155 Känns i slutändan som att jag blir lite inriktad på BB iaf... pga priset på dom och tillgängligheten...

Skiljer det nåt på motorn mellan årsmodellerna på BB? skiljer effekten nåt? Är det insprutning på alla årsmodellerna?

-97 har 164 hk vet inte hur det är med 98:an.
Insprutningen kom -99 : 99-06 152hk
 

IronMike

Guest
9-3 Mike skrev:
2250015 Hej!

Jag har inga erfarenheter av någon av ovanstående mer än att jag åkt med på en Blackbird för längesedan när dom kom och var nya (var det -97?)

Hursom så går jag i tankarna att skaffa mig en ny hoj och det lutar mest åt BLackbird hållet. Jag vill ha åsikter och erfarenheter av er som kört elelr har någon av dessa hojar.

Tanken är mest att kunna ta med min sambo ut på lite helgutflykter men även kunna köra iväg med "boyzen" som kör R1 och Gixxer m,m utan att hamna på efterkälken osv.

Vad bör man se upp med på vilken modell? Ska man undvika någon årsmodell? Första årsmodellen? Vilken är det isåfall? osv.. Alla tips tar tacksamt emot..

Tanken är att inte lägga över 55' och jag har sett att dom hojarna börjar hamna i dom pengarna nu.

Jag är ny på forumet och ser fram emot att få lite hjälp... :tummenupp

Mvh

Mike
Inga problem med skjuts på R1a.... Det du vinner i körglädje ensam, borde vara värt mer än den lilla förbättrade åkkomforten en passagerare har på t ex hayabusa...
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Då är det mer effekt i dom tidigare juh... då vill man ha en sån... ;)

Jag kommer troligen inte att lägga dom pengarna som en Busa kostar dvs 70000kr och uppåt.. jag funderar på hoj runt 50-55' kr och Då verkar man få mest hoj för pengarna på en BB(?) Har hittat en -97a med 1200mil på mätaren som kostar 57000 tex..

Hursomhelst börjar abstinensen bli jävligt stor nu... :ätapiller Behöver nåt snabbt.... (mer än bilen då vill säga)
 

*Thunder*

Ralle
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Växjö
Hoj
GSX-R 1000 -01
9-3 Mike skrev:
2271239 Då är det mer effekt i dom tidigare juh... då vill man ha en sån... ;)

Jag kommer troligen inte att lägga dom pengarna som en Busa kostar dvs 70000kr och uppåt.. jag funderar på hoj runt 50-55' kr och Då verkar man få mest hoj för pengarna på en BB(?) Har hittat en -97a med 1200mil på mätaren som kostar 57000 tex..

Hursomhelst börjar abstinensen bli jävligt stor nu... :ätapiller Behöver nåt snabbt.... (mer än bilen då vill säga)

Mike på Thunders användare:

Nu har jag hittat min drömhoj tror jag... på Lördag förmiddag åker och och kollar på den... en -98 BB runt 3000mil, en ägare, under 60 000kr... weee...

Vi får se om den uppfyller mina önskemål på hur en sån hoj ska vara..

// Mike (på thunders användare)
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
9-3 Mike skrev:
2266155 Känns i slutändan som att jag blir lite inriktad på BB iaf... pga priset på dom och tillgängligheten...

Skiljer det nåt på motorn mellan årsmodellerna på BB? skiljer effekten nåt? Är det insprutning på alla årsmodellerna?
Välj Blackbirden, -97 o -98 har förgasare -99 och framåt har insprutning i övrigt samma motorer, hästkraftsantalet skiljer nog mest på papperet, jag åker en del med packning och fru bakpå och måste säga att man åker mycket bekvämt på Blackbirden men den är riktigt skoj att köra aktivt med också när man är själv, en sak man inte får glömma är försäkringspremien som är mycket fördelaktig i och med samarbetet mellan Honda och If, jag betalar 4800:- för min -98 och bor i Anderstorp, vad betalar man för en Busa?
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Hej hej igen!

Det blev ett köp iaf!!

Hittade en -98 BB med en ägare sen Sept -98. 3200mil på mätaren. Stora servicen gjord vid 3005mil. Killen som hade den var 48 bast och pedant. Stått inomhus på vintern. Har haft skydstejp på dom kända ställen som det brukar skava på, typ tank och precis vid bakre fotpinnarna för passagerare.

Nyvaxad och fin stog den och väntade på mig när jag kom. Fick med 2 skyddsöverdrag, ett ABUS lås till bromskivan och alla papper på servicar och dylikt... Hade inget att klaga på. Killen hade vårdat den som sitt barn. Precis en sån hoj jag letat efter.

Det blev 62mil första dagen (i lördags) varav 25 med frugan bak. Fan vilken skön hoj. Hade inte några känningar alls i kroppen igår (eller idag heller)... Och vilket as till att gå...

27638DSC00640.JPG
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Var hittar man shyssta slip-ons för rimliga pengar till min maskin?
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Tack Chrilleus!...

Nån som har åsikter om hjälmar o så?

Har siktat in mig på denna:

Nolan N84 Target VPS "Mattsvart"
bild28.jpg


Har fått riktigt bra pris på två nya såna. En till mig och en till frugan.
Någon som har erfarenhet av N84-serien?
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Den hjälmen är en sk. "plasthjälm", alltså med skal av polycarbonat, vilka inte rekommenderas att användas längre än 4-5 år. Jag skulle rekommendera dig att köpa en sk. Composithjälm vilka är gjorda av glasfiber eller en kombination av glasfiber och kolfiber/ samt andra "exotiska" material, dessa håller nästan dubbelt så länge samt är något bättre på att klara stötar än en plasthjälm. Den hjälmen du funderar på kostade ca 2200:- på touringbutiken, lägger du på 2-300:- så får du t.ex en KBC som har kompositskal samt en jävligt skön inredning. Jag har för mig att det är solljus (dagsljuset) som bryter ner plastskalet i snabbare takt än kompositskalet. Sedan ska du inte köpa en viss hjälm för att du får ett bra pris på den, du ska köpa en hjälm SOM PASSAR DITT HUVUD!!!
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jag hade hellre lagt till några hundralappar och köpt en glasfiberhjälm. Köper man en hoj för 55k borde man ha pengar till en ordentlig hjälm också.
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
mikekop skrev:
2340708 Den hjälmen är en sk. "plasthjälm", alltså med skal av polycarbonat, vilka inte rekommenderas att användas längre än 4-5 år. Jag skulle rekommendera dig att köpa en sk. Composithjälm vilka är gjorda av glasfiber eller en kombination av glasfiber och kolfiber/ samt andra "exotiska" material, dessa håller nästan dubbelt så länge samt är något bättre på att klara stötar än en plasthjälm. Den hjälmen du funderar på kostade ca 2200:- på touringbutiken, lägger du på 2-300:- så får du t.ex en KBC som har kompositskal samt en jävligt skön inredning. Jag har för mig att det är solljus (dagsljuset) som bryter ner plastskalet i snabbare takt än kompositskalet. Sedan ska du inte köpa en viss hjälm för att du får ett bra pris på den, du ska köpa en hjälm SOM PASSAR DITT HUVUD!!!

Jag har provat hjälmen och den känns riktigt bra på huvudet. Jag köper den inte för att jag får bra pris på JUST DEN. Jag får bra pris genom en kontakt på hela deras sortiment. Jag föll dock för denna både designmässigt, känslan OCH priset... Någon länk till KBC hjälmar då? Så jag kan kolla lite på dom.

Gör Nolan Composit-hjälmar oxå? Eller ska man kolla X-lite?


lorkan skrev:
2340727 Jag hade hellre lagt till några hundralappar och köpt en glasfiberhjälm. Köper man en hoj för 55k borde man ha pengar till en ordentlig hjälm också.

Ursäkta om det lät som jag fokuserade på priset. Priset har ingen stor betydelse i sammanhanget mer än att det är fint med rabatt. ;) Jag HAR en ok hjälm redan nu MEN anledningen till att jag ska byta är för att jag och frugan ska ha likadana (under förutsättning att den känns bra på henne oxå) och vi gillade båda utseendet. Testa och känna blir nästa steg..
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top