Beg hoj. Blackbird, ZX12R eller Busa?

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Uppdaterad:Beg hoj. Blackbird, ZX12R eller Busa?

Hej!

Jag har inga erfarenheter av någon av ovanstående mer än att jag åkt med på en Blackbird för längesedan när dom kom och var nya (var det -97?)

Hursom så går jag i tankarna att skaffa mig en ny hoj och det lutar mest åt BLackbird hållet. Jag vill ha åsikter och erfarenheter av er som kört elelr har någon av dessa hojar.

Tanken är mest att kunna ta med min sambo ut på lite helgutflykter men även kunna köra iväg med "boyzen" som kör R1 och Gixxer m,m utan att hamna på efterkälken osv.

Vad bör man se upp med på vilken modell? Ska man undvika någon årsmodell? Första årsmodellen? Vilken är det isåfall? osv.. Alla tips tar tacksamt emot..

Tanken är att inte lägga över 55' och jag har sett att dom hojarna börjar hamna i dom pengarna nu.

Jag är ny på forumet och ser fram emot att få lite hjälp... :tummenupp

Mvh

Mike
 
Last edited:

*Thunder*

Ralle
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Växjö
Hoj
GSX-R 1000 -01
9-3 Mike skrev:
2250015 Hej!

Jag har inga erfarenheter av någon av ovanstående mer än att jag åkt med på en Blackbird för längesedan när dom kom och var nya (var det -97?)

Hursom så går jag i tankarna att skaffa mig en ny hoj och det lutar mest åt BLackbird hållet. Jag vill ha åsikter och erfarenheter av er som kört elelr har någon av dessa hojar.

Tanken är mest att kunna ta med min sambo ut på lite helgutflykter men även kunna köra iväg med "boyzen" som kör R1 och Gixxer m,m utan att hamna på efterkälken osv.

Vad bör man se upp med på vilken modell? Ska man undvika någon årsmodell? Första årsmodellen? Vilken är det isåfall? osv.. Alla tips tar tacksamt emot..

Tanken är att inte lägga över 55' och jag har sett att dom hojarna börjar hamna i dom pengarna nu.

Jag är ny på forumet och ser fram emot att få lite hjälp... :tummenupp

Mvh

Mike


Här kommer lite hjälp från en av "Boyzen" haha. Köp en Retta! Fast det är inte att rekomendera att köra runt med Sara på, det kan jag lova=) Petra tycker sådär, om sittställningen på hojjen.

/Ralle
 

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Kör en zx-12r är jättenöjd med den. Flickvännen sitter bra på den. Hon är i och för sig modell mindre. Ska åka på europasemester med den i sommmar. Man hinner också med en och annan literhoj.
 

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sandviken, Boänge
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
9-3 Mike skrev:
2250015 Hej!

Jag har inga erfarenheter av någon av ovanstående mer än att jag åkt med på en Blackbird för längesedan när dom kom och var nya (var det -97?)

Hursom så går jag i tankarna att skaffa mig en ny hoj och det lutar mest åt BLackbird hållet. Jag vill ha åsikter och erfarenheter av er som kört elelr har någon av dessa hojar.

Tanken är att inte lägga över 55' och jag har sett att dom hojarna börjar hamna i dom pengarna nu.


Mike

Jag hade riktat in mig på en BlackBird då jag tycker att det är den snyggaste av de 3, men efter några mil provtur så inser jag att det är för lite karaktär över den, min åsikt ungefär som att åka Volvo, dessutom tycker jag att den inte gick speciellt bra.
Sedan var det ZX12 som jag hade testat ensam och var mycket förstjust i, underbar motor och effekt som räcker till, men då satt frugan illa på den samt att den vibrerade en hel del.
Och efter det var det bara Hayabusan kvar att testa, lånade polarns -99a och körde själv en kväll och tyckte att den var svår att svänga med ( åkte på den tiden gammel gixxer vilken svängde själv :) ) nästa kväll var frugan med och vi åkte några mil och efter sa hon att en sådan skall vi ha,,, och jag var inte svår att övertala
:D
Några veckor senare hämtade jag en 03:a uttagen 04:a i Skåne och har nu kört drygt 1300mil på den och är kanon nöjd. Har gått ned till 180 däck ibak vilket jag tycker gjorde den mera lättsvängd.

Så ut och testa och glöm inte att ta med frugan!!
Lycka till, berätta gärna för oss sedan när du köpt en Hayabusa :hihi

//Lasse
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
strom_robert skrev:
2250038 Kör en zx-12r är jättenöjd med den. Flickvännen sitter bra på den. Hon är i och för sig modell mindre. Ska åka på europasemester med den i sommmar. Man hinner också med en och annan literhoj.

Vad har du för årsmodell? Nåt man bör se upp med?..

(Min flikka är oxå modell mindre.. 167 lång och 50kg.. är aldrig några problem, som en ryggsäck ungefär.. hehe...)


lpdata skrev:
2250051 Jag hade riktat in mig på en BlackBird då jag tycker att det är den snyggaste av de 3, men efter några mil provtur så inser jag att det är för lite karaktär över den, min åsikt ungefär som att åka Volvo, dessutom tycker jag att den inte gick speciellt bra.
Sedan var det ZX12 som jag hade testat ensam och var mycket förstjust i, underbar motor och effekt som räcker till, men då satt frugan illa på den samt att den vibrerade en hel del.
Och efter det var det bara Hayabusan kvar att testa, lånade polarns -99a och körde själv en kväll och tyckte att den var svår att svänga med ( åkte på den tiden gammel gixxer vilken svängde själv :) ) nästa kväll var frugan med och vi åkte några mil och efter sa hon att en sådan skall vi ha,,, och jag var inte svår att övertala
:D
Några veckor senare hämtade jag en 03:a uttagen 04:a i Skåne och har nu kört drygt 1300mil på den och är kanon nöjd. Har gått ned till 180 däck ibak vilket jag tycker gjorde den mera lättsvängd.

Så ut och testa och glöm inte att ta med frugan!!
Lycka till, berätta gärna för oss sedan när du köpt en Hayabusa :hihi

//Lasse


Då är det ju bara en sak som jag har problem med.. Busan är så ruskigt f-u-l i mina ögon.. men det är ju olika för alla.. Man kanske ändrar sig när man väl kört den, det är ju dock känslan som är viktigast ihop med sittkomfort osv..

Vad var det med Blackbirden som saknade karaktär? Dom säger att motorn är helt underbar på den juh..??
 
Last edited:

900rr

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Dalarna Borlänge
Hoj
Fireblade 98
Har haft en zx12r en rolig landsvägshoj men inte lika rolig på kurviga vägar kräver sinn man om man vill åka fort och svänga samtidigt..Men rakt fram går den utav bara helv....... Inte många som hänger med. Gick riktigt bra att skjutsa på .Men min fireblade inbjuder till mycket mera buskörning :D Lite mera banhoj bara vicka ner och åka med..... :tummenupp har inte provat blackbirden men är bra sugen saknar lite av farten på stora vägen :D Hayabusan javisst men inte lika snygg..... :yoparty
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
En fråga är ju hur stor man är själv. Jag sitter helt uselt på Hayan då jag är 187 ståtliga... dock sitter man som gjuten på 12:an.

Vad jag snappat upp är det väl täta ventilkoller på 12:an vilket kostar multum...
Blackbirden har jag noll koll på. Om boysen kör så fort att du inte hinner med med en 12:a men däremot med en busa eller vice versa så kör dom bra fort...

Jag har bara en slö twin men kan inte minnas sista gången jag hamnade på efterkälken pga. effektbrist...

/Felix
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Felix skrev:
2250067 En fråga är ju hur stor man är själv. Jag sitter helt uselt på Hayan då jag är 187 ståtliga... dock sitter man som gjuten på 12:an.

Vad jag snappat upp är det väl täta ventilkoller på 12:an vilket kostar multum...
Blackbirden har jag noll koll på. Om boysen kör så fort att du inte hinner med med en 12:a men däremot med en busa eller vice versa så kör dom bra fort...

Jag har bara en slö twin men kan inte minnas sista gången jag hamnade på efterkälken pga. effektbrist...

/Felix


Hej!

Isåfall är jag ännu lite ståtligare :tungan 189cm lång och 86kilo tung.
Jag är nog inte så rädd att kanske inte hänga med dom, det är därför jag väljer mellan 3 effektstarka hojar. Jag vill dock kunna kombinera racehelger med glidarhelger med frugan på bönpallen och ändå sitta bekvämt..
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
ZX12 har jag tyvärr aldrig kört men Blackbird och Busa har jag lagt lite mil med. Jag skulle aldrig nånsin välja en Blackbird före en Busa. Busan är chassiemässigt ljusår före, och motorn är goare med mer tryck överallt, Blackbirden är inte så extremt pigg som man kan tro. Personligen sitter jag bättre på busan, är 186cm lång.
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Har inte kört zx12 så den kan jag inte säga något om.

Däremot så kan jag säga såhär om blackbirden, man sitter bra på den, passageraren likaså. MEN... Motor har inte lika mycket karaktär som en busa. Du kommer älska vridet från hayabusan.
Många här(läs sporthojsfantaster !? ) verkar tycka att busan är ful. Däremot så tycker folk som inte själva har hoj om busan utseende. Många har spontant kommit fram till mig och sagt att den är snygg.
Tror inte du behöver bekymra dig om ev. fel osv ... Det är bra hojar genom alla årgångar, man ska nog kolla in det allmänna skicket på objektet istället.

Min tips till dig är, köp hayabusa (fast å andra sidan kanske jag inte är helt opartisk) :)

Dina gixxer och retta vänner kommer inte köra ifrån dig.. (så länge vägen är någorlunda rak :D )

Lycka till med sökandet.
/ Jörgen
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Oj, att det var så många som föresrpåkar busan... jag hade nästan räknat bort den.... :rolleyes:

Någon som vet nåt fint exemplar eller kan tipsa om någon annons? hur ska busan servas då? Hur ofta osv? Kom ihåg max 55' om det går att hitta nån busa därikring?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har bara kört busan. Underbar hoj.
Iallafall för föraren. Fick höra efter att jag skjutsat en kompis att man satt som en kasse skit bakpå. Hon klagade på att min och hennes hjälm hamnade i samma höjd så hon fick spänna sig hela tiden för att dom inte skulle slå ihop. Hon är iförsig ganska lång (175 - 180 nånting kanske?) så det kanske är bättre om man har "normal" tjejlängd.
 

9-3 Mike

Min egen chef!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Jag ser nu när jag kollat runt lite att Busan inte ryms inom mina ekonomiska ramar......

Då återstår Blackbirden eller ZX12R? :va
 

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
9-3 Mike skrev:
2250054 Vad har du för årsmodell? Nåt man bör se upp med?..

(Min flikka är oxå modell mindre.. 167 lång och 50kg.. är aldrig några problem, som en ryggsäck ungefär.. hehe...)

Min flickvän är också i den storleken och hon har inte klagat då har vi ändå kört dagsturer på ca 50 mil. Jag har en 00 och är som sagt var jättenöjd med den, har inte haft några problem hittils. Dom ligger hyfsat i pris också, försäkringen är ok, jag betalar 5800:- helår/hel. Jag tror du blir nöjd med den. Jag tycker dessutom det är den snyggaste av dem tre du listar. Själv har jag lite tailguard och miniblinkers. Det är hyffsat drag i den också.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har haft en BB -98 (förgasare 97-98). I övrigt i princip likadan till 2006. Jag har varit jättenöjd.
Många har sina egna åsikter så man får nog sålla och bilda sig en egen efte lite egna provkörningar och kontroller.
Vilken storlek förare o passagerare är kan spela ganska stor roll.
Busan och ZX-12 har lite bättre kurvegenskaper än BB.
BB tar i med sina fotpinnar ganska tidigt.
ZX kan kanske ha lite tunnare bottenregister än BB, men skjuter på mer längre upp i registret tror jag. Har tyvärr inte kört ZX.

Körkomforten vinner nog BB. Jag trivs ypperligt på min, men jag har byggt om sadeln (lite lägre och bättre stöd). Kört flera långtouringar. Passagerare sitter mkt bra o bra stoppning.
Busan går också bra att köra touring med, dock lite lägre styrhöjd (något mer framåtlutad körning). På Busan sitter passagerare nästan lika bra som på BB tror jag (bra stoppning). ZX vet ej, men passagerare ser ut att få en hemsk benvinkel.

BB är sämst på kurvig väg.

Busan är nog den mest allsidiga av dessa. Kan rekommendera trots att jag har BB. Beror på vad man ska ha den till.
Jag kan tänka mig en ZX också (snyggaste), men den föll ut pga dålig att skjutsa på.

Effektbrist kommer du inte att lida av på någon. BB har åkte jämnt med en Busa, men sen finns det de som säger att det inte är möjligt.

Double-bubblekåpglas kan jag rekommendera till BB.

Dual-breakbromssystemet på BB såg inte jag som nån nackdel, förutom att byte vätska (verkstad gjorde det åt mig).
Hade inga ovanliga fel. Ventilkontroll vid 2400 mil (behövde ingen justering), körde sedan till 5000 mil utan problem.

Kolla med Hondaförsäkr hos IF-4850 kr för mig. Alternativt Länsförs 6400 kr.

Lycka till!
 

renegade

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
05 turbobusa
lpdata skrev:
2250051 Jag hade riktat in mig på en BlackBird då jag tycker att det är den snyggaste av de 3, men efter några mil provtur så inser jag att det är för lite karaktär över den, min åsikt ungefär som att åka Volvo, dessutom tycker jag att den inte gick speciellt bra.
Sedan var det ZX12 som jag hade testat ensam och var mycket förstjust i, underbar motor och effekt som räcker till, men då satt frugan illa på den samt att den vibrerade en hel del.
Och efter det var det bara Hayabusan kvar att testa, lånade polarns -99a och körde själv en kväll och tyckte att den var svår att svänga med ( åkte på den tiden gammel gixxer vilken svängde själv :) ) nästa kväll var frugan med och vi åkte några mil och efter sa hon att en sådan skall vi ha,,, och jag var inte svår att övertala
:D
Några veckor senare hämtade jag en 03:a uttagen 04:a i Skåne och har nu kört drygt 1300mil på den och är kanon nöjd. Har gått ned till 180 däck ibak vilket jag tycker gjorde den mera lättsvängd.

Så ut och testa och glöm inte att ta med frugan!!
Lycka till, berätta gärna för oss sedan när du köpt en Hayabusa :hihi

//Lasse
Kan bara instämma med tidigare talare,men köp en som är fullutrustad med turbo isf :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Felix skrev:
Vad jag snappat upp är det väl täta ventilkoller på 12:an vilket kostar multum...

Vad jag har hört är det stora problemet är att motorn behöver sänkas för att komma åt att mäta på alla ventiler... eller åtminstone är det den rekomenderade metoden, det påstås att det finns folk som lyckas utan denna manöver men på verkstäder som följer boken till punkt och pricka så kostar kontrollen/justeringen $$$$$$$

Vet åtminstone en som sålde sin zx12r på grund av skenande servicekostnader men har du en verkstad som fixar utan att sänka motor så torde det inte bli dyrare än för andra hojar.
 

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sandviken, Boänge
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
renegade skrev:
2250408 Kan bara instämma med tidigare talare,men köp en som är fullutrustad med turbo isf :)

Du skall veta att jag på allvar börjat kolla på turbo till min buse nu,,,, blir det skillsmässa nu så får du skrota planerna på stall för då flyttar jag och busen in där :D :D :D
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top