Beg. crossfråga.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag funderar på cross, minst 125cc då jag är lite tung för en 80cc och vill ha lite drag.
Vilket märke/modell är att satsa på?
Prisklassen från 5000-10000kr.
Svagheter?
Fördelar?
Reservdelskostnader?
Har för mig att vissa hojar har 19" bak, är det nån skillnad i pris på däcken?

sEiKo skrev:
Jag funderar på cross, minst 125cc då jag är lite tung för en 80cc och vill ha lite drag.
Svagheter?
Fördelar?
Reservdelskostnader?

Köp någon gammal japan, alltså inte cagiva, ktm. Har hört att det är lättare att hitta delar till japsarna + att de håller bra kvalitet.
Kolla svinglager, länkagelager till bakstötdämparen, packboxar på motor och gaffel mm. När var kolven senast bytt? Kostar ca 1000kr och bör bytas regelbundet. Skruva loss vänster motorkåpa så att du kommer in till svänghjulet, prova sedan att rucka svänghjulet upp och ner för att känna efter glapp i ramlagren. Provkör och lyssna efter missljud (kan ibland vara svårt att urskilja missljud från den råa gången)

Kan tillägga att jag köpte en cr125 -88 för 4500. Kände att det var lite glapp i ramlagren, så nu är motorn renoverad, kolv beställd och ramen nylackad. Crossen står mig väl i 6000 efter renovering. Dessutom har jag nu skaffat mig en massa erfarenhet av 2-t mekande. :tummenupp

Lycka till med ditt köp :jäs

sEiKo skrev:
Svagheter?
Fördelar?
Reservdelskostnader?

Ja, du vill ha minst 125cc
För 5-10kkr, bör du nog satsa på ngn av de fyra Japanska, modell är mindre viktigt det är skicket du får gå på.. Hjul-, sving-, styrlager tar mkt stryk på en cross kolla noga, hellre dåliga hjullager än svinglager då hjullagerna oftare är rena standardlager man kan köpa på momentum..
Hur länge har kolven gått, vet tidigare ägare inte, vill du nog inte köpa hojjen..
Priser på delar är i princip samma rakt av..
Generellt sett är det oftast bara endurohojjar som har 18", alla crossar jag har träffat har 19"..
däckspriser, ja det varierar mer med kvalitet och märke än storlek.
Lycka till!!

Tror nog det är 18" på de hojar i den prisklass du söker. Har fått för mig att 19" på crossar kom någon gång mot början/mitten av 90 talet.

Köp min, 9000, går lite muppigt pga fel bestyckning, har munstycken, dock inte orkat pilla med den.

FreddaAbborre skrev:
Tror nog det är 18" på de hojar i den prisklass du söker. Har fått för mig att 19" på crossar kom någon gång mot början/mitten av 90 talet.

Kan stämma, jag hade 19 på min 250 -93, och 18 på min cr 125 -88. Tror det brukar skilja mellan enduro och cross...

Som sagt kolla allt noga, men framförallt provkör helst på bana och en bra stund. Kostar en hel del att repa upp. Men man kan inte räkna med att få att heller för 5-10K dock kan man pruta :) Frågar du om kolven är risken att du får standardsvaret, NEE den är bra har max gått 15h.

Solid snake skrev:
Köp min, 9000, går lite muppigt pga fel bestyckning, har munstycken, dock inte orkat pilla med den.

9000 du köpte den ju av mig för 7500 :rofl

Var beredd på att du kommer få skruva mycket.. Gamla crossar faller isär

Anton_Ljunghusen skrev:
9000 du köpte den ju av mig för 7500 :rofl

Var beredd på att du kommer få skruva mycket.. Gamla crossar faller isär

HÅLL KÄFTEN!!! Försöker ju göra en deal här så kommer du o sabbar allt!

Moppefjun! :huvet :mad: :fatta!

Btw så såg den förjävlig ut när jag köpte den, har bland annat rengjort hela skitet och målat om ramen.

Trodde inte att ett stycke metall kunde bli så skitit. :3freak

Solid snake skrev:

Btw så såg den förjävlig ut när jag köpte den, har bland annat rengjort hela skitet och målat om ramen.

Tyvär men du kan inte räkna med att få tillbaka pengarna på det du gjort/gör.. Nu ska jag sluta sabba tråden :)

köp min honda cb250r 89. 20h gammal kolv. nya vattenpumps packningar/packboxar. ge mig 7500 och den är din!

Solid snake skrev:

Ja en rengöring är ju säkert värd 1500:- :va :rolleyes:

sEiKo skrev:
Svagheter?
Fördelar?
Reservdelskostnader?

Fastnade för "vill ha lite drag" och 125cc. Hade en kort crosskarriär varvid jag först inhadlade en 125:a, sålde den på stört. Gick ju för fan knappt framåt... Sen blidde det en 250, jisses vilken skillnad! Borde väl gå att få tag på nån 250 för den summan också, gör inte samma misstag som mig.

19" crossdäck är vanligast och billigst. På de flesta 125-250 crosshojar sitter det 19" oavsett års. Lite större hojar & endurohojar brukar ha 18". T.ex cr 500 har 18".

Svagheter?

Allting. Köper du en hoj för 5 lök får du först skruva i 50-60 timmar och lägga ner 5-6 tusen i delar. Sen har du en hoj som funkar.

Köper du en hoj för 10 lök får du lägga ner också 5 lök i delar men kanske skruva i 30-40 timmar för att få den i mina ögon "körbar".

Reservdelar.

Orginal är svindyrt, och vissa grejor blir man tyvärr tvungen att köpa orginal. Men det finns välidgt mycket pirat. Inte bara vanliga slitdelar utan mycket annat.

Desto nyare hoj desto mer piratdelar finns det. Alltså billigare i slutändan.

Mitt tips är cr 125 93-97, om du ska ha gammal hoj så att säga. Dessa för du få för ca. 10 lök.

De är väldigt moderna för sin ålder.

Saken är den att jag avskyr egentligen honda, så jag rekomenrade inte hojen därför. Men som sagt, de är moderna för sin ålder och är en bra cykel.

Kan pm:a om du undrar nåt mer. Har ändå åkt cross i snart halva mitt liv, så jag vet ju på ett ungefär hur det funkar. :yoparty

Suomalainen skrev:
Fastnade för "vill ha lite drag" och 125cc. Hade en kort crosskarriär varvid jag först inhadlade en 125:a, sålde den på stört. Gick ju för fan knappt framåt... Sen blidde det en 250, jisses vilken skillnad! Borde väl gå att få tag på nån 250 för den summan också, gör inte samma misstag som mig.

Om man vet hur man åker cross så går det att åka fort på 125 cc.

Full gas, vänta 1 sekund sen dumpar du kopplingen.

Sen släpper du inte gasen helt enkelt. Slirar på kopplingen istället..I stort sett iaf. :7peta

Jag håller med Micke.. Satsa på nått nyare, annars blir det massa skruva och reservdelskostnader.. Det lönar sig i längden...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!