Beg. crossfråga.

jag köpte en 89as yamaha yz 250 för ca 4 år sedan för 8500...
skulle aldrig ge mer än 5 för den årsmodellen nu... sålde den dock för 9200 utan att ha gjort nånting åt den :)

Köp en 250cc, ingen 125cc den tröttnar du på efter en dags körning , lovar dig det !!! :yoparty

Vad som helst kan ju i princip hända på en cross. Jag hann inte ens äga min cross en hel dag innan cylinder/kolv/ramlager skar och dessutom så sprack svänghjulet och tändplattan och spolarna vart demolerade......inte billigt direkt börjar snart få ihop den,har bara inne en grej som ska fixas på en verkstad och dom har inte blivit klara på 1,5månader :fatta!

Finns tydligen en massa vältränade 250 åkare här på forumet. Testa du en 125:a först då en 250 säkert blir alldeles för jobbig att köra iaf för mig. Jag kör fortare på en 125 än en 250, men framförallt längre. Men sen har man ju sjukt dålig kondis osså. :tummenupp

Köp en så ny 250 som möjligt, de håller bättre då de varvar mindre och du inte slirar lika mycket på kopplingen. För en nybörjare är de mycket snällare också då en 125:a måste köras mycket mer aggressivt där 250:n bara kan rulla fram på en för hög växel och klara sig ändå.

Var inte rädd för att köpa en tävlingskörd cross. Även i de prisklasserna du kollar på, även om jag rekommenderar att du använder hela reparationsbudgeten till inköpet, finns det hojar som går i motionstävlingar. Många gör misstaget att tro att de hojarna är helt slut men det är tvärtom, de underhålls mycket bättre än bushkörda hojar.

Last edited:
<micke> skrev:
Om man vet hur man åker cross så går det att åka fort på 125 cc.

Full gas, vänta 1 sekund sen dumpar du kopplingen.

Sen släpper du inte gasen helt enkelt. Slirar på kopplingen istället..I stort sett iaf. :7peta

Med en 250 behöver du inte krångla... vrid på rullen och gruset sprutar utav bara fan! En 125 är ungefär som när man hade 5½ på moppen... :pannkyss

250 är det som lockar mest, mycket vrid vid lägre varv måste ju innebära längre hållbarhet?
Vilket utav dom japanska märkena är att rekommendera?
Honda har jag bäst erfarenhet av.
Tack för svaren!

Du får räkna med trubbel i dem prisklasserna vilket märke du än väljer men Honda är ett bra val. :tummenupp

sEiKo skrev:
250 är det som lockar mest, mycket vrid vid lägre varv måste ju innebära längre hållbarhet?
Vilket utav dom japanska märkena är att rekommendera?
Honda har jag bäst erfarenhet av.
Tack för svaren!

Hade som sagt en 250 innan, den var underbar och hade kraft så det räckte och blev över, skitskoj att gasa upp på bakhjulet eller bara tokgasa på en grusväg. Men eftersom man aldrig blir nöjd, så bytte jag ner mig till en 125 eftersom jag saknade smidigheten hos en 125. Banan jag brukar köra på (liten inne i skogen) passar en 125 bättre.

Köp det du får tag på. Det är j-vlar kul att köra 125 också.

Suomalainen skrev:
Fastnade för "vill ha lite drag" och 125cc. Hade en kort crosskarriär varvid jag först inhadlade en 125:a, sålde den på stört. Gick ju för fan knappt framåt... Sen blidde det en 250, jisses vilken skillnad! Borde väl gå att få tag på nån 250 för den summan också, gör inte samma misstag som mig.

Konstigt att dom inte går framåt när min kompis vann en sträcka på 4-dagars med sin 125:a... Och om det är någon tävling där du behöver lite effekt så är det väl en sådan offroad tävling... Det är nog vem som håller i styret som räknas :rolleyes:

PS. Även den enda 125:an i tävlingen det året... DS

Stolten skrev:
Konstigt att dom inte går framåt när min kompis vann en sträcka på 4-dagars med sin 125:a... Och om det är någon tävling där du behöver lite effekt så är det väl en sådan offroad tävling... Det är nog vem som håller i styret som räknas :rolleyes:

PS. Även den enda 125:an i tävlingen det året... DS

Jag blev ifrånåkt av en hel bunt med 125:or... inte det jag menade. Bara att vill man ha EFFEKT som han skrev i inlägget så har en 250 brutalt mycket mer helt enkelt! Så det så.. :b

100ggr roligare när det verkligen händer saker när man vrider på rullen...

Suomalainen skrev:
Jag blev ifrånåkt av en hel bunt med 125:or... inte det jag menade. Bara att vill man ha EFFEKT som han skrev i inlägget så har en 250 brutalt mycket mer helt enkelt! Så det så.. :b

Japp, de förstås..

Suomalainen skrev:
Nja, jag tycker det är roligare när man får kämpa lite mer för att hålla farten uppe... Smaksak tror jag...

Suomalainen skrev:

Exakt hur kort var den crosskarriären? Jag får inte ihop mycket av det du skriver... Vad är det som händer mer när man vrider på rullen med en 250 om 125:or ändå kör ifrån en? :D

Om du tänkt åka på bana, köp så nytt som det bara överhuvudtaget är möjligt. Roligare åkmässigt och mindre skruva, det är ju åka man vill, inte skruva, aight!??

Ska du bara elda längs grusvägar så gör det detsamma bara det inte är helt skrotfärdigt.

Och kom ihåg, crosshojar rasar, oavsett årsmodell och gångtid. Hade en kx250-97 som rasade efter en halv säsong. Ja den var ny, kanske hade gått 12h. För ett par är sedan hade min garagepolare tagit ut en ny yz426, som lådan höll en halv säsong på...

Jag har åkt både 125 och 250 och tycker att det är roligt med bägge, det är lite olika åkstil bara. Åker bara bana och upplever det jobbigare att åka riktigt fort på 125, eftersom det är full attack hela tiden. 250 däremot är lite lättare eftersom det är bättre vrid över ett större register och du slipper dansa steppdans på växelspaken.

En annan fördel är att både kolvar och koppling räcker längre.

hoppas det inte är OT men..... Jag är ute efter en 250 crossmotor till ett gokart bygge. är det någon som har eller känner någon som har en motor så hör gärna av er!!
Ungefär hur mycke får man ge för en crossmotor?

von reisen skrev:
Exakt hur kort var den crosskarriären? Jag får inte ihop mycket av det du skriver... Vad är det som händer mer när man vrider på rullen med en 250 om 125:or ändå kör ifrån en? :D

Uppenbarligen längre än din... Då jag vet att bara för att det händer mer när man vrider på rullen betyder det inte att man är snabbast runt banan. Däremot roligare... (enligt min smak)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!