Beg 530 kedja och nytt nitlås av annat märke, kombinera?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har monterat bort en EK 530 x-ring kedja på hojen, och har nu köpt ett Biltema x-ring 530 nitlås som jag tänkte använda för att nita ihop kedjan igen, efter en djup kontroll och jämförelse att dessa passar ihop.

Har läst andra trådar om att samma kedjetyp, kan ha olika lås beroende på fabrikat.

Tjockleken på länkar, x-ringar, längd på pinnarna (de som är nitade) stämmer överens exakt. Draghållfastheten på Biltema-kedja/lås och EK-kedjan är jämnlika enl spec.

Det som skiljer något är tjockleken på pinnarna.
Mätte en som jag pressat ur till 5, 37 mm och pinnarna på Biltema-låste är 5,32
Hålet i rull-länken är 5,40 mm

Känner inget direkt glapp när jag sätter i låset i rullen, litet litet spel kanske.
X-ringar eliminerar detta lite tror jag när allt är på plats.
Men vet ju inte säkert förens den är nitat med båda länkarna på plats

Är det bara å nita å köra eller vad tror ni?

Tänkte byta drev och kedja lite längre fram dock.

Last edited:
Det där är ju ett ganska omtvistat ämne. Jag har gjort som du en gång för länge sedan, använt ett Biltemalås på en EK-kedja och det funkade de hundra mil jag körde innan jag sålde hojen. Var dock på en motor med 50-60 hästar i.

Jag gjorde det för jag hade inte några direkta val och behövde få på kedjan snabbt. Skulle jag göra det igen? Tror inte det.
När man funderar på vad som kan hända vid kedjebrott känns det inte så inbjudande och ta onödiga risker. Antar att du inte behöver köra precis nu eller imorrn, så jag skulle beställa ett EK-lås och vara på säkra sidan.

Värt att nämna är också att Biltemas nitlås (när jag senast kollade) inte är av typen hålnit så de nitverktyg som man har i de flesta fall fungerar inte, inte heller det nitverktyget de själva säljer. Kan vara annorlunda idag, men det var så för ett par år sedan iaf om jag inte minns fel.

Det där är ju ett ganska omtvistat ämne. Jag har gjort som du en gång för länge sedan, använt ett Biltemalås på en EK-kedja och det funkade de hundra mil jag körde innan jag sålde hojen. Var dock på en motor med 50-60 hästar i.

Jag gjorde det för jag hade inte några direkta val och behövde få på kedjan snabbt. Skulle jag göra det igen? Tror inte det.
När man funderar på vad som kan hända vid kedjebrott känns det inte så inbjudande och ta onödiga risker. Antar att du inte behöver köra precis nu eller imorrn, så jag skulle beställa ett EK-lås och vara på säkra sidan.

Värt att nämna är också att Biltemas nitlås (när jag senast kollade) inte är av typen hålnit så de nitverktyg som man har i de flesta fall fungerar inte, inte heller det nitverktyget de själva säljer. Kan vara annorlunda idag, men det var så för ett par år sedan iaf om jag inte minns fel.
Tack för ett riktigt givande svar! Bra att du uppmärksammade mig på det där med hålnit, hade missat det helt. Misstänker att Biltema-niten/pinnen är en sk quad-stake nit.

Hittade bara ett verktyg som klarar det när jag googlade, och det var Motion pro´s som hade en modell som ska klara båda typer.

Så att försöka nita Biltema-låset med deras egna verktyg,(det som jag har) går nog inte bra.
Har vänt mig till stället där jag köpte EK-kedjan ang ett EK-lås nu, och väntar på svar.

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...