bedrägeri fast bakvänt??..

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Någon mer än mig som råkat ut för detta...?

Jag la nyligen ut en annons på blocket, för att sälja en motorcykel.
Kort därpå, ca 20min, så får jag ett sms med texten; typ- "jag gillar skicket på din motorcykel, hur mycket är du villig att sälja den för. maila mig på xxxxxxx så vi kan komma överens om ett pris" avsändare ett konstigt namn, inget telefon nummer. namn= samma som mailadress nästan.

Jag svara lika snabbt och säger som det är och talar om vad lägsta pris är.
Får ett blixtsnabbt svar där personen tackar för svar och frågar om paypal konto så ska han sätta in pengar omgående utan dröjesmål. Han frågar också efter hemadress för att kunna få motorcykel upphämtad av fraktbolag för att frakta den till hans adress i USA....

Wooot!? ska han sno den eller? :P

Givetvis står inte motorcykel och jag på samma adress...

Be att få "cold hard cash" och inte paypal. Då är du säker.

Jag tror att han tyckte att din hoj är såpass fin att han osett ger dig det pris du begär utan knussel och bara väntar på att få föra över pengar till dig för att senare kunna hämta sin nyförvärvade hoj medan du semestrar upp de pengar du fått av honom.

Jag tror att han tyckte att din hoj är såpass fin att han osett ger dig det pris du begär utan knussel och bara väntar på att få föra över pengar till dig för att senare kunna hämta sin nyförvärvade hoj medan du semestrar upp de pengar du fått av honom.

mm det tror jag med... :glömdet

Men verkar ändå drygt att de gör så lätt för sig?..
Borde man anmäla eller inte?

mm det tror jag med... :glömdet

Men verkar ändå drygt att de gör så lätt för sig?..
Borde man anmäla eller inte?

Det skadar aldrig att göra en anmälan även om det för tillfället inte finns något att anmäla:
- "Hej polisen, det är en snubbe som vill köpa min hoj och det är väl lite skumt!?"

....Problemet är ju att du inte har något att anmäla förrän det är för sent.

Skickar de bara ut till tillräckligt många så är det till slut någon som går på det...
- Vaddå, paypal är väl säkert?!

Finns en uppsjö av olika sätt att genomföra bluffarna på men enkelt sammanfattat kommer man långt med följande mantra:
- "Låter det för bra för att vara sant är det med säkerhet heller inte sant!"

Det skadar aldrig att göra en anmälan även om det för tillfället inte finns något att anmäla:
- "Hej polisen, det är en snubbe som vill köpa min hoj och det är väl lite skumt!?"

massa text..[/I]

Sant sant.. Dumt att många antagligen får sina hojar stulna på detta sätt dock då de säkert uppgett sitt telefon nummer som står på samma adress som motorcykel osv..

Sant sant.. Dumt att många antagligen får sina hojar stulna på detta sätt dock då de säkert uppgett sitt telefon nummer som står på samma adress som motorcykel osv..

Fast många gånger är hojen/bilen/objektet helt ointressant för bluffaren. Istället får du vad som ser ut som en överföring som är nån tusing högre än avtalat belopp. Förtvivlad ber då köparen dig att betala in överskjutande summa till honom och när detta är gjort upptäcker du att den första överföringen bara var en bluff. ....typ så.... Någon annan kan säkerligen redogöra för själva förfarandet och de tekniska detaljerna...

hehe precis så var det.. var ju tvungen att spinna vidare på konversationen med honom. han har faktiskt satt in 10 loppor extra nu som han ber mig skicka med /till fraktbolaget :P

Det bör ju vara omöjligt att bli lurad så länge du inte skickar hojen innan du fått ut alla pengar i handen.

Fast hur som helst skulle jag anmäla direkt nu i alla fall. Han verkar ju onekligen vara en lurendrejare.

mm har fattat vad det går ut på nu.
Men hade det varit lokala i sverige hade de ju kanske kunnat leta upp adress där mc ska stå (genom att söka på tele nummer mm) plocka hojen å bara dra.. dock inte hojen utan pengar de verkar vara ute efter så..

å det känns rätt menlöst att anmäla.. varför ska man? ingen kommer ju göra ngt åt det ändå..

Varför ta den onödiga risken och sno en hoj (för att inte tala om att det kostar i logistik, soppa, tid etc) när man kan sitta på kammarn och rippa folk på ett par tusen i taget. Släng ut 50 krokar en dag, få napp på 2 och du har gjort 4 lax utan att lämna rummet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park