Bedrägeri av mc-firma!?

Kan ju tillägga att firman offerterat en arbetskostnad på 650 kronor i timmen vilket jag vet inte är billigare än till en privatperson.

Ok, fel av mig. Där jag jobbade fick vi lite mindre betalt av FB.
Tänk också på att det kostar tid att skriva en offert, man måste kolla alla fel och leta upp beställnin gsnummer på alla delar och JA det tar längre tid än de flesta tror.

Alla bytade delar i försäkringsärenden måste lagerhållas av firman i 3 månader så att FB kan kolla om de vill.

Det känns som ärendet är uttömt i denna tråd, nu återstår bara ältandet.
Jag var för sen, andra hann före mig med bra synpunkter. Förlåt.

Ok, fel av mig. Där jag jobbade fick vi lite mindre betalt av FB.
Tänk också på att det kostar tid att skriva en offert, man måste kolla alla fel och leta upp beställnin gsnummer på alla delar och JA det tar längre tid än de flesta tror.

Alla bytade delar i försäkringsärenden måste lagerhållas av firman i 3 månader så att FB kan kolla om de vill.

Det känns som ärendet är uttömt i denna tråd, nu återstår bara ältandet.
Jag var för sen, andra hann före mig med bra synpunkter. Förlåt.

Tycker att det blev en rolig diskussion. :-)

Vicken jobbig Bror Duktig diskussion....Fäll ut pungen och landa!

Låt mig gissa, Pysch jobbar på MC firma och brukar få ta sånt som blir "över"?

Jag har jobbat så att jag har haft insyn, många bilfirmors "krockhage" används som reservdelsupplag för både kundjobb och anställdas hobbymekande.

Det skickas aldrig en bil med full tank eller bra däck till skroten, det ser personalen till, likväl som att ett oskadat slipon byts ut mot ett repigt och fult innan en hoj skickas....
D där e ju bara bullshit! Har jobbat som plåtis i över 20 bast,å inte faan kränger vi av däck eller tar ur soppa på bilar som ska till skrot!!Så så jävla stor insyn har du tyvärr inte haft!

D där e ju bara bullshit! Har jobbat som plåtis i över 20 bast,å inte faan kränger vi av däck eller tar ur soppa på bilar som ska till skrot!!Så så jävla stor insyn har du tyvärr inte haft!

Dom två bilfirmor jag har jobbat på gjorde så.

Dessutom plockades tändmoduler, generatorer, startmotorer, inredningsdetaljer och annat till att fixa inbytesbilar eller hobbyjobb.

Villkoret var att man satte tillbaka dom trasiga/dåliga delarna korrekt på bilarna som skulle till skroten så att det inte syntes.

En viktig gundfråga som ingen verkar ha svarat på i tråden, är vilka parter som är köpare respektive säljare i den här affären.

Jag finner två parter:

Köpare är försäkringsbolaget.

Säljare är verkstaden

Mc-ägaren har inte med den affären att göra. Mc-ägaren skall klaga hos FB om han/hon känner sig felaktigft behandlad.
MC-ägarens affärsrelation är med försäkringsbolaget i det här fallet.

Mc-ägaren har inte med den affären att göra. Mc-ägaren skall klaga hos FB om han/hon känner sig felaktigft behandlad.
MC-ägarens affärsrelation är med försäkringsbolaget i det här fallet.

Försäkringsbolaget debiterar en försäkringspremie som baseras på vad det kostar att laga hojar som klotats, blåser verkstaden försäkringsbolaget så blir premien dyrare.

I slutändan är det hojägaren som betalar, för saker som inte behövts bytas, som MC verkstaden säljer en gång till!

Dom delarna som det talades om i tråden är tillbehör och inte reservdelar. Förmodligen hade en del som säljs som reservdel haft ett högre pris än två delar i ett tillbehörspaket.
Jag försvarar inte fusk. Men det är omöjligt för FB att hantera en massa udda delar och att be verkstaden att göra det skulle kosta FB pengar eftersom delarna skulle behöva bokföras och lagerhållas. Eftersom "udda" delarna inte har något artikelnummer i systemet, så behöver det skapas speciella rutiner för den hanteringen.

Angående bränslet så känns det ganska naturligt att ta hand om detta. Alternativet hade varit att hantera det som miljöfarigt avfall till ett skyhögt pris.

Last edited:
Angående bränslet så känns det ganska naturligt att ta hand om detta. Alternativet hade varit att hantera det som miljöfarigt avfall till ett skyhögt pris.

Du tror inte att skrotarna vill ta hand om en full tank bensin då?

Jag tror att dom är minst lika kapabel att slanga över det till sina egna fordon som personalen på verkstaden

Jag tror inte alls att dom debiterar ett skyhögt pris för det.

Du tror inte att skrotarna vill ta hand om en full tank bensin då?

Jag tror att dom är minst lika kapabel att slanga över det till sina egna fordon som personalen på verkstaden

Jag tror inte alls att dom debiterar ett skyhögt pris för det.

Men då är vi där igen. Grundproblemet är att det är en osäljbar produkt på marknaden för firmorna.

Försäkringsbolaget debiterar en försäkringspremie som baseras på vad det kostar att laga hojar som klotats, blåser verkstaden försäkringsbolaget så blir premien dyrare.

I slutändan är det hojägaren som betalar, för saker som inte behövts bytas, som MC verkstaden säljer en gång till!

Till vem säljer man en udda sko, förutom enbenta? De må jubla men marknaden är påtagligt minimal. Alla bor kanske inte i ume, annonsera bort 50% av intäkten?
Hur prissätter du en udda pryl? Halva priset av ett par i obruten förpackning? Antar att du bara betalar snickaren för panelen som sitter på väggen och inte för virket som gick åt? ( ni som spikar vet vad jag menar).
Nästa gång du får hål i ena strumpan hoppas jag du begär att få köpa en.

Ett tips till verkstäder där ute; skriv rätt antal på fakturan, prissätt totalkostnaden för inköpta paret. Avans kan ingen ha en åsikt om.

Edit, och tro för Fan inte att det är reparationer eller för den delen inlösen som genererar vår premie. Det är till största del personskador. Så är du mån om premien, se till att folk bär skydd än ropa bedrägeri till verkstaden. Det vinner både du och andra på. :)

Last edited:
Om försäkringsbolaget betalat för 2 st så ska du ha 2st.

Jag har jobbat i branschen, och visst lägger man gärna den andra på hyllan, men de är inte rätt..

Till vem säljer man en udda sko, förutom enbenta? De må jubla men marknaden är påtagligt minimal. Alla bor kanske inte i ume, annonsera bort 50% av intäkten?
Hur prissätter du en udda pryl? Halva priset av ett par i obruten förpackning?

Näe, jag brukar ta 60% för den ena av två.

Om nu den andra blir så förbannat osäljbar, byt båda då, eller skicka för helvete med den andra nya till kunden, den är ju betald.

Är man rädd för att kunden ska kunna sälja den andra och tjäna igen en hundring av vad självrisken kostade kan man ju alltid destruera biten tillsammans med kunden så att den blir osäljbar?

Nu tror jag ju IOFS att kunden skulle byta den andra själv och möjligen sälja den begagnade, just för att det är snyggt med två nya, inte en solblekt och repig samt en ny....

Näe, jag brukar ta 60% för den ena av två.

Om nu den andra blir så förbannat osäljbar, byt båda då, eller skicka för helvete med den andra nya till kunden, den är ju betald.

Är man rädd för att kunden ska kunna sälja den andra och tjäna igen en hundring av vad självrisken kostade kan man ju alltid destera biten tillsammans med kunden så att den blir osäljbar?

Nu tror jag ju IOFS att kunden skulle byta den andra själv och möjligen sälja den begagnade, just för att det är snyggt med två nya, inte en solblekt och repig samt en ny....

Återigen!! Din "kund" är inte kund i det här fallet. DET är försäkringsbolaget.
Det du kan kräva av försäkringsbolaget är att hojen återställs i samma skick som den var innan skadan och inga "förbättringar".

Last edited:
Jag vill konstatera följande om denna tråd

1. Om något säljs parvis och det bara behöver bytas det ena, frågar man kunden hur man vill ha de (i detta fall försäkringsbolaget) vad man sen kommer fram till är oviktigt, bara man är överens.

2. sakerna som nämn av TS är skitsaker (min personliga åsikt)

3. Försäkringsbolaget äger rätten till de "saknade" delarna, ingen annan..

4. Försäkringsbolag har ett vinstdrivande intresse (tro de eller ej)

5. Försäkringsbolaget tillhandahåller en tjänst som att tex. laga en hoj vid ev. skador.

6. Försäkringstagaren betalar en summa för att föräkra sig om att alltid ha en väl fungerande hoj även vid skada.

7. Ägaren av fordonet äger ingen rätt till delarna eftersom denna inte betalat för dom, enkelt..

8. Det enda rätta i detta fall är att försäkringsbolaget mottager de överblivna delarna och säljer dom vidare för att tjäna typ 50kr jävla kronor eller så..

Edit: Jag vet vem som tankar billig soppa - Demonteringsfirmorna/skrotarna

Last edited:
Antar att du bara betalar snickaren för panelen som sitter på väggen och inte för virket som gick åt? ( ni som spikar vet vad jag menar).
Klart att man betalar snickarn för virket som gick åt och iom det så har man väl rätt å behålla "spillvirket" om man vill. Det är ju betalt av mig eller FB.

Det här med att reperera mc på försäkringsbolagens bekostnad är en viktig födkrok. Så, viktig att minsta gamla lackrepa tas upp vid t ex en skadebesiktning. Kollektivet betalar,men den enskilde tillhör ju inte kollektive, LR :rolleyes:.

MC firman ser sig som vinnare samt den enskilde "skadedrabbade"...

Bedrägeri.... jisses vilket larv.

Försäkringsbolaget skiter fullständigt i sådana här saker.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti