Bedrägeri av mc-firma!?

Om du läser en gång till så står det "dessutom".
Nu har de ju fått betalt för den överblivna delen och den kan då lagerhållas. När den legat där och dammat i något år är den uppe i sitt rätta värde.

Då är det ju enklast att dom direkt skickar grejorna med kunden så får kunden det otroliga besväret att lagerhålla uddadelen, den är ju redan betald, så slipper den samla dyrbart verkstadsdamm i flera år.

vad kostar prylarna?

jobbar en hel del med en skadeverkstad och man tar alltid "lite extra" när det gäller småsaker, t.ex. clips, små lister och liknande så att man har dessa om ifall att de behövs vid reparationen, offert och beställda delar skickas ju in innan reparationen påbörjas och då tar man hellre för mycket prylar (om de inte kostar något) än för lite och därmed behöva vänta på leveranstider för ombeställning.

jag tycker att det låter som om prylarna inte kostar ett skit i företagets och försäkringsbolagets ögon och då bryr man sig inte helt enkelt. skulle man ägna sig åt bedrägeri så handlar det nog om lite större/dyrare prylar.

Låt mig gissa, Pysch jobbar på MC firma och brukar få ta sånt som blir "över"?

Jag har tidigare jobbat i bilverkstad.
Där sälj mycket i sats pga att det kostar mer att lagerhålla separat.

Är det en betalande privatkund så följer överblivna delar med. Men är det FB så har inte kund rätt till delarna.

vad kostar prylarna?

jobbar en hel del med en skadeverkstad och man tar alltid "lite extra" när det gäller småsaker, t.ex. clips, små lister och liknande så att man har dessa om ifall att de behövs vid reparationen, offert och beställda delar skickas ju in innan reparationen påbörjas och då tar man hellre för mycket prylar (om de inte kostar något) än för lite och därmed behöva vänta på leveranstider för ombeställning.

jag tycker att det låter som om prylarna inte kostar ett skit i företagets och försäkringsbolagets ögon och då bryr man sig inte helt enkelt. skulle man ägna sig åt bedrägeri så handlar det nog om lite större/dyrare prylar.

I det här fallet är det bara småpengar, men många bäckar små.....

Då är det ju enklast att dom direkt skickar grejorna med kunden så får kunden det otroliga besväret att lagerhålla uddadelen, den är ju redan betald, så slipper den samla dyrbart verkstadsdamm i flera år.

Som nämnts så uppgörelsen mellan FB och ÅF är inget gemene man har vetskap om.

- Hej Folkskam, det var MickesMeckAB här, vi har lite delar över, ett handtagsskydd och en rulle tejp nu efter att ha lagat en hoj åt er.
Var ska vi skicka dem?
- Vi vill inte ha dem.
- Ok, men vi måste tyvärr ta betalt för dem, då de säljs i par och vår leverantör inte tar emot halvtömda paket.
- Jaha. Och?
-Näemn.. Nä. ok. Tack då.

Eller hur tänkte du nu?
Jovisst kunde de skickat med dem till kunden, om man har en god relation till densamme.

Är du säker på att du inte är Östgöte? (di som sir smålänningar ä snåle har aldri gjort affärer me en öschöte)

Som nämnts så uppgörelsen mellan FB och ÅF är inget gemene man har vetskap om.

- Hej Folkskam, det var MickesMeckAB här, vi har lite delar över, ett handtagsskydd och en rulle tejp nu efter att ha lagat en hoj åt er.
Var ska vi skicka dem?
- Vi vill inte ha dem.
- Ok, men vi måste tyvärr ta betalt för dem, då de säljs i par och vår leverantör inte tar emot halvtömda paket.
- Jaha. Och?
-Näemn.. Nä. ok. Tack då.

Eller hur tänkte du nu?
Jovisst kunde de skickat med dem till kunden, om man har en god relation till densamme.

Är du säker på att du inte är Östgöte? (di som sir smålänningar ä snåle har aldri gjort affärer me en öschöte)

Debiteras delarna på en faktura (skitsamma vem som betalar fakturan) så är inte delarna verkstadens längre.

Jag skulle kräva delarna i näven och om verkstaden nekar så skulle jag tala om för dom att jag tänker kontakta försäkringsbolaget och upplysa om att den verkstaden debiterar för delar dom inte byter.

Då får verkstaden göra bedömningen om det är värt det samtalet.

De har debiterat för delar de köpt in. De har inte debiterat för bytet av icke bytta delar.
Återigen, FB vill inte ha dem. Hojägaren äger inte rätt till dem.

Edit: I sin rätta betydelse skulle överblivna delar slängas/avvecklas.
Ungefär som överblivet byggvirke vid en husreparation som FB bekostar
"Meh, de kunde ju husägaren fått som bra att ha"
Ja jo. Kanske det. Eller så slänger man skiten.

Älta mig hit och älta mig dit men så ser samhället ut som Paolo skulle sagt.

End

Last edited:
Debiteras delarna på en faktura (skitsamma vem som betalar fakturan) så är inte delarna verkstadens längre.

Jag skulle kräva delarna i näven och om verkstaden nekar så skulle jag tala om för dom att jag tänker kontakta försäkringsbolaget och upplysa om att den verkstaden debiterar för delar dom inte byter.

tycker att TS skall ringa sitt bolag ang. detta och se om de ens bryr sig, jag är bombsäker på att de inte bryr sig det minsta.

jag tycker du har faktist tokfel i ditt resonemang, FettSnok har rätt. kunden har inte rätt till delarna, han har inte med det att göra. det är en sak mellan försäkringsbolaget och firman.

De har debiterat för delar de köpt in. De har inte debiterat för bytet av icke bytta delar.
Återigen, FB vill inte ha dem. Hojägaren äger inte rätt till dem.

Edit: I sin rätta betydelse skulle överblivna delar slängas/avvecklas.
Ungefär som överblivet byggvirke vid en husreparation som FB bekostar
"Meh, de kunde ju husägaren fått som bra att ha"
Ja jo. Kanske det. Eller så slänger man skiten.

Älta mig hit och älta mig dit men så ser samhället ut som Paolo skulle sagt.

End

håller med till 100%:tummenupp

Typiskt bra sätt om man inte vill ha en god relation med sin lokala mc-handlare...sådana kunder jobbar man inte extra för som handlare nästa gång kunden kommer om man säger så...
Som handlare i mc-branchen har man det kämpigt som fan, det är oftast riktiga eldskälar som verkligen lever/jobbar 24/7 för att göra sina kunder nöjda som driver mc-firmor. Min personliga åsikt är att dom gott kan få roffa it sig en rulle tape lite då och då för att lyckas driva in någon krona extra. I slutänden gör det att dom har råd att hålla butiken öppet och ha bra personal som kan ge kunderna den service dom vill ha.
Om hojen är lagad som den ska så ska väl kunden vara nöjd och glad. Om mc handlaren kan tjana en 50 lapp extra på nästa kund så är det väl bara roligt...

Eller så kan man göra som verkstaden gjorde den enda gången jag har fått försäkringsjobb utfört... tog betalt för en ny tank, trots att den var oskadd, och lite andra delar som de inte ville byta förrän jag hade ringt och grälat med dem ordentligt, trots att delarna var skadade, och FB hade betalat.

Jag är inte nöjd med hur en verkstad skötte min kraschade hoj, jag känner mig forfarade tokblåst på den och jag har pratat med FB om detta. Men vad fan kan man göra, för egen del är det bara gilla läget. Den firman förlorar en affär på 200 lakan i runda slängar, islutändan. Då jag byter märke på hoj och avslutar mina affärer med dem. Finns säkert andra handlare som tar pengarna.

Last edited:
Eller så kan man göra som verkstaden gjorde den enda gången jag har fått försäkringsjobb utfört... tog betalt för en ny tank, trots att den var oskadd, och lite andra delar som de inte ville byta förrän jag hade ringt och grälat med dem ordentligt, trots att delarna var skadade, och FB hade betalat.

Nähä, förekommer sånt? :jätteförvånad

Men det kan du väl unna din lokala handlare?

Det kostar ju ändå inte dig något, det går ju på försäkringen.

Men visst är det förjäkligt dyrt att försäkra hojar föresten, undrar vad sånt kan bero på? :va

Nähä, förekommer sånt? :jätteförvånad

Men det kan du väl unna din lokala handlare?

Det kostar ju ändå inte dig något, det går ju på försäkringen.

Men visst är det förjäkligt dyrt att försäkra hojar föresten, undrar vad sånt kan bero på? :va

Att vi kör i brôt mest hela tiden om du frågar mig. Tror personligen inte det är mindre förekommande på bilverkstäder. "Hoppsan, det vart en buckla i huven här ja. Omlackering är ju bra..."

Offert och faktura är inte samma sak. Offert är ett prisförslag på reparationen innan man börjar. Under reparationen kommer till delar och delar som inte går åt och det redovisas på en faktura som du inte ser för den går till försäkringsbolaget.

Är du osäker ring bolaget och be att få jämföra offert och faktura.

Om offert & faktura vore samma sak hade mitt bolag gått jävligt bra....

:rolleyes:

Offert och faktura är inte samma sak. Offert är ett prisförslag på reparationen innan man börjar. Under reparationen kommer till delar och delar som inte går åt och det redovisas på en faktura som du inte ser för den går till försäkringsbolaget.

Är du osäker ring bolaget och be att få jämföra offert och faktura.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti