Bedrägeri av mc-firma!?

Så e man mek kan man plocka hem lite prylar som man "råkade" ta betalt för utan att behöva. Kan ju tanten på ICA ta med sig några postpaket hem som ingen hämtat ut, kan ju vara nåt kul i. Polisen kan ju ta me lite narkotika hem, är ju synd att bara elda upp det. Tullarbetare kan ju plocka hem några lastbilslass med beslagtagen öl och vapen och grejjer, sälja till ungarna i centrum. Bankanställda kan ju plocka hem lite sedelbuntar då och då, vad spelar det för roll, kan man väl unna dem...

Så e man mek kan man plocka hem lite prylar som man "råkade" ta betalt för utan att behöva. Kan ju tanten på ICA ta med sig några postpaket hem som ingen hämtat ut, kan ju vara nåt kul i. Polisen kan ju ta me lite narkotika hem, är ju synd att bara elda upp det. Tullarbetare kan ju plocka hem några lastbilslass med beslagtagen öl och vapen och grejjer, sälja till ungarna i centrum. Bankanställda kan ju plocka hem lite sedelbuntar då och då, vad spelar det för roll, kan man väl unna dem...

Haha, ja...skillnaden är ju hårfin....NOOOT

Om offert & faktura vore samma sak hade mitt bolag gått jävligt bra....

:rolleyes:

Jag har jobbat med bilskador och när man kalkylerar (Cabas) en skada kan man omöjligt få med allt, 9 av 10 offert justeras.

Jag tror man ska skita i vad som är bytt så länge allt skadat är bytt eller åtgärdat. Är det problem så ska man ta det med försäkringsbolaget.

Haha, ja...skillnaden är ju hårfin....NOOOT

Visst visst, lite stripes e ju inget att bråka om.. En bensintank (som nämndes innan) e ju bara en halv månadslön för en kommunalarbetare, klart meken ska plocka en ny tank till SIN hoj på DIN försäkring. Kan man gått unna dem, men vart går gränsen då? Ett chassi? En motor? En hel hoj?

Stöld är stöld, beställa saker till sigsjälv på nån annans försäkring blir aldrig rätt, Nu snackar jag inte om TS och att det bara säljs i 2pack och FB inte ville betala för montering, det köper jag.

Men killen de debiterade en tank för utan att byta, och folk som säger att det kan man väl unna meken :va:va vart exact går gränsen då?

Gränsen går väl just vid det du nämner.
Delar som inte kan beställas enskilt utan kommer från leverantör i storpack eller dyligt tycker jag att är ok att handlaren behåller för att kunna sälja till en annan kund billigt.
Jag tycker inte det är ok att beställa delar som inte byts ut på mc/bil eller vad det nu är, det tycker jag är bedrägeri.

Visst visst, lite stripes e ju inget att bråka om.. En bensintank (som nämndes innan) e ju bara en halv månadslön för en kommunalarbetare, klart meken ska plocka en ny tank till SIN hoj på DIN försäkring. Kan man gått unna dem, men vart går gränsen då? Ett chassi? En motor? En hel hoj?

Stöld är stöld, beställa saker till sigsjälv på nån annans försäkring blir aldrig rätt, Nu snackar jag inte om TS och att det bara säljs i 2pack och FB inte ville betala för montering, det köper jag.

Men killen de debiterade en tank för utan att byta, och folk som säger att det kan man väl unna meken :va:va vart exact går gränsen då?

Inget du behöver oroa dig för den som blåser Försbolagen blir snart utan jobb!! Skadereglerare är inte dumma!
Seriösa företag har en god relation med försbolagen och bryr sig inte om nåt småskit som fälgstripes i sats och dylikt.

Haha, oväntat. Bil- och mc-verkstäder brukar ju vara jätteärliga :rolleyes:. Det här med handskydden är kanske inte så farligt men det är ett tydligt tecken på vilken mentalitet som råder gentemot kunder och försäkringsbolag i branschen. Jag har hört många historier.

Skadereglerare är inte dumma skrev någon. Nä, just det. Det är därför de litar på verkstädernas "offerter" på 200000kr för en bucklig tank (ok, liten överdrift kanske) och löser in hojen efter att verkstan plockat alla hela delar och bytt ut med gammalt skit.

Det märks vilka som jobbar/jobbat i branschen. Till er andra: Lita aldrig på en verkstad. Särskilt inte de stora (I synnerhet hor-Bilia).

Nu drar du alla över en kam! Jag ger inte mycket för ''har hört historier''

Men vad det gäller stora märkesverkstäder har du en poäng.
Dom kan av nån märklig anledning få försbolagen dit dom vill.

Skitsnack när jag har bytt ut delarna så har man kunnat komma överens med firman , jag har fått behålla grejerna ,

Jag tror att denna typ av bedrägeri är otroligt vanlig och det valda exemplet är ganska milt!

Dock så är det självklart(i teorin) att det din försäkring betalat bör tillfalla dig!

haha ojdå, nu tolkades det lite fel,, nej men med en nyhoj + service och lite smått o gott som behövs blir det runt en 200 tkr. Inte italenskt det ska bli tyskt iaf men 2011.

Oftast så kostar det handlaren lite grann att köpa in hojen också så tjäna 200kkr, mjae

det som beställs till en hoj skall väl följa med till just den cykeln? Om bara ena handguarden behövde bytas, men de säljs i par, lär detta redan vara beräknat i min premie = jag har betalt för det.

Verkstaden lär inte lägga två fingarar imellan för FB skulle jag tro?

Jag tror man ska skita i vad som är bytt så länge allt skadat är bytt eller åtgärdat. Är det problem så ska man ta det med försäkringsbolaget.

Det du menar är således att jag skall skita i vad MC verkstaden tar ut i min hojs "namn" så länge det som var skadat blivit bytt?

Last edited:
Som jag uppfattar TS så var väl frågan om de är okay att sko sig på mitt försäkringsbolag/min vurpa.

Tycker frågan om att man ska vara schysst mot MC verkstäder är en helt annan fråga.

Hade det varit lika okay om man lämnat in sin kvaddade oförsäkrade hoj och verkstan hade fakturerat dig för mer saker som de sen lägger på hyllan och säljer igen...

Lätt att vara generös med andras pengar!

/Jobbar INTE på försäkringsbolag men vill ha liiite nyanserad "debatt"

det som beställs till en hoj skall väl följa med till just den cykeln? Om bara ena handguarden behövde bytas, men de säljs i par, lär detta redan vara beräknat i min premie = jag har betalt för det.
Verkstaden lär inte lägga två fingarar imellan för FB skulle jag tro?
Det du menar är således att jag skall skita i vad MC verkstaden tar ut i min hojs "namn" så länge det som var skadat blivit bytt?

Om den en handguarden är hel så kan ju verkstaden spara den ena och dela priset på handguarden på 2 till försäkringsbolaget t,ex.

En verkstad ska inte lura försäkringsbolag de är de ute och cyklar, skadereglerare är inte dumma de vet exakt hur saker och ting går till.

Det är försäkringsbolaget som är kund när du lämnar in en skadad hoj efter det är de som betalar sen är det ju du som vet hur skicket på hoj innan smällen,,,, det finns lite förhandlingsutrymme vid skador och ersättningar när det gäller beg, fordon som du säkert vet.

Så du tycker verkstan ska stå för mellanskillnaden, dessutom lagerhålla uddadelar som kanske om eventuellt måhända kan behöva bytas på en hoj i framtiden som lagts åt andra hållet?

Vad är rimligheten i att verkstan ska stå för den kostnaden?

Helt rätt:tummenupp

Dessutom kostar det tid för firman att byta ut de hela delarna mot nya. Firman får betalt för arbetet och en viss marginal på delarna. De får dessutom mindre betalt för arbetet än om det är till privatperson.

Klart du inte ska få de andra delarna! Så länge din hoj är i samma skick som innan kraschen eller bättre så är jobbet gjort.

Helt rätt:tummenupp

Dessutom kostar det tid för firman att byta ut de hela delarna mot nya. Firman får betalt för arbetet och en viss marginal på delarna. De får dessutom mindre betalt för arbetet än om det är till privatperson.

Klart du inte ska få de andra delarna! Så länge din hoj är i samma skick som innan kraschen eller bättre så är jobbet gjort.

Kan ju tillägga att firman offerterat en arbetskostnad på 650 kronor i timmen vilket jag vet inte är billigare än till en privatperson.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul