Bedöm mitt "drivpaket"

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ER-6N
Skulle du bytt ett drivpaket som ser ut så här? Är orginal som sitter på en Suzuki SV650s, har gått 2400 mil. "Slacket" på kedjan varierar ca 5 mm när man rullar på bakhjulet.

Bifogat

• IMG_0110.jpg
    IMG_0110.jpg
    116.1 KB · Visningar: 339
  • IMG_0114.jpg
    IMG_0114.jpg
    105.4 KB · Visningar: 364
  • IMG_0115.jpg
    IMG_0115.jpg
    97.1 KB · Visningar: 316
Hoztic skrev:
2047675 Det är ju inte kronslut, men ja, jag skulle nog byta! Eller köra april ut och byta när vägarna är helt saltfria! :)

Eftersom ingen annan verkar ha en avvikande åsikt från din så går jag efter den :) Tack för svaret.

Hoztic skrev:
2047675 Det är ju inte kronslut, men ja, jag skulle nog byta! Eller köra april ut och byta när vägarna är helt saltfria! :)

Well said. Kör ett par hundra mil till max. Det blir väl antagligen lite lugnare körning nu till premiären endå så det ska nog hålla.

Olzon skrev:
2048629 Eftersom ingen annan verkar ha en avvikande åsikt från din så går jag efter den :) Tack för svaret.

Kör med det tills solen skiner och vägarna är fina!
Det är på väg att ta slut men funkar nog ett par mil till.
Håll ordentlig koll på det bara!

Köp hem ett nytt drivpaket. O så byter du när det gamla börjar ge sig lite snabbare.
Eller när kedjespänningen varierar när du snurra på hjulet.
Vill minnas att man säger att när kedjan töjt sig 3 % så är den slut.
Fast det får man ta bort den för att kolla. :)
/u

ulf_lundin skrev:
2048730 Köp hem ett nytt drivpaket. O så byter du när det gamla börjar ge sig lite snabbare.
Eller när kedjespänningen varierar när du snurra på hjulet.
Vill minnas att man säger att när kedjan töjt sig 3 % så är den slut.
Fast det får man ta bort den för att kolla. :)
/u

Jag har redan ett drivpaket liggande, byter nog så fort det blir mindre skit på vägarna.

Kedjespänningen varierar redan nu lite grand :gnissla

Olzon skrev:
2047659 Skulle du bytt ett drivpaket som ser ut så här? Är orginal som sitter på en Suzuki SV650s, har gått 2400 mil. "Slacket" på kedjan varierar ca 5 mm när man rullar på bakhjulet.

Tycker bakdrevet ser OK ut med framdrevet börjar ge upp men en kedja som man kan lyfta så där e kass, rek att byta allt

Håll drivpaketet rent så håller grejeorna bättre:tummenupp

Olzon skrev:
2047659 Skulle du bytt ett drivpaket som ser ut så här? Är orginal som sitter på en Suzuki SV650s, har gått 2400 mil. "Slacket" på kedjan varierar ca 5 mm när man rullar på bakhjulet.

Har du provat med att tvätta nån gång?

slangarn skrev:
2048906 Har du provat med att tvätta nån gång?

Det var superengjort innan vintern. Men efter 45 mil i mars månad, dvs på vägar med mycket grus, salt och blandade våta och torra vägar blir inte resultatet så roligt.

KGK skrev:
Det där drivpaketet såg inte så slitet ut, håller nog många mil till.

jag tycker dreven ser rätt fräscha ut, men kedjan är nog slut. Så det är väl bara byta allt ihop.

Om du vänder på framdrevet (som är lite slut) så har du många mil kvar, bakdrevet ser ju bra ut.
Kolla sen om kedjan håller samma spänning varvet runt, gör den det så är det rätt lugnt, det är när kedjan är ömsom lagom spänd, ömsom som en hängbuksgädda som slitaget nått en point of no return och paketet byts.
Men vänd på framdrevet om det är liksidigt, då skonar du kedjan.
Du har många mil kvar på det där paketet om du vårdar det och ffa håller det rent! ;)

Last edited:
Jag tycker att det där drivpaketet håller länge till. Jag tyckte att den här kedjan va sliten, va tvungen att kapa bort några länkar för att det skulle gå att spänna den =)

Bifogat

• slitet-drivpacket.jpg
    slitet-drivpacket.jpg
    25.2 KB · Visningar: 182
Robban W skrev:
2049381 Jag tycker att det där drivpaketet håller länge till. Jag tyckte att den här kedjan va sliten, va tvungen att kapa bort några länkar för att det skulle gå att spänna den =)

Gaddammit! :lol

Robban W skrev:
2049381 Jag tycker att det där drivpaketet håller länge till. Jag tyckte att den här kedjan va sliten, va tvungen att kapa bort några länkar för att det skulle gå att spänna den =)

så såg mitt gammla ut innan de paja..men de va faktiskt bara kedjelåset som gick av i bakändan.

tycker detta drivp kommer gå minst 2-300 mil till :)
kanske mer..
som ovan säger, håll koll :tummenupp

Har du det redan hemma så byt..ingen idé att vara dumsnål....
byt nu så slipper du sedan när solen skiner...

håller säkert 200mil till men varför chansa....rätt som det e så e det slut...o då kanske du står där i mörkret o mobilen har laggt av o närmsta hus ligger 50mil bort..hehe

Jag tycker faktiskt inte att det serut som om det är någon katastrof! Känns som om det kan rulla ett tag till, helt klart. Du har ju redan paketet så kör på och byt när det blir lite värre. Men håll dock koll för det kan går fort när det väl börjar bli dåligt.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025