- Funkade det ens utan dämparen med tanke på vikt/effekt och hjulbasen på den modellen?
Det funkade, men man blev lätt skitnödig när fladdret kom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
- Funkade det ens utan dämparen med tanke på vikt/effekt och hjulbasen på den modellen?
- >20 mil på en Ducati?!?Ducati Panigale V2 2024 -25-30 mil en söndagförmiddag inga större problem.
-Royal Enfield -
Royal Enfield kan dra åt helvete.

- En odödlig klassiker som jag suktade efter, och fick tag i en GPz1100 av samma årsmodell istället. Vet inte hur mycket de skiljde sig åt egentligen.Z1000 -82: Stor, tung och stark, två ägare sedan ny och 10000mil ish. En av dom mer spännande motorcyklarna man kan äga då det går väldigt fort upp i hastighet...Och vääääldigt långsamt att stanna, och en ram just lite styvare än spagetti.
- Du som haft båda...vad skiljer egentligen en Z1000 från GPz1100:an körmässigt?Kawasaki 1000 och 1100 ett par av varje.
--79 900F ...Vobblade utan yttre påverkan.

- Du är glad i 600QingQi 200GY
Första hojen när jag tog MC-kort vid 40 års ålder (fyller 58 i år). Tog kortet i augusti och hann få in 700 mil på den under hösten det året. Såldes direkt våren efter. Kinesisk blåkopia på Suzuki DR200. Tror Suzuki hade visst ägande i QingQi på den tiden, och att QingQi stod för tillverkningen av Suzukis lågkubikmotorer. Mer moped än MC.
Suzuki XF650 Freewind
Helt ok enstånka. Ekrade hjul. 19" fram. Dubbla förgasare. Gick mycket offroad (även om hoj med 21” fram är att föredra. Visste inte det då...).
Yamaha XT660R
Denna la jag ca 8000 mil på. Sen upptäcktes tre sprickor i ramen. Mycket moddning gjordes. Högre sadel, Wilbers fullt justerbar bakdämpare, progressiva fjädrar fram, sänkta fotpinnar mm. Gick som allt i allo, och framförallt som grusmaskin. Var hopväxt med denna maskin.
Yamaha XT660X
Köptes direkt när 660R:en gav upp. Hatade den. Såldes efter 3 dagar.
Yamaha FZ6N
Min enda radfyra. Helt ok. Roligt acceleration när den varvades högt. Gick ett par Norge-resor vid sidan av att vara vardagshoj. Böjde ut strypningsblecket som hindrade fullt gasutslag, och som tog ner effekten från +90 till 78 hk. Gjorde en jäkla skillnad.
Honda XR125
Ägdes av mig, men agerade övningskörningshoj åt sonen. Tröööööött som få. Bara 11hk (dvs ej 11 Kw…) Bytte framdrev så den åtminstone blev lite piggare i acc:et vid rödljus. Var orolig för att man vid grönt skulle bli påkörd bakifrån annars. Gick trots det att toura med. Kommer ihåg att vi gjorde en multidagars övningskörningstur på blandat underlag uppåt Gävle-hållet, sen vidare upp på toppen av Kungsberget, och sen upp runt Siljan och vidare till Mora. Och sen hemåt. Går att toura på allt!
Kawasaki KLR650
Gillade den skarpt. Användes mest av sonen. Jag blev orolig förälder gällande balanskaxelkedjespännarens status, då dom brukar gå sönder. Såldes. Stor misstag. Vattenkyld skogstraktor.
Yamaha TT600R
Bästa offroadhojen jag haft. Lågt effektuttag dock (ca 40 hk). Gick ofta helgturer runt 80 mil. Tröttnade på att kicka efter några år. Sålde. Ångrade mig och försökte köpa tillbaka. Då hade den redan gått vidare. Höjde sadeln några cm för sittkomfortens skull.
Yamaha XT600e
Betydligt bekvämare än TTR:en. Användes först som A2-hoj av sonen. Gick några Norge-resor också. Bytte till YSS-bakdämpare på den vilket gav en helt annan känsla offroad. Som en ny hoj. Användes sedan som min primära grushoj. Avyttrades efter ett antal år när den dog av att kamaxeln gick i två delar (!).
Honda CB500F
Var egentligen sonens, men kommer med i denna lista ändå, då även jag nyttjade den. 35 Kw, konstruerad för A2-behörighet. Skitkul hoj. Kändes som en motard. Pigg i styrningen. Mycket växlande, men på det stora en kalashoj. Även denna har varit i Geiranger, på Trollstigen osv.
BMW F800GS
Användes till transport, vardagskörning och mycket touring. Ganska trist hoj. Linjär effekt. "Förnuftig" - gjorde jobbet. Vissa kallar den ”offroadhoj”, men alldeles för tung för det i min bok. Även om den såklart ändå funkar utmärkt på grus. Inte speciellt impad av ”BMW-kvalitet”...
Suzuki DL650 V-Strom
Samma användning som BMW:n. Först körde sonen den ett par säsonger. Sen tog jag över den, efter att ha sålt BMW:n. Alldaglig, men superbekväm för touring. Kändes som 100% kvalité. Silkeslen motor. Satte på högsadel och sänkte fotpinnarna lite. Ett måste för bekvämligheten om man som jag är 188 cm lång.
Kawasaki KLX650
Enda hojen jag har kvar nu. Känns som en korsning mellan TTR:en och XT600:an. Bekvämare än TTR, och känns piggare offroad än XT600e. Vattenkyld och med upside-down-gaffel på en 93:a - det är grejer det! Har bytt till YSS-dämpare bak. Ett måste på en så gammal hoj, då originaldämpare på gamla enstånkor vanligtvis suger.
Det ska nog vara alla, får komplettera om jag glömt någon...
- Och varför sålde du Blade:en som var helt prima?Fireblade -10
Ytterligare lite mer effekt, kanske än mer lättsvängd än Yaman, annars inte mycket att tillägga, bara gasa.
Well, de Z1000 jag haft (bl.a Eddie Lawson Replica) har ju varit nakenhojar och GPz:n är ju kåphoj så mestadels körställning antar jag.- Du som haft båda...vad skiljer egentligen en Z1000 från GPz1100:an körmässigt?
Och - 50 år i branschen o ingen enda Trajja??
-JAWA modell 256 -68 ..krockade med ett träd så den blev kortare, och roligare att köra!
CBR600 -01 ..130 hästar på bakhjulet..men kunde inte börna ens på vått gräs.

Svensk mellanmjölk- Du är glad i 600r helt klart.
- Inte så fett alltså.Svensk mellanmjölk![]()
Det är ganska långt att köra så det kommer ta en bra stund på en Enfield.
Roligast körning har jag alltid haft offroad på dom gamla enstånkorna. Men vill då hålla packningen lätt, dvs inte tält och touringpackning. Det är dom för klena för, för att det ska vara kul.Svensk mellanmjölk![]()
Jag ventilerar vidare med fokus på 125Kul ämne!
Har haft många hojar genom de senaste fyrtio åren men jag nämner väl ett par milstolpar som till exempel första 125:an som jag köpte i nian:
Zündapp KS125 1976
Pluspoäng: Snabb, häftig..
Minuspoäng: Dåligt lyse. Pajade ibland. Växellådshaveri.
Första tunga hojen:
Kawasaki Z1000J 1982
Pluspoäng: Snabb, häftig..
Minuspoäng: Drog olja, vobblade.
Och så vidare!
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda