BBB mot Telia ?

Jag hade BBB(upp till)24mbit/s, kom dock aldrig upp i mer än 11mbit/s ner enligt tp test. Bytte till comhem 24mbit/s, nu ligger jag på 22mbit/s ner. Ingen månadsavgift på telefonen tack vare att jag har kabeltv hos dom också, jag var nöjd med BBB tills telenor tog över det då vart det pannkaka av hela företaget.

Det här med att man har 8mbit el. 24mbit. Det är väl upp till 8, eller upp till 24. Beroende på hur långt du har till telestationen.
Jag har haft telia jäklarns länge, först modemtiden med 28.8modem, sen isdn, nu adsl. Har haft kanske 2 timmars avbrott på hela den tiden. Så man får ge telia credit för att vara stabila. Billigast är dom inte. Kräver du bra ping (om du tex. ska spela mkt onlinespel) så är telia suveräna. kompisar med BBB har haft allehanda problem, likaså dom som valt det eminenta(?) statsnätet. Avbrott, mailproblem osv.

Men, det här är bara mina 5 cent..

/M

Har BBB, funkar alldeles kanon. Inte en enda gång har det krånglat :) 24M/bit funkar alldeles kanon. Inte testat värst mycket. Men är iaf super nöjd.

Det här med att man har 8mbit el. 24mbit. Det är väl upp till 8, eller upp till 24. Beroende på hur långt du har till telestationen.

Japp. En del har lägsta-hastighet-garanti och en del har så att de inte tecknar t.ex. 24 mbit om man bor för långt ifrån. Jag har BBB 24 mbit och ligger i genomsnitt mellan 12 o 15 mbit.

Jag har haft Telenordia(nu Glocalnet), BBB och nu Telia.

Betyg Telenordia

Fabulöst. Hade det under två år och det krånglade inte en enda sekund.
Det var när ADSL var nytt och folk började gå över från modem(och två år framåt). Polare som samtidigt hade Telia blev ofta nerkopplade sporadiskt i nån timme innan det fungerade igen, och vissa dagar fungerade det inte över huvud taget, det minns jag som igår.

Betyg BBB

Deras ADSL 10mbit och IP-telefoni..
Suck.. Var ska man börja?

Uppkoppling: Fullkomligt värdelös. Funkade en kvart, kopplade ner i fem minuter, funkade en kvart, kopplade ner i fem minuter, etc.
Kunde ibland sluta fungera en hel dag. Datorn och modemet krävde dessutom omstart varje gång det hände.
När det funkade så gick det framåt. Men gissa om sporthoj blev svårt att skriva på. Man hann knappt skriva ett jävla inlägg och posta det innan anslutningen försvann och där även det skrivna inlägget.

IP-telefoni: Brus i luren, vissa operatörer kunde inte ringa hit, tutade för andra upptaget när de ringde hit trots att ingen använde telefonen. Betalnummer gick inte att ringa(blocket-betalning ex), tutade upptaget när man ringde andra som inte heller pratade i telefon, gick fram signaler hos mig utan att det gjorde det hos motparten.
Fruktansvärt värdelöst med andra ord.

Support: Idioter. Skyllde efter 45 minuters telefonkö ifrån sig på att vi hade vår TP-kabel för nära kylskåp, microvågsugn eller kaffebryggare, dvs såna saker man förväntas ha i ett kök. Och var sitter första jacket i de allra flesta hus, där man behöver ha skiten ipluggad? -Just det.. I köket..
Intressant hur de hade tänkt att det ska funka för folk..

Fjärde gången vi ringde fick vi snacka med en snubbe som kunde se i sin dator att vi hade en massa störningar.
No fucking shit..
Efter det blev uppkopplingen 5% bättre.

Så fort bindningstiden gick ut bad vi dem fara åt helvete, och det skall tilläggas att det kostade 1200 kr att "låsa upp" telefonen igen, vilket inte stod med någonstans eller yttrats av personal vid beställning.

Betyg Telia

Inga problem än. Stabil uppkoppling. Seg uppload, men vad gör man? Det är 8 mbit..

mm

Då ska jag oxo säga lite hrmhrm
Har haft 10/10 BBB innan och det bara fungerade
nu har jag 100/10 och Ip-tele med max 56 kr i månaden + Nummer presentation.
Har Abb hos telenor så då slipper jag betala 99:- abb kostnden/månad
så det blir totalt MAX 100 kr i månaden som hemtele kostar och då kan man ringa 24 timmar /dygnet . Mobil telefon har jag spärrat så där lär det inte växa mer. Mmmm BBB tar 320 kr/mån för internet men det betalar jobbet *ler*

Har fungerar utmärk tycker jag 2 ggr har ip-tele varit nere.

Jag är helnöjd

ps jag har TP...

Har Telia ADSL 24/2.5

Tankar ner i strax över 2mb/s och laddar upp 260kb/s

Jag är mycket nöjd med Telias Adsl, har alltid fungerat.

Har haft Telia och BBB. Tycker att Telias ADSL nu är väldigt bra, precis i början (dvs 98-99 skulle jag gissa) var det lite ostabilt men det är ju ett antal år sedan. Enda gångerna vi har haft problem är när någon fått för sig att gräva av absolut alla kablar någonstans vilket ledde till telefon- och internetdöd för halva Skåne ett par timmar.

BBB har jag 100/10 och det funkar också väldigt bra. Hade deras IP-telefoni men var inte helt nöjd där, kunde inte rösta under schlager-SM och det var ju ett stort trauma för flickvännen :D Nu har jag Tele-2 istället och det funkar väl bra det med. Anledningen till att jag bytte var BBBs höga pris för mobilsamtal, förstår inte riktigt varför fast -> mobil kostar mer än mobil -> mobil... Tele-2 har 99 öre minuten till mobil vilket är 60 öre billigare än BBBs billigaste fast/mobil-taxa.

Hade bbb 8Mbit och det funkade bra men nu har jag telia 24Mbit och har inga problem med det heller, tankar stadiga 2,2Mb/s vilket jag tycker är helt ok.
Telia har dock bättre support även om det finns sopor där med.

Eftersom jag inte vill ha någon hemtelefon så sket det sig med Telia! +100kr i månaden lockar inte ! Och bbb verkar ju inte ha skött sig i era ögon; så livet tog en dramatiskt vändning och det blev Com hem (igen) istället ! ~23Mbit via tptest. :tummenupp

ge väl mig oxå in i diskussionen. Har allt via Telnor för tillfället. Hade lite problem ibörjan med adsl-tjänsten, vilket givetvis medförde lite problem med telefonin. Men när dom väl fått koll på bruset o ställt in bredbandet på en rimlig nivå så funkade bra. Sen bytte jag för ett tag sen till deras 20/3 tjänst (från 24/1) och fick nytt modem med inbyggd telefonidosa, så har det aldrig strulat och att jag har bra mkt bättre speed i bredbandet. Är riktigt nöjd med deras tjänster faktiskt.. nja.. kanske inte riktigt alla tjänster.. för ibland undrar man va fan de e för anställningskrav till supporten!

Har även haft telia för längesen.. hade aldrig något strul. dock fanns ju bara 512 kbits på den tiden och telia var rätt dyra då, därav bytet. Men under de två år som jag hade telia, så var det aldrig nere.

2962200 Jag hade BBB(upp till)24mbit/s, kom dock aldrig upp i mer än 11mbit/s ner enligt tp test. Bytte till comhem 24mbit/s, nu ligger jag på 22mbit/s ner. Ingen månadsavgift på telefonen tack vare att jag har kabeltv hos dom också, jag var nöjd med BBB tills telenor tog över det då vart det pannkaka av hela företaget.

Dummaste jämförelsen jag har hört, comhem's internet går via deras egna coaxialkabel. För att göra en rättvis jämförelse måste du köra det via samma lina, dvs TELEFONLINJEN.

Oerhört många gnäller på låga hastigheter via ADSL, ja det tror fan det! Hur många hushåll tror ni det är som har telefonledningar dragna för att klara av dom hastigheter vi använder idag samt hur långt ifrån basstationen bor alla ni gnällarslen? Det är inte svart eller vitt. Finns massvis med faktorer som spelar in på den hastighet ni får ut. Har själv suttit på comhems support och alla ringer in med en jävla attityd, fast i 9 fall av 10 är det pga kundens egna utrustning det går segt eller inte funkar alls, zonealarm brandvägg, router, dator från 1974 osv..

Har själv haft B2's adsl abonnemang och det var det bästa jag har haft, fick nämligen 14mbit nerströms. Idioten som skulle koppla in mig kopplade mig på 24mbits noden i basstationen och där regleras inte hastigheten via inlogget som det gör vid 0,5 & 2 mbit.

Sitter på B2's 100mbit nu och det finns svackor i prestandan vid vissa tidpunkter (kryper ner till 30mbit nedströms men alltid 10-15mbit upp) men det beror helt enkelt på belastning i området, samma sak gäller för ADSL användare, om alla grannar i området sitter på 24 mbit och försöker maxa sina linjer, ja då spelar det ingen roll om ni har Telia eller B2.

Ska man skilja dessa två aktörer tycker jag att man ska ta och granska avtalen, för det är DÄR den stora skillnaden kan finnas :)

Dummaste jämförelsen jag har hört, comhem's internet går via deras egna coaxialkabel. För att göra en rättvis jämförelse måste du köra det via samma lina, dvs TELEFONLINJEN.

Oerhört många gnäller på låga hastigheter via ADSL, ja det tror fan det! Hur många hushåll tror ni det är som har telefonledningar dragna för att klara av dom hastigheter vi använder idag samt hur långt ifrån basstationen bor alla ni gnällarslen? Det är inte svart eller vitt. Finns massvis med faktorer som spelar in på den hastighet ni får ut. Har själv suttit på comhems support och alla ringer in med en jävla attityd, fast i 9 fall av 10 är det pga kundens egna utrustning det går segt eller inte funkar alls, zonealarm brandvägg, router, dator från 1974 osv..

Har själv haft B2's adsl abonnemang och det var det bästa jag har haft, fick nämligen 14mbit nerströms. Idioten som skulle koppla in mig kopplade mig på 24mbits noden i basstationen och där regleras inte hastigheten via inlogget som det gör vid 0,5 & 2 mbit.

Sitter på B2's 100mbit nu och det finns svackor i prestandan vid vissa tidpunkter (kryper ner till 30mbit nedströms men alltid 10-15mbit upp) men det beror helt enkelt på belastning i området, samma sak gäller för ADSL användare, om alla grannar i området sitter på 24 mbit och försöker maxa sina linjer, ja då spelar det ingen roll om ni har Telia eller B2.

Ska man skilja dessa två aktörer tycker jag att man ska ta och granska avtalen, för det är DÄR den stora skillnaden kan finnas :)

Jag vet faktiskt att det är skillnad på linorna, eftersom trådskaparen hade tillgång till comhem också kunde det vara värt att nämna jämförelsen. Jag bor ca 800m från stationen btw. Det viktiga i sammanhanget är att BBB var en bra leverantör tills telenor tog över. Det är ett riktigt idiotföretag.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...