Batteripoler för stora

Ceciliaa

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER6n
Potentiellt dum fråga, men jag är väldigt ny på det här.
Fixade ett nytt batteri som skulle passa enligt försäljare. Dimensionerna var korrekta, men visade sig att batteripolerna på nya batteriet är större än på det gamla, så själva "kåporna" är för små och passar inte. Skiljer typ 0.5-1 mm så är lite småretligt.
Kan inte lämna tillbaka batteriet. Så tänkte om någon här vet om det funkar att "skala av" lite av metallen på polerna för att få det att passa, eller om det kan vara skadligt/farligt? Eller finns det något bättre sätt att lösa det på?
 
YT12A-BS har terminaltyp 5. YTX9-BS har terminaltyp A.

Klar du kan skära lite, men det ökar risken att du vrider sönder terminalen vid åtskruvning av batterikablarna.
 
Gamla var ett Yuasa, YT12A-BS och det nya är ett Varta, YTX9-BS.
Har tyvärr åkt ifrån garaget, så har inte möjlighet att fixa bild förrän imorgon.
Varför kan du inte lämna tillbaka det?
Det är ju markant skillnad i kraft till Yasas fördel.
Men för att svara på din fråga, visst kan du fila lite om det bara är 1 mm det gäller.
 
YT12A-BS har terminaltyp 5. YTX9-BS har terminaltyp A.

Klar du kan skära lite, men det ökar risken att du vrider sönder terminalen vid åtskruvning av batterikablarna.
Jahopp, det förklarar saken. Var dumt, men utgick från att jag fick rätt grejer.
Tack så mycket för hjälpen! Provar det först och vrider jag sönder det får jag köpa nytt helt enkelt.
 
Varför kan du inte lämna tillbaka det?
Det är ju markant skillnad i kraft till Yasas fördel.
Men för att svara på din fråga, visst kan du fila lite om det bara är 1 mm det gäller.
Vad jag förstått det som så kan man inte returnera om de redan fyllt på med syra?
Hann förövrigt börja skrapa lite innan jag insåg att det eventuellt kunde vara en skaderisk i det, så tror inte att de är så pigga på att ta tillbaka det.
Det är bra att veta, tack! Får göra lite bättre efterforskning nästa gång.
 
Edit:
Inser att mitt inlägg nedan är helt galet och att jag inte begriper alls vad TS’s problem är.

Det är väl inte helt orimligt att tänka att polskorna behöver bändas isär en smula. Särskilt inte om någon dragit åt dem för kung och fosterland på det gamla batteriet. 0,5-1mm är väl inom gränsen för vad polerna kan deformeras vid åtdragning.


Däremot är det ju lite märkligt att handlaren sålde ett batteri av annan styrka än det tidigare, men vi vet ju inte om det gamla var enligt originalspec eller ej.
 
Last edited:
Sälj ditt nya batteri och köp rätt istället. Inte värt att bråka med det där och det batteriet du ska ha är ju 30% mer kraft i.
 
Potentiellt dum fråga, men jag är väldigt ny på det här.
Fixade ett nytt batteri som skulle passa enligt försäljare. Dimensionerna var korrekta, men visade sig att batteripolerna på nya batteriet är större än på det gamla, så själva "kåporna" är för små och passar inte. Skiljer typ 0.5-1 mm så är lite småretligt.
Kan inte lämna tillbaka batteriet. Så tänkte om någon här vet om det funkar att "skala av" lite av metallen på polerna för att få det att passa, eller om det kan vara skadligt/farligt? Eller finns det något bättre sätt att lösa det på?
Har du anslutningar som ser ut så här?
Som liksom ska "greppa runt polen" på batteriet?

Det är ofarligt att ta bort lite av polen på batteriet. Eller räta ut lite på anslutningen.
Lycka till och meddela gärna hur du löste problemet. Så vi andra kan lära oss också. :-)

Polsko.png
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top