Batterifråga

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Om jag för närvarande har ett Yuasa-batteri på 12 Volt och 8 Ampere, vilket av Biltemas batterier ska jag köpa? De har bara 7 och 9 Ampere.. :confused:
 
Det är Amperetimmar du menar, och den siffran anger hur mycket kapacitet batteriet kan lagra, inget annat. Om du kan välja vilket som så ta 9 Ah, men nån större skillnad är det ju inte.
 
Köp det du får dit, fel ampretal (ampretimmar är den siffran fö) är inget avgörande utan handlar mer om hur mycket energi det innehåller.
En annan sak som kan trassla med vissa batterier är att de inte orkar leverera den startström som behövs när du startar hojen även fast de är av ungefär rätt storlek.
 
OK, det låter lovande!
Behöver batteriet laddas innan användning, eller är det bara att slänga dit det på plats?
 
Som nämnts spelar inte Ah talet nån större roll.
Min erfarenhet av Biltemas batterier till sporthoj är däremot allt annat än goda. Hojen blev skitseg att starta och jag hade max ett eller 2 försök på mig (En zx9:a). Dubbla priset och köp ett riktigt batteri istället. Tryggt i längden.
 
Johan skrev:
Som nämnts spelar inte Ah talet nån större roll.
Min erfarenhet av Biltemas batterier till sporthoj är däremot allt annat än goda. Hojen blev skitseg att starta och jag hade max ett eller 2 försök på mig (En zx9:a). Dubbla priset och köp ett riktigt batteri istället. Tryggt i längden.

Mitt Biltema-batteri funkar bra i alla fall. :)
 
Jag köpte ett batteri från Biltema förra året till min hoj. Om jag inte körde på en vecka så var batteriet helt tomt. Och fick man inte igång på två försök så var det bara fram med startkablar.

Det var iofs vanliga batteriet och inte blyackumulatorn som sägs funka bättre.
 
Deeet var ju däremot mindre lovande... :va

Från det ena till det andra, har satt mitt gamla batteri på laddning för att kunna köra idag iaf :D , saken är den att det tjuter lite smått om det då och då när det laddas. Är det normalt???
 
Ska laddas...

JoUh skrev:
OK, det låter lovande!
Behöver batteriet laddas innan användning, eller är det bara att slänga dit det på plats?
Det behöver inte vara fullladdat bara för att det är nytt.
Å andra sidan, går det att starta på, fixar det sig ju själv...hojen lär ju ladda det.

(Du har ju bara betalat för acken inte för ngn energi.. :rolleyes: )
 
Nu är det ju så jävligt att Yuasa och biltemas nya blyackar skiljer sig åt, +/- polerna sitter ju tvärtom... Jag har precis köpt ett biltema batteri, upptäckte detta när jag skulle sätta dit batteriet.
Hur löser man det? Förlänga batterikablarna? :va
 
Nino skrev:
Nu är det ju så jävligt att Yuasa och biltemas nya blyackar skiljer sig åt, +/- polerna sitter ju tvärtom... Jag har precis köpt ett biltema batteri, upptäckte detta när jag skulle sätta dit batteriet.
Hur löser man det? Förlänga batterikablarna? :va
Upptäckte samma sak som du... fast först efter att jag monterat acken och försökt starta, såg inte ens att instrumentpanelan var död.. :rolleyes:
Lösning: Förläng batterikablarna.
 
Orkar blyacken bra när ni startar?
Vanligtvis är det ju nån slags gele i de batterier som är standard på hojarna.
Har nämligen hört att blyack kan ha svårt för att ge ut hög ström?
Men det kanske är nya tider nu.
 
Kahobe skrev:
Upptäckte samma sak som du... fast först efter att jag monterat acken och försökt starta, såg inte ens att instrumentpanelan var död.. :rolleyes:
Lösning: Förläng batterikablarna.

Sitter på jobbet och har inte haft möjlighet att kolla det ännu men jag misstänker att det går att vrida elpiskan så man skiftar plats på kablarna.
Vore guld att slippa förlänga.

Ska testa det senare ikväll.
 
Poacher skrev:
Orkar blyacken bra när ni startar?
Vanligtvis är det ju nån slags gele i de batterier som är standard på hojarna.
Har nämligen hört att blyack kan ha svårt för att ge ut hög ström?
Men det kanske är nya tider nu.

Blybatteri är standard på många gamla hojar, som min, och det funkar bra för mig i alla fall. Behövdes lite starthjälp efter vintern men sen dess har den startat fint själv varje gång.
 
PacMan skrev:
Blybatteri är standard på många gamla hojar, som min, och det funkar bra för mig i alla fall. Behövdes lite starthjälp efter vintern men sen dess har den startat fint själv varje gång.
Har du den helslutna typen då alltså, jag tänker inte på de som man fyller syra i?.
Den typen av batteri har jag ju på min givetvis, men de kan man ju inte montera hur som helst.
 
JoUh skrev:
Om jag för närvarande har ett Yuasa-batteri på 12 Volt och 8 Ampere, vilket av Biltemas batterier ska jag köpa? De har bara 7 och 9 Ampere.. :confused:

Jag köpte ett sånt här..
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95191
Klockrent.. det är tydligen helt nytt..(Alltså nytt sen någon månad)..
...slippa slabba med bly och syra..
80-250_h.jpg
 
Brutus skrev:
Jag köpte ett batteri från Biltema förra året till min hoj. Om jag inte körde på en vecka så var batteriet helt tomt. Och fick man inte igång på två försök så var det bara fram med startkablar.

Det var iofs vanliga batteriet och inte blyackumulatorn som sägs funka bättre.
Det är viktigt att ladda batteriet INNAN det börjar användas!
Är det dåligt så lämna tillbaka batteriet, Biltema mäter upp det
och är det något fel så får du ett nytt.
 
Original sitter det förmodligen ett:
YTX9-BS
150mm x 87mm x 105 mm
Weight: 2.5 Kg

Om du väljer ett batteri från Biltema ser dessa ut såhär:
MC-batteri SMF
Gastäta och underhållsfria MC-batterier som bygger på kalcium/kalcium-teknologin. Batterierna har lång livslängd och är verkligen underhållsfria. Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri. Ingen risk för syraläckage. Integrerat flamskydd. Hölje av förstärkt polypropylen. OBS: Max. 45° monterings-/lutningsvinkel.

12 V 7 Amp 150 x 80 x 95 2,66 kg 80-255
12 V 9 Amp 150 x 85 x 115 3,20 kg 80-256

Som synes så är det osäkert om 80-256 passar då det har ett större mått än ditt gamla batteri.
Har du tillräckligt mått mellan sadel och batteri så skulle jag välja 80-256.

Annars skulle jag tittat närmare på :
12 V 10 Amp 151 x 65 x 112 3,3 kg F1 (4,75 mm) 80-411
12 V 7,2 Amp 151 x 65 x 94 2,7 kg F1 (4,75 mm) 80-410
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=95120
Fördelen med detta är att det kan fastmonteras även liggandes.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top