Batterifråga!?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Som ni kanske läste i min förra tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=110914&highlight=batteri

hade jag problem med mitt batteri.
Har kommit fram till att köpa ett nytt. Har INTE det i ännu.

Men idag skulle jag iaf återigen starta hojen med det gamla batteriet och det gick inte. Trots att jag ladde batteriet tills det stod "laddat" på laddaren. :huvet

Efter att jag gett upp, eller ska man säga, att batteriet gav upp, så skulle jag ladda batteriet igen. Men då visar laddare "felkopplat" och hur jag än gjorde så stod det felkopplat...

Måste ha en sån där laddare c-tek som ni pratar om!!
Vad kostar dem?
Finns de kanske på lelles? (ska dit imorn)

Undrar också hur ni gör när ni laddar?
Jag har låtit batteriet stanna kvar i hojen - har ju gått som det gått..

Snart e det vår, å jag vill att min fina maskin ska va glad! :)

Tacksam för svar igen!

// Katana(\/) (-) (\)
 
Last edited:

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Kan visa felkopplat om det är väldigt låg spänning i batteriet, låt det vila en stund innan du kopplar på laddaren efter att du har dragit ur det kraftigt. Koppla bort batteriet från hojen. Kan också visa felkopplat om det är taskig kontakt mellan polerna och klämman, se till att du har ordentlig anläggningsyta.

Hoppas detta hjälper...
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
SWE 1 skrev:
Kan visa felkopplat om det är väldigt låg spänning i batteriet, låt det vila en stund innan du kopplar på laddaren efter att du har dragit ur det kraftigt. Koppla bort batteriet från hojen. Kan också visa felkopplat om det är taskig kontakt mellan polerna och klämman, se till att du har ordentlig anläggningsyta.

Hoppas detta hjälper...

koppla in det på bilbatteriet eller nåt en stund så det får kraft därifrån. Sen provar du, då ska du se att det funkar fint. Tackar vet jag gammla hedrliga laddare som inte behöver nån styrspäning.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sir_pelle skrev:
eller claes ohlsson för 495:-
...eller Jula för 489:- :)

KGK skrev:
Nu hade det varait väldigt intressant och se om Lidl laddaren för 70 kr fixade jobbet, kan du inte åka till Lidl och tjacka en och prova så man får veta då den verkar lite smart.
Är det verkligen någon smarthet alls i den trots förpackningen lovord? Har själv en liknande för 69:- på Biltema och det är väl inte mycket mer än en batterieliminator på 12V/0,5A. Den fungerar fint till mc-batterier men man får själv hålla reda på laddtiden, dock är det inte någon större fara att råka lämna för länge med så låg laddström så jag tycker inte det är värt det med en Ctek för mig så länge jag inte behöver ladda bilbatterier också.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
KGK skrev:
Bruksanvisningen som följer med verkar lovande, man behöver inte hålla koll.
Jag misstänker att det bara är positivt formulerat jämfört med Biltema. En riktig laddare som Ctek kan ju variera strömstyrkan och när de säger att de automatiskt övergår till underhållsladdning så menar de att de sänker strömstyrkan. Men Biltema och Lidl laddarna har redan så låg strömstyrka att ett vanligt mc-batteri knappast kan bli skadligt varmt.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Neutral skrev:
Jag misstänker att det bara är positivt formulerat jämfört med Biltema. En riktig laddare som Ctek kan ju variera strömstyrkan och när de säger att de automatiskt övergår till underhållsladdning så menar de att de sänker strömstyrkan. Men Biltema och Lidl laddarna har redan så låg strömstyrka att ett vanligt mc-batteri knappast kan bli skadligt varmt.

Nja... Alltså... Det går utmärkt att ladda ett blybatteri med strömbegränsad likspänning. När batterispänningen är låg så sköter strömbegränsningen jobbet, och när batterispänningen börjar närma sig det nominella så drar det inte så mycket ström längre och underhållsladdar alldeles automagiskt :)
Detta gäller naturligtvis om batteriet är i gott skick från början. Det som avancerade laddare kan göra, är t.ex. att pulsa på lite högre strömstötar för att bränna bort oxidskikt på blyplattorna, och lite annat "hokus pokus".
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Stortryne skrev:
Nja... Alltså... Det går utmärkt att ladda ett blybatteri med strömbegränsad likspänning. När batterispänningen är låg så sköter strömbegränsningen jobbet, och när batterispänningen börjar närma sig det nominella så drar det inte så mycket ström längre och underhållsladdar alldeles automagiskt :)
Detta gäller naturligtvis om batteriet är i gott skick från början. Det som avancerade laddare kan göra, är t.ex. att pulsa på lite högre strömstötar för att bränna bort oxidskikt på blyplattorna, och lite annat "hokus pokus".
Min poäng var väl att Lidl-laddaren trots marknadsföringen är mer lik Biltemas än en Ctek. :)
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
köpte en sån där c-tek på claes ohlsson igår, med min gamla batteriladdare va som att jämnföra en fiskmås med en ferrari
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
C-tek:en har ju en viss motionerande effekt på batteriet. Det verkar som den drar ur lite och ger en strömpuls för att återställa. Vid fulladdat batteri (mitt 9Ah) så belastar den under ca 20 sec för att sedan ge en strömpuls på 2-3 sec.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
kAtanAmAn skrev:
...Men idag skulle jag iaf återigen starta hojen med det gamla batteriet och det gick inte. Trots att jag ladde batteriet tills det stod "laddat" på laddaren. :huvet ...
Om ett batteri har sulfaterat ordenligt så tappar det så pass mycket av sin kapacitet (laddningsmängd) att det inte räcker för att starta din mc.
När du laddar batteriet så kan man bildligt uttryckt exempelvis säga att "endast de översta 10% av elektronerna laddas upp - de 90% i botten har frusit ihop"
Batteriladdaren har ingen förmåga av att känna av batteriets kondition (oavsett om det är en Ctek eller en Biltemaladdare) utan indikerar fulladdat när batteriets nominella spänningen har uppnåtts. Därför hjälper det inte hur många gånger du än laddar ditt dåliga batteri - kapaciteten (10% av den ursprungliga) är så liten att den inte räcker för att dra i gång din mc.
(I det dåliga batteriet så rasar spänningen bara efter några sekunder till en låg nivå vilket inte räcker för att generara den ström som startmotorn kräver för att dra runt motorn.)
Vill du ha igång hojen så får du hjälpstartkoppla med ett annat batteri eller vänta tills du fått ditt nya.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top