Batterifråga!?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Som ni kanske läste i min förra tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=110914&highlight=batteri

hade jag problem med mitt batteri.
Har kommit fram till att köpa ett nytt. Har INTE det i ännu.

Men idag skulle jag iaf återigen starta hojen med det gamla batteriet och det gick inte. Trots att jag ladde batteriet tills det stod "laddat" på laddaren. :huvet

Efter att jag gett upp, eller ska man säga, att batteriet gav upp, så skulle jag ladda batteriet igen. Men då visar laddare "felkopplat" och hur jag än gjorde så stod det felkopplat...

Måste ha en sån där laddare c-tek som ni pratar om!!
Vad kostar dem?
Finns de kanske på lelles? (ska dit imorn)

Undrar också hur ni gör när ni laddar?
Jag har låtit batteriet stanna kvar i hojen - har ju gått som det gått..

Snart e det vår, å jag vill att min fina maskin ska va glad! :)

Tacksam för svar igen!

// Katana(\/) (-) (\)
 
Last edited:
Kan visa felkopplat om det är väldigt låg spänning i batteriet, låt det vila en stund innan du kopplar på laddaren efter att du har dragit ur det kraftigt. Koppla bort batteriet från hojen. Kan också visa felkopplat om det är taskig kontakt mellan polerna och klämman, se till att du har ordentlig anläggningsyta.

Hoppas detta hjälper...
 
SWE 1 skrev:
Kan visa felkopplat om det är väldigt låg spänning i batteriet, låt det vila en stund innan du kopplar på laddaren efter att du har dragit ur det kraftigt. Koppla bort batteriet från hojen. Kan också visa felkopplat om det är taskig kontakt mellan polerna och klämman, se till att du har ordentlig anläggningsyta.

Hoppas detta hjälper...

koppla in det på bilbatteriet eller nåt en stund så det får kraft därifrån. Sen provar du, då ska du se att det funkar fint. Tackar vet jag gammla hedrliga laddare som inte behöver nån styrspäning.
 
Last edited:
sir_pelle skrev:
eller claes ohlsson för 495:-
...eller Jula för 489:- :)

KGK skrev:
Nu hade det varait väldigt intressant och se om Lidl laddaren för 70 kr fixade jobbet, kan du inte åka till Lidl och tjacka en och prova så man får veta då den verkar lite smart.
Är det verkligen någon smarthet alls i den trots förpackningen lovord? Har själv en liknande för 69:- på Biltema och det är väl inte mycket mer än en batterieliminator på 12V/0,5A. Den fungerar fint till mc-batterier men man får själv hålla reda på laddtiden, dock är det inte någon större fara att råka lämna för länge med så låg laddström så jag tycker inte det är värt det med en Ctek för mig så länge jag inte behöver ladda bilbatterier också.
 
KGK skrev:
Bruksanvisningen som följer med verkar lovande, man behöver inte hålla koll.
Jag misstänker att det bara är positivt formulerat jämfört med Biltema. En riktig laddare som Ctek kan ju variera strömstyrkan och när de säger att de automatiskt övergår till underhållsladdning så menar de att de sänker strömstyrkan. Men Biltema och Lidl laddarna har redan så låg strömstyrka att ett vanligt mc-batteri knappast kan bli skadligt varmt.
 
Neutral skrev:
Jag misstänker att det bara är positivt formulerat jämfört med Biltema. En riktig laddare som Ctek kan ju variera strömstyrkan och när de säger att de automatiskt övergår till underhållsladdning så menar de att de sänker strömstyrkan. Men Biltema och Lidl laddarna har redan så låg strömstyrka att ett vanligt mc-batteri knappast kan bli skadligt varmt.

Nja... Alltså... Det går utmärkt att ladda ett blybatteri med strömbegränsad likspänning. När batterispänningen är låg så sköter strömbegränsningen jobbet, och när batterispänningen börjar närma sig det nominella så drar det inte så mycket ström längre och underhållsladdar alldeles automagiskt :)
Detta gäller naturligtvis om batteriet är i gott skick från början. Det som avancerade laddare kan göra, är t.ex. att pulsa på lite högre strömstötar för att bränna bort oxidskikt på blyplattorna, och lite annat "hokus pokus".
 
Stortryne skrev:
Nja... Alltså... Det går utmärkt att ladda ett blybatteri med strömbegränsad likspänning. När batterispänningen är låg så sköter strömbegränsningen jobbet, och när batterispänningen börjar närma sig det nominella så drar det inte så mycket ström längre och underhållsladdar alldeles automagiskt :)
Detta gäller naturligtvis om batteriet är i gott skick från början. Det som avancerade laddare kan göra, är t.ex. att pulsa på lite högre strömstötar för att bränna bort oxidskikt på blyplattorna, och lite annat "hokus pokus".
Min poäng var väl att Lidl-laddaren trots marknadsföringen är mer lik Biltemas än en Ctek. :)
 
köpte en sån där c-tek på claes ohlsson igår, med min gamla batteriladdare va som att jämnföra en fiskmås med en ferrari
 
C-tek:en har ju en viss motionerande effekt på batteriet. Det verkar som den drar ur lite och ger en strömpuls för att återställa. Vid fulladdat batteri (mitt 9Ah) så belastar den under ca 20 sec för att sedan ge en strömpuls på 2-3 sec.
 
kAtanAmAn skrev:
...Men idag skulle jag iaf återigen starta hojen med det gamla batteriet och det gick inte. Trots att jag ladde batteriet tills det stod "laddat" på laddaren. :huvet ...
Om ett batteri har sulfaterat ordenligt så tappar det så pass mycket av sin kapacitet (laddningsmängd) att det inte räcker för att starta din mc.
När du laddar batteriet så kan man bildligt uttryckt exempelvis säga att "endast de översta 10% av elektronerna laddas upp - de 90% i botten har frusit ihop"
Batteriladdaren har ingen förmåga av att känna av batteriets kondition (oavsett om det är en Ctek eller en Biltemaladdare) utan indikerar fulladdat när batteriets nominella spänningen har uppnåtts. Därför hjälper det inte hur många gånger du än laddar ditt dåliga batteri - kapaciteten (10% av den ursprungliga) är så liten att den inte räcker för att dra i gång din mc.
(I det dåliga batteriet så rasar spänningen bara efter några sekunder till en låg nivå vilket inte räcker för att generara den ström som startmotorn kräver för att dra runt motorn.)
Vill du ha igång hojen så får du hjälpstartkoppla med ett annat batteri eller vänta tills du fått ditt nya.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top