Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Jag tänkte mer på såna här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Blyackumulatorer/Hepp, och jag som trodde vanliga batterier var av bly-typ.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte mer på såna här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Blyackumulatorer/Hepp, och jag som trodde vanliga batterier var av bly-typ.
Jag tänkte mer på såna här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Blyackumulatorer/![]()
De vanliga Ctek laddarna laddar på till spänningen är 14,4V då de bryter. Har du en laddningsregulator av parallelltyp, dvs en regulator som kortsluter "överskott" och den är ställd på t.ex 13,9V så kommer den att kortsluta bort Cteken som aldrig bryter för det blir ju aldrig 14,4V. Resultat, laddningsregulatorn blir varm (14V*0,8A~=11W) är det inga problem ta hand om. De brukar klara 200 till 300W. Så helst ska du koppla bort ena batteripolen från hojen under laddning om du har en parallellregulator. Men med en liten Ctek 0,8A normalt inga problem.
Jag har ett Biltema 80256 12V 9Ah i Suzukin. Inga problem. Men tänk på att orsaken till att det finns prylar som Ctek 0,8A är att batterier laddar ur sig. Även på hyllan på Biltema och hos fina MC-originalbatterihandlaren.. Så när du köpt ditt nya batteri. Oavsett fabrikat. Sätt det på laddning i 24h eller allra minst över natten med Ctek 0,8A. Innan du sätter batteriet i hojen.
Jag har det omvända problemet. Funderar på att gå upp i antalet Ah för att ha större reserver. Kan man göra det utan att det påverkar elektroniken i hojen negativt?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |