Batterifråga, hur många Ah behövs

Försöker hitta en likadant batteri till min Fazer. Ska besikta hojen idag kl 14:20 och upptäckte att den hade hunnit ladda ur sen i onsdags när jag testade starta hojen med fulladdat batteri.
Tror att jag kopplade värmehandtag fel så den laddats ur helt... :-)

Så... någon som vet var man köper nytt i Stockholm???

De vanliga Ctek laddarna laddar på till spänningen är 14,4V då de bryter. Har du en laddningsregulator av parallelltyp, dvs en regulator som kortsluter "överskott" och den är ställd på t.ex 13,9V så kommer den att kortsluta bort Cteken som aldrig bryter för det blir ju aldrig 14,4V. Resultat, laddningsregulatorn blir varm (14V*0,8A~=11W) är det inga problem ta hand om. De brukar klara 200 till 300W. Så helst ska du koppla bort ena batteripolen från hojen under laddning om du har en parallellregulator. Men med en liten Ctek 0,8A normalt inga problem.
Jag har ett Biltema 80256 12V 9Ah i Suzukin. Inga problem. Men tänk på att orsaken till att det finns prylar som Ctek 0,8A är att batterier laddar ur sig. Även på hyllan på Biltema och hos fina MC-originalbatterihandlaren.. Så när du köpt ditt nya batteri. Oavsett fabrikat. Sätt det på laddning i 24h eller allra minst över natten med Ctek 0,8A. Innan du sätter batteriet i hojen.

Det här är väl helt fel.
Regulatorn/likriktaren tar ju hand om laddström från statorn.
Laddar man batteriet så kopplar man ju på nedströms om regulatorn och jag är tämligen säker pa att ingen ström går genom regulatorn från batteriet. Däremot krävs det med en optimate laddare att batteriet är bortkopplat för att aktivera desulfiserings fasen.

Det stämmer , en regulator reglerar aldrig på batterisidan...skulle ju innebära att den kortslöt batteriet....oxå.....och alla vet ju att man kan få hundratals till tusentals ampere i kortslutningström från ett batteri temporärt - hejdå regulator:3freak.

Dom jordar ner på växelspänningsidan från generatorn

Jag har det omvända problemet. Funderar på att gå upp i antalet Ah för att ha större reserver. Kan man göra det utan att det påverkar elektroniken i hojen negativt?

Jag har det omvända problemet. Funderar på att gå upp i antalet Ah för att ha större reserver. Kan man göra det utan att det påverkar elektroniken i hojen negativt?

Tänk så här:

Blir strömmen i vägguttaget farligare om Porjusdammen är full?

Att byta till 6 Ah från 10 Ah ska inte vara några större problem så länge som batteriet du sätter i klarar tillräckligt höga startströmmar. Detta under förutsättning att hojen startar relativt lätt och inte behöver jättemånga startförsök.

Kolla upp CCA på ditt nuvarande batteri och kolla om det du tänkte byta till har lika många. Högre är bara bra. Lägre är dåligt. Är det bara lite lägre är det inte säkert att det är något problem.

Det som händer om du byter till att batteri med färre Ah är ju bara att du inte har lika stora reserver. Jämför med att ha en mindre bensintank. Du kommer forfarande att kunna köra men inte lika länge.

Byter du till ett batteri som har lägre CCA (Kallstartström) så klarar inte det batteriet av att ge lika hög ström i startögonblicket. Det är att jämföra med att ha för tunna bränsleslangar. Då kommer det inte att gå lika bra och hojen kanske inte startar.

Det ska inte vara några problem att köra en C-tec laddare med batteripolerna anslutna. Den är gjord för det.
Dessutom misstänker jag att större delen av hojens elektronik och elförbrukare är bortkopplade från batteri och laddare i alla fall med automatik när du stängt av tändningen.

Finns ju massa billiga AGM-batterier att beställa på ebay som t.o.m. är billigare än Biltemas. Jag har ett 8Ah i caféräsern och det funkar då iaf till att dra igång den trots att det är mycket mindre än originalbatteriet.

Det har nog blivit ett tiotal Biltema-batterier genom åren till olika fordon. Jag har inte haft några som helst problem med deras GEL, SMF eller nu senast ett AGM-batteri. Till en Scooter köpte jag ett 3 Ah i.s.f. ett vanligt 5 Ah. Det gick att mala väldigt länge med 3 Ah batteriet i samband med felsökning.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti