Batterifel?

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawwa zx6r
Jag och brodern min försökte få igång morsans Honda CBR600f -00 idag för första gången efter vintern. Då batteriet var stendött provade vi att rulla igång den, men dessvärre utan något lyckat resultat. Tillslut tog vi fram startkablarna och vi fick igång den och allt var som vanligt tills vi tog bort starkablarna då den dog. Provade att trycka på startknappen men allt var stendött, så det var bara fram med kablarna igen och startade. När vi nu tog bort kablarna denna gång så lät vi hojen stå på högt varv och så fort kablarna var borta så började både varv och hastighetsmätare gå precis som de själva ville. Så min fråga är nu var felet sitter då hojen bara verkar vilja gå på bilens batteri; är det batteriet som behöver bytas ut även fast det bara är max två år gammalt eller är det något annat?
Kan tillägga att hojen var rätt konstigt de sista gångerna förra säsongen

Tacksam för hjälp

Låter som batteriet ska kastas, men ev. kan man ju kosta på
sig att kolla det lite närmare först. Dock inte på hojen pga risken
för pajad elektronik.

Mät polspänning, laddningen/vätskans täthet, prova ladda o kolla
igen.

Helst oxå kolla att hojen laddar som den ska (med bilbatteriet).
Mät spänningen när den går, koppla in ampermeter (dock inte
under startförsök !) och kolla att strömmen går till batteriet och
inte tvärtom.
/u

oki får prova lite imorrn kan även nämna att jag laddade upp batteriet för några veckor sedan utan att testa om det gick då men lite av strömmen borta iaf ha funnits där idag om det blivit urladdat under tiden. Batteriet är även ett sådant som man inte får öppna och kolla/ fylla på mer batterivatten i.

Solklart batterifel. Att den dör när du kopplar bort kablarna tyder ju på att inget annat är fel eftersom den funkar normalt med batteri på plats, även om det är bilens.
800 pix och problemet är löst.
(2-3 år har nog varit snittlivslängd på mina batterier, latheten bedrar visheten och vips så har man glömt att ladda på vintern och dödat batteriet).

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar