Batteriet väldigt varmt vid laddning

Just när de gäller mc-batterier hade jag inte chansat. Jag köpte tre stycken (som höll mellan tre månader och 1,5 år) innan jag lärde mig och köpte ett kvalitetsbatteri.

Been there, done that.

I mina fordon kommer endast kvalitetsgrejor numer = noll problem.


Buy quality, cry once
 
Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.
 
Batterier håller väl olika med beroende på vad för mc man har .Hadde en mt-01a och den döda batterier på några år
 
Biltema håller oftast mindre än ETT år. Du får ett nytt på garantin, men garantin gäller från första inköpsdatum så år 2 måste du ändå köpa ett nytt.

Om du inte har tur; med anekdotisk bevisföring hävdar många att Biltemabatterier fungerar men oftast är de åsikterna från de som nyss köpt ett själv...

Se nedan.


Buy quality, cry once

Helt fel. Mina Biltema batterier har alla hållit tills jag sålt bilen, mc eller skootern. Har haft typ 6 batterier från Biltema. Garanterat att de flesta lever vidare även efter 4 år om man tar hand om dem. Och som sagt man har en väldigt bra garanti. Däremot kan jag inte alltid rekommendera de till stora twinnar då de ibland kräver hög startström.
Obs även dyra batterier kan gå slnder år 1 men de skriver man inte om vanligtvis. Dyrare batterier håller säkert lite bättre men att tokdissa Biltemas är onödigt.
 
Last edited:
Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.

Jag hade inte heller problem med batterier från 90-talet. De levde ofta mer än 10 år och tappade sakta kapacitet på slutet.
Mina batterier från ungefär 2005 och framåt har tvärdött. Något har gått att ladda igen, men ett par vägrade laddaren att ladda. Misstänker kortis eller avbrott i de nya batterierna medan de gamla nog tappade sugen på grund av sulfatbeläggningar.
 
C-tech laddare. Körde först med dum laddare för att få lite spänning. Typiskt för mina nyare batterier är att de tvärdör. Ett gick att ladda med dumladdare, men tvärdog några dagar senare.
 
Har du behövt köra dumladdare för att det var djupurladdat så har du säkert någon cell som är död och har hög intern resistens= bygger värme.

Byt batteri och se glad ut. Moderns MC batterier lever sällan 5 år framförallt om man inte sköter dem utan låter de djupurladdas.
 
Händer inte ofta, men Boris nu skrev du nog fel. När ett batteri laddas blir värmeutvecklingen beroende på strömmen (P=U*I).
Högre ström får du om motståndet är lågt (I=U/R).
Du kanske tänkte på att vid urladdning ger högt inre motstånd mer värme.
Lite grov beskrivning:
En eller flera celler är kortslutna. Motståndet mellan polerna minskar. Strömmen ökar. Dom kvarvarande cellerna värms upp mer.
 
Last edited:
Mitt biltema i thunderacen,n påstod tidigare ägaren att det var 10år o att det aldrig fått underhålls laddning. Det får det inte hos mej heller.. Jag inbillar mej att folk laddar ihjäl sina batterier.
 
Håller på att testar ett gelbatteri från Biltema i viffern nu, har klarat en höst, stå en vinter med lite underhållsladdning då och då samt kört en säsong än så länge.
Testet pågår :)

/R
 
Kompisaren köpte biltema batteri nu i våras till sin Ktm 950 ,, jag idiotförklarade honom och sa att de kommer aldrig orka dra runt motorn. Till min förvåning startade den lätt och de har funkat denna sommar ivf. De blir intressant att se om den startar till våren för han underhållsladdar aldrig. Till saken hör att ktm 950/990 går väldigt tungt att dra runt och batteristorleken är bara 11 amp. Mitt Yuasa YTZ har de svettigt ibland då de är lite kallare typ 5-10+c jag vet inte om Biltema batteriet klara den tempen men jag tror inte det.
Ett Yuasa YTZ håller ca 6-8 år jag köpte det på Tyska ebay för 1200kr det funkar än efter ca 3 år men jag måste underhållsladda det annars startar den inte efter ca 4-6 veckor stillestånd (tjuvström?) Jag skruvar visserligen inte lös polerna från hojen (orkar inte). Biltema kostar under hälften men jag tror inte de klarar halva Yuasa livslängden på en stor v-tvinn,,ev på en radfyra?
 
Last edited:
Eftersom hojen startar
så kan inte batteriet vara helt slut, mina 25 öre.

Så den intressanta frågan som jag gärna vill ha svar på är:
Vilken laddare använder du ? Hur många Ampere ger den ? 4A 8 A? eller
Vilket fabrikat ? Modell ?

Vad det gäller nytt battari (när hojen inte längre startar) är numera # mitt
1a val
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
2a val Biltema Gelbatteri eller Heavy Duty
3e val Biltema "underhållsfritt". # Har ju köpt totalt fem st på 8 år......

Och så är det bra med en Multimeter så man ser vad battariet håller för spänning.
Obelastat och med tänt ljus och motorn igång 14,1 -14,5Volt. Oberoende av motorvarvtal.
Den här Multimetern med 2 säkringar är ovanligt tåligt mot "misstag".i prisklassen.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
 
Jag vill påstå att Pf=Ri*I*I, m.a.o. att Boris har rätt.

Beror lite på hur laddaren är konstruerad. Om den begränsar max ström eller max spänning (eller båda)
För att inte mörda batterier har så vitt jag vet laddare en maximal utspänning.
Om den ger en max spänning måste du trycka igenom så mycket ström som möjligt för att få störst uppvärmning(=effekt) eftersom strömmen är i kvadrat. Det får du med lägre motstånd.
 
Beror lite på hur laddaren är konstruerad. Om den begränsar max ström eller max spänning (eller båda)
För att inte mörda batterier har så vitt jag vet laddare en maximal utspänning.
Om den ger en max spänning måste du trycka igenom så mycket ström som möjligt för att få störst uppvärmning(=effekt) eftersom strömmen är i kvadrat. Det får du med lägre motstånd.

Men samtidigt är det så att effekten är proportionell mot strömmen och spänningsfallet. Eftersom ett blybatteri har 6 celler så ska det optimalt sett vara så att alla celler blir lika varma under laddning. Om cellerna blir olika varma så beror det på att dom har olika resistans. Det som händer är att en eller några celler får högre resistans och därigenom får en högre andel av spänningsfallet under laddning. Det leder i sin tur till att dom blir varmare eftersom effektförlusten ju faktiskt är i form av värme.
 
Den energi som ett batteri får vid laddning går dels åt till att lagras kemiskt i batteriet och dels till värmeförluster beroende på inre motstånd.
I vilket fall som helst är ett batteri som blir extremt varmt vid laddning moget för återvinning.
 
Last edited:
Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.

Rent generellt så har batterier begränsad livslängd ja. Man brukar säga att 4-5 år är relativt normalt. Generellt sett så tycker jag det verkar som att mina batterier i både bilar och motorcyklar håller i ca 8 år innan det är dags att byta.

Detta är något som inte blivit bättre med åren. Snarare sämre. Dels för att batterikemin i grunden är densamma dvs batterierna har samma grundförutsättningar rent kemiskt för att åldras.
Dels är det så att moderna fordon har mer strömkrävande utrustning vilket gör dom känsligare för att batteriet börjar bli dåligt. Får inte ECU:n tillräcklig spänning blir det ingen spänning alls.
Som ett resultat av detta så är batterierna idag oftast konstruerade för att klara höga startströmmar men det görs på bekostnad av att man gör batteriet mer känsligt för att åldras och det tål djupurladdningar sämre.

Så ett batteri idag kan man inte räkna med mycket längre livslängd än 4-5 år. Allt utöver det är att betrakta som bonus.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top